پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | برای افزایش کشت برنج ظرفیت نداریم

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی:

برای افزایش کشت برنج ظرفیت نداریم

کمیسیون تلفیق مجلس در جلسه روز پنجم بهمن، طرحی را به تصویب رساند که با انتقادات بسیاری روبه‌رو شد. ذبیح‌الله‌اعظمی، عضو کمیسیون کشاورزی در گفت‌و‌گو با «پیام‌ما» اعلام کرد: بنده به عنوان متخصص کشاورزی با این موضوع قطعا مخالفت می‌کنم.





۱۴ بهمن ۱۳۹۹، ۱۰:۵۸

کمیسیون تلفیق مجلس در جلسه روز پنجم بهمن، طرحی را به تصویب رساند که با انتقادات بسیاری روبه‌رو شد. بعضی از نمایندگان مجلس مخالف این طرح هستند، از جمله ذبیح‌الله‌اعظمی، عضو کمیسیون کشاورزی که در گفت‌و‌گو با «پیام‌ما» ضمن بیان این‌که: «هدف از ایجاد این ممنوعیت در مناطق کم آب، صرفه‌جویی در مصرف آب و مقرون به صرفه نبودن کشت این محصول بود. باید بپذیریم که کشور ما از نظر منابع آبی در مضیقه است و کشت برنج که محصول آب‌بری است در بسیاری از مناطق کشور توجیه اقتصادی ندارد» صراحتا اعلام کرد: «بنده به عنوان متخصص کشاورزی و عضو هیئت علمی دانشگاه در دانشکده کشاورزی با این موضوع قطعا مخالفت می‌کنم»
بر اساس این مصوبه از سال ۱۴۰۰ ممنوعیت کشت برنج در نقاط مختلف کشور بنا به تشخیص شورای آب استان لغو می‌شود. از دیگر واکنش‌ها به این مصوبه سخنان مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد‌کشاورزی است که دیروز به خبرگزاری ایلنا گفته است: «کشور ظرفیت آبی برای کشت بیشتر برنج را ندارد» فرامک عزیز کریمی، می‌گوید: «سطح زیر کشت برنج تا سال 97 ، ششصد هزار هکتار بود که طی یک‌سال اخیر با افزایش 200 هزار هکتاری به سطح 800 هزار هکتار رسیده است. دلیل افزایش 30 درصدی سطح کشت برنج در کشور طی یک سال بارندگی‌های مناسب بوده است تا جایی که افزایش سطح زیر کشت موجب شد میزان خوداتکایی تولید برنج در کشور به شکل چشمگیری افزایش پیدا کند، به نحوی که سال گذشته 90 درصد و در سال‌جاری 85 درصد نیاز کشور به برنج در داخل تامین شد.»
مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد‌کشاورزی اما معتقد است در شرایط فعلی منابع آبی کشور اجازه افزایش سطح کشت برنج به بیش از 800 هزار هکتار را نمی‌دهد: «هنوز مصوبات کمیسیون تلفیق ابلاغ نشده اما در صورت ابلاغ باید به این موضوع توجه داشت که نمی‌شود یک نسخه را برای تمام استان‌های کشور پیچید. تصمیم برای سطح کشت برنج در هر استان باید بر اساس میزان منابع آبی استان و در کارگروهی با حضور کارشناسان گرفته شود.»
بر اساس اعلام کارشناسان سازمان هواشناسی ایران سال آبی کم بارشی را تا به اینجا پشت سر گذاشته و اگر شرایط آب‌و‌هوایی به همین ترتیب پیش برود می‌توان گفت سال خشکی را پیش رو داریم، با این شرایط تصویب چنین طرحی در کمیسیون تلفیق مجلس با نگاه‌هایی که به تعبیر برخی نمایندگان ملی نیستند و تنها منافع و شرایط منطقه‌ای را در نظر می‌گیرند، چندان معقول به نظر نمی‌رسد. در گزارش خبرگزاری ایلنا آمده است: «بسیاری از کارشناسان مخالف مصوبه کمیسیون تلفیق هستند و آن را تجاوز آشکار به حوزه‌های آب زیرزمینی در سالی می‌دانند که با کاهش بارندگی مواجه هستیم چرا که برنج یکی از آب‌بر‌ترین محصولات کشاورزی است به نحوی که هر کیلو برنج از زمان کاشت تا زمانی که می‌خواهد به دست مصرف‌کننده برسد 8000 لیتر آب مصرف می‌کند و به گزارش وزارت نیرو از ابتدای سال‌آبی جاری (اول پاییز) تاکنون میانگین ارتفاع کل بارش‌های جوی در کشور به 1.1میلی‌متر بوده که نسبت به ‌مدت مشابه سال قبل 35 درصد و نسبت به میانگین دوره‌های مشابه در 11 سال اخیر 51 درصد کاهش نشان می‌دهد که خود بیانگر شرایط سخت کشاورزی در ماه‌های آینده است» احد وظیفه رئیس مرکز ملی خشکسالی پس از تصویب این طرح در کمیسیون تلفیق در خصوص این موضوع به «پیام‌ما» گفته است: «روش کشت و نحوه مصرف طوری است که کشور ما به جز چند شهر شمالی پتانسیل لازم را ندارند که کشاورزان بتوانند در آن برنج کشت کنند. کشت برنج یعنی هدر رفت بیشتر آب از طریق تبخیر. درباره استفاده از منابع آب زیرزمینی برای کشت این محصول هم باید بگوییم عمق‌سنجی‌ها نشان می‌دهد در سال‌های اخیر روند کاهشی داشته، به خصوص در دوره‌های خشکسالی افت ارتفاع آب‌های زیرزمینی شدیدتر بوده، در حال حاضر میزان این منابع در حدی است که بسیاری از دشت‌های کشور دشت ممنوعه است و برداشت آب از آن‌ها وضعیت را بغرنج‌تر می‌کند» علاوه بر تمام این آسیب‌ها، افزایش قیمت این محصول در بازار به طور قطع موجب اقبال کشاورزان به کشت برنج می‌شود و این امر بر نگرانی‌ها در این زمینه دامن می‌زند. حال باید دید سرنوشت این مصوبه در صحن علنی مجلس چه می‌شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *