پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | در 50 سال گذشته شاهد تخریب تالاب‌ها بوده‌ایم

جهانگیری:

در 50 سال گذشته شاهد تخریب تالاب‌ها بوده‌ایم

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر‌این‌که حفاظت از محیط زیست با کمک مردم، جامعه مدنی، نخبگان و فعالان علمی‌و اجتماعی امکانپذیراست، گفت: «برای صیانت از محیط زیست باید از توان و ظرفیت همه مردم و بخش‌های مختلف کمک گرفت.»





۲۹ بهمن ۱۳۹۹، ۷:۴۹

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر‌این‌که حفاظت از محیط زیست با کمک مردم، جامعه مدنی، نخبگان و فعالان علمی‌و اجتماعی امکانپذیراست، گفت: «برای صیانت از محیط زیست باید از توان و ظرفیت همه مردم و بخش‌های مختلف کمک گرفت، به آن‌ها مسئولیت داد و از مشارکت آن‌ها بهره‌مند شد.»
به گزارش‌ایسنا، معاون اول رئیس‌جمهور صبح دیروز در مراسم پنجاهمین سال انعقاد معاهده رامسر و روز جهانی تالاب‌ها، گفت: باید عموم مردم و مسئولان کشور مسئله محیط زیست را به عنوان یک ضرورت دریابند و از همه ظرفیت‌های سیاسی، اجتماعی و رسانه‌ای برای جلوگیری از به مخاطره افتادن زندگی انسان‌ها در حال و ‌آینده استفاده کرد.
او گفت: افکار عمومی‌باید بیش از پیش نسبت به مسئله محیط زیست حساسیت داشته باشند، تا زمانی که‌این حساسیت و دغدغه وجود دارد، دولت‌ها می‌توانند در حمایت از مسائل زیست محیطی موفق باشند.
جهانگیری با اشاره به‌این‌که تخریب تالاب‌ها پیامدهای منفی فراوانی بر زیست انسانی و اقتصاد کشورها دارد، گفت: با حمایت از تالاب‌ها می‌توان مانع از گرد و غبار و سیلاب‌های مخربی شد که زندگی انسان‌ها را به مخاطره می‌اندازد.
او گفت: با وجود شکل گیری کنوانسیون‌های حفاظت از تالاب‌ها و ثبت آن‌ها در مجامع بین‌المللی در پنجاه سال گذشته، متاسفانه شاهد تخریب و خسارت فراوانی به تالاب‌ها بوده‌ایم، اقدامات نگران کننده‌ای که محیط زیست را به مخاطره انداخته است به ویژه در منطقه خاورمیانه و ‌ایران که منطقه‌ای نیمه خشک محسوب می‌شود.
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به ‌این‌که دولت جمهوری اسلامی‌ایران همواره توجه ویژه‌ای به مسائل زیست محیطی داشته است، گفت: در روزهای نخست تشکیل دولت تدبیر و امید یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کشور،‌ آینده دریاچه ارومیه بود. دریاچه‌ای که میلیون‌ها انسان در حاشیه آن زندگی می‌کنند و اقتصاد آن‌ها وابسته به آن بود. او افزود: هزینه و کار بسیاری انجام شد و به فضل الهی می‌توان گفت که می‌توان به‌ آینده دریاچه ارومیه امیدوار شد، با توجه به طول برنامه احیای ‌این دریاچه، امیدواریم تا سال 1406‌ این دریاچه بتواند به تراز قبلی خود دست یابد.
جهانگیری افزود: مسئله دیگر مقابله با ریزگردها و بحث احیای تالاب‌ها بود. بیش از 370 میلیون دلار در سه سال اخیر به‌این موضوع اختصاص یافته است. در شورای‌عالی آب برنامه احیای زاینده رود و احیای تالاب گاوخونی تصویب شد. یکی از مهمترین تصمیم‌ها ‌این بود که تخصیص آب برای تالاب‌ها در ردیف تخصیص آب شرب مردم قرار گرفت تا وزارت نیرو با دغدغه بیشتری نسبت به تامین آب تالاب‌ها تلاش کند.
جهانگیری با اشاره به ساماندهی رودخانه کارون بعنوان مهم‌ترین رودخانه کشور، گفت: کارون در معرض تهدیدهای فراوانی قرار داشت که مهم‌ترین آن ریخته شدن فاضلاب واحدهای صنعتی و شهری بدون تصفیه به‌این رودخانه بود. در زمان کوتاهی احیای رودخانه و در ادامه تا احیای تالاب هورالعظیم و شادگان در دستور کار قرار گرفت، در سیلاب سال 1398 بیش از 4 میلیارد متر‌مکعب آب در هور العظیم ذخیره شد که به شادابی و سرزندگی‌این تالاب کمک کرد و مردم امروز از آن بهره مند هستند.
جهانگیری با بیان این‌که اهمیت مسائل محیط زیستی به عنوان موضوعاتی جهانی و ملی برای مردم دنیا و‌ایران بیش از پیش مشخص شده است، گفت: تبدیل اراضی کشاورزی به واحدهای مسکونی بدون مجوز و غیرقانونی و یا با سواستفاده، جنگل‌زدایی، کوه خواری و دریا خواری و نیز آلودگی هوا از مسائلی است که باید نسبت به‌این تهدیدها دغدغه داشته باشیم. معاون اول رئیس‌جمهور گفت: امروز جنگل‌های زاگرس با بیماری جدیدی مواجه است و خسارات بسیاری دیده که باید از کمک‌های بین‌المللی نیز برای احیای‌این جنگل‌ها استفاده کنیم. او با انتقاد از پدیده کوه‌خواری و تصرف منابع طبیعی و تبدیل آن به واحدهای اقتصادی گفت: متاسفانه در حاشیه دریا نیز با پدیده نامیمون دریاخواری در سواحل دریای خزر و دریای عمان و خلیج فارس روبه‌رو هستیم که گاهی ممکن است با یک طرح اقتصادی شروع و بیش از ده برابر لازم زمین تصرف می‌شود.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

وضعیت محیط‌بانان اگر مناسب بود، سراغ شغل دوم نمی‌رفتند

وضعیت محیط‌بانان اگر مناسب بود، سراغ شغل دوم نمی‌رفتند

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

ایران از هر هکتار ۴.۳ تن گندم برداشت می‌کند ترکیه و مصر ۷ تن

رئیس اندیشکده آب و محیط زیست

ایران از هر هکتار ۴.۳ تن گندم برداشت می‌کند ترکیه و مصر ۷ تن

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *