سایت خبری پیام ما آنلاین | گذرنامه واکسن تبعیض یا نجات گردشگری

اظهار نظرها درباره گذرنامه واکسیناسیون کرونا

گذرنامه واکسن تبعیض یا نجات گردشگری

گردشگری دنیا یک سال است که چشم به راه گشایشی است تا از رخوت و رکود نجات پیدا کند. نتایج موفقیت‌آمیز بعضی واکسن‌ها در کشورهای مختلف، این امیدواری را ایجاد کرد که بالاخره روزهای سکوت گردشگری به پایان رسیده و دوباره این صنعت در دنیا رونق را تجربه می‌کند.





۲۹ بهمن ۱۳۹۹، ۸:۱۲

گردشگری دنیا یک سال است که چشم به راه گشایشی است تا از رخوت و رکود نجات پیدا کند. نتایج موفقیت‌آمیز بعضی واکسن‌ها در کشورهای مختلف، این امیدواری را ایجاد کرد که بالاخره روزهای سکوت گردشگری به پایان رسیده و دوباره این صنعت در دنیا رونق و پویایی را تجربه می‌کند. ایده‌های بسیاری برای رهایی گردشگری از شرایطی که کرونا بر آن تحمیل کرده است، مطرح شده، اما بعد از آغاز واکسیناسیون عمومی در بعضی کشورها بحث و تبادل نظر درباره «گذرنامه ایمنی واکسن» نیز آغاز شد. راهی که بعضی کشورها از آن برای بازگشت به زندگی عادی استقبال کرده‌اند. سوم فوریه، سرپرست وزارت دارایی دانمارک اعلام کرد این کشور «گذرنامه کرونا» برای دریافت‌کنندگان واکسن صادر می‌کند. به گفته او قرار است این گذرنامه در ابتدا برای مسافران تجاری صادر شود. اما بعضی نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان بهداشت جهانی ضمن مخالفت با این طرح اعلام کردند دولت‌ها نباید «گذرنامه‌ واکسن» را به عنوان شیوه‌ای برای خروج از قرنطینه کرونا در دستور کار قرار دهند.

از زمانی که موضوع گذرنامه واکسن در اروپا مطرح شده است، موافقان و مخالفان بسیاری در خصوص آن اظهار نظر کرده‌اند. موافقان معتقدند این شیوه می‌تواند نقطه پایانی باشد بر روزهای سخت قرنطینه و محدودیت‌هایی که کرونا به مردم دنیا تحمیل کرده است. بسیاری هم معتقدند با برداشتن این محدودیت‌ها، صنعت گردشگری احیا می‌شود و سفر می‌تواند با امنیت خاطر بیشتری انجام شود. مخالفان این ایده اما آن‌را عاملی می‌دانند که می‌تواند زمینه‌ساز تبعیض میان شهروندان و بروز سواستفاده‌هایی شود.
با نگاه به سابقه جعل گواهینامه‌ تست کرونا در ماه‌های پیش، می‌توان موضوع سو‌استفاده از این گذرنامه را هم مطرح کرد. پیش از شروع واکسیناسیون و زمانی که بعضی پروازها با اعمال محدودیت‌هایی انجام می‌شد، برخی کشورها اعلام کردند مسافران تنها با ارائه گواهینامه تست منفی کرونا اجازه سوار شدن به هواپیما را خواهند داشت. بعد از اعلام این خبر بود که بازار داغی در فرودگاه‌های مختلف دنیا شکل گرفت که سودجویان در آن به فروش گواهینامه جعلی تست کرونا مشغول بودند.
علاوه بر موضوع سواستفاده از این فرصت، مخالفان معتقدند واکسینه شدن فرد با احتمال بسیار بالایی او را در مقابل ابتلا به بیماری کووید 19 مصون می‌کند اما هنوز مطالعات تضمینی نداده‌اند که فرد را از انتقال ویروس هم مصون می‌دارد یا نه؟ به همین دلیل سیاست‌هایی که تمایل به رسمی شدن استفاده از گذرنامه ایمنی دارند، توسط دانشمندانی که همچنان در حال مطالعه روی واکسن‌های کرونا هستند، زیر سوال می‌روند. دیوید آرچارد، رئیس شورای مطالعات زیستی موسسه نوفیلد (Nuffield Health ) درباره این موضوع به گاردین گفته: «این خطر وجود دارد که فرد این تصور را داشته باشد که واکسینه شده، پس ناقل Covid19 نیست. اما واکسینه شدن مبنای علمی خوبی برای اجرایی کردن سیاست گذرنامه واکسن نخواهد بود.» او می‌گوید بهتر است از مرحله نخست واکسیناسیون عبور و تحقیقات در این زمینه را تکمیل کنیم و بعد در رابطه با این مسئله و همچنین اجرایی شدن گذرنامه واکسن اظهار نظر کنیم.
صدور گواهینامه‌های ایمنی در داخل مرزهای یک کشور هم می‌تواند تبعات اجتماعی داشته باشد. علاوه بر کارت‌هایی که در اختیار افرادی قرار می‌گیرد که واکسن کرونا دریافت کرده‌اند، در بعضی کشورها اپلیکیشن‌ها و دستگاه‌هایی در ورودی اماکن عمومی مثل باشگاه‌های ورزشی، مراکز خرید و فروشگاه‌ها قرار گرفته که فقط در صورت وجود پادتن در بدن فرد به او اجازه ورود می‌دهند. رابرت وست،‌ استاد سلامت، روانشناسی و علوم رفتاری در کالج دانشگاهی لندن به بی‌بی‌سی گفته با صدور گواهینامه‌های واکسن نگران ایجاد تفرقه در جامعه است. جامعه‌ای که در یک سوی آن دارندگان گذرنامه‌های مصونیت که هر جا بخواهند مشغول به کار می‌شوند،‌ قرار دارند و در سویی دیگر افرادی که پادتن در بدن خود ندارند و نمی‌توانند کار پیدا کنند.» او می‌گوید:‌ «تصور کنید داشتن یک گواهی‌نامه درهایی را به رویتان باز می‌کند که به روی افراد فاقد آن باز نمی‌شوند. این می‌تواند به ایجاد چند دستگی در جامعه منجر شود و تبعیض و نابرابری را افزایش دهد» او معتقد است علاوه بر تمام این موارد مدارک کافی مبنی بر این که آزمایش پادتن راهی مناسب برای تشخیص احتمال ابتلا به کووید-۱۹ یا انتقال آن باشد، وجود ندارد.
دولت‌های اروپایی در پی راهی برای ایجاد زمینه رونق سفر در تابستان هستند. در حالی که فرانسه و آلمان به طور صریح با اجرایی شدن «گذرنامه واکسن» مخالفت کرده‌اند، سوئد و انگلیس به طور ضمنی اعلام کرده‌اند در حال مطالعه و بررسی این ایده هستند، یونان و اسرائیل هم تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده‌اند که بر اساس آن شهروندان این دو کشور که واکسن کرونا دریافت کرده‌اند می‌توانند بین این دو کشور سفر کنند. یونان یکی از کشورهایی است که بخش عمده اقتصاد آن بر مبنای گردشگری تعریف شده است، در نتیجه یکی از کشورهایی بود که بعد از شروع قرنطینه و بسته شدن مرزها و تعطیل شدن بازار سفر، بیشتری آسیب اقتصادی را متحمل شد. علاوه بر حمایت صریح رئیس کمیسیون‌ اروپا، اتحادیه اروپا هم اعلام کرده در صورت تدوین یک طرح استاندارد و دقیق می‌تواند اجرایی شدن این طرح در میان کشورهای عضو را بیشتر بررسی کند. دانمارک اما به عنوان نخستین کشور در روزهای اخیر به طور رسمی اعلام کرد که این گواهینامه را به صورت دیجیتال برای کسانی که واکسن کرونا دریافت کرده‌اند، صادر می‌کند. این خبر موجی در میان مخالفان این طرح ایجاد کرده است.
با وجود تمام انتقاداتی که درباره اعتبار بخشیدن به گواهینامه ایمنی مطرح است، بسیاری از مراکز و هتل‌ها این گواهینامه‌ها را از مسافران می‌پذیرند. طراحان اپلیکیشن هم دست به کار شده‌اند و اپ‌هایی طراحی کرده‌اند که می‌تواند وجود پادتن را در بدن فرد تایید کند و این تاییدیه در بعضی اماکن برخی کشورها حکم مجوزی را پیدا کرده که به فرد اجازه می‌دهد از امکانات فضاهای عمومی استفاده کنند.
شرکتهای هواپیمایی که در دوران شیوع کرونا ضرر و زیان قابل توجهی را متحمل شدند، حالا از شروع دوباره سفرها در پی واکسیناسیون عمومی در بعضی کشورها استقبال می‌کنند. برخی از این شرکتها، از جمله شرکت هواپیمایی کانتاس استرالیا، هواپیمایی نیوزیلند و هواپیمایی کره الزام بر ارائه گذرنامه واکسن را برای مسافران بین‌المللی در برنامه آینده خود دارند. در میان ایرلاین‌های اروپایی و آمریکایی هم جت‌بلو، یونایتد‌ایرلاین، ویرجین آتلانتیک تمایل خود را به اجرای این طرح اعلام کرده‌ و برخی به طور آزمایشی اجرای آن را آغاز کرده‌اند.
از آنجا که برخی کشورها هنوز واکسیناسیون عمومی را آغاز نکرده‌اند و عدالت در زمینه دسترسی به واکسن در تمام کشورها برقرار نشده است، سازمان بهداشت جهانی هنوز تاییدیه‌ای در زمینه اجرای «گذرنامه واکسن» صادر نکرده است و حتی مخالفت خود را با اجرای این طرح در برخی نقاط دنیا اعلام کرده است. شورای جهانی سفر و جهانگردی، که در طول یک سال گذشته در پی یافتن راهی برای احیا صنعت گردشگری در دنیا بود، اعلام کرده است با دادن مجوز سفر به صورت انحصاری برای عده‌ای خاص (افراد واکسینه ‌شده) مخالف است؛ گلوریا گوارا رئیس ‌و مدیرعامل این نهاد اعلام کرده است: «شورای جهانی سفر و جهانگردی مدت‌هاست خواستار یک سازوکار آزمایش سریع و مقرون ‌به‌ صرفه بین‌المللی در نقاط عزیمت در سراسر جهان است. این امر باعث جلوگیری از صادرات ویروس و کمک به بازگرداندن سفرهای بین‌المللی می‌شود. اما واکسیناسیون جمعیت جهانی‌ به ‌ویژه در کشورهای کمتر پیشرفته ‌یا در گروه‌های سنی مختلف‌، به زمان قابل توجهی نیاز دارد. ما نباید در مورد کسانی که مایل به سفر هستند اما واکسینه نشده‌اند، تبعیض قائل شویم»هر چند با شروع واکسیناسیون عمومی در برخی کشورها امیدهایی در صنعت گردشگری زنده شد، اما شاید اجرای طرح‌هایی مثل «گذرنامه واکسن» که با مخالفت نهادهای بین‌المللی فعال در این صنعت هم روبرو شده، فضایی جدید برای علاقمندان به سفر ایجاد کند. فضایی که نسبت چندانی با عدالت ندارد.

 

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *