پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نزاع بر سر واکسن روسی

سخنگوی سازمان غذا و دارو از عضو کمیته ملی ستاد مقابله با کرونا انتقاد کرد

نزاع بر سر واکسن روسی

کیانوش جهانپور: مرجع ملی برای تایید واکسن‌ها «چه تولید داخل و چه وارداتی»، سازمان غذا و داروی ایران است. در حالی که اکثر کشورهای دنیا درگیر موضوع توزیع واکسن کرونا هستند، در ایران همچنان بر سر این‌که کدام واکسن را باید وارد کرد، چالش وجود دارد.





۱۲ بهمن ۱۳۹۹، ۱۱:۰۳

در حالی که اکثر کشورهای دنیا درگیر موضوع توزیع واکسن کرونا هستند، در ایران همچنان بر سر این‌که کدام واکسن را باید وارد کرد، چالش وجود دارد. مقامات ایران از یک سو بر تولید واکسن داخلی تاکید می‌کنند و از سوی دیگر بر تلاش برای خرید و واردات واکسن‌های خارجی مورد تایید. واکسن‌هایی که ایران از تایید آن‌ها سخن می‌گوید، از کشورهایی می‌آیند که در سال‌های اخیر، روابطه خوبی با ایران داشته‌اند؛ چین و روسیه.

دیروز، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو و رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی وزارت بهداشت در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایسنا به شدت از گفته‌های مینو محرز، عضو کمیته ملی ستاد مقابله با کرونا انتقاد کرده و تلویحا او را به «دامن زدن به مسائل حاشیه‌ای» متهم کرده است.
وزارت بهداشت ایران سه روز پیش مجوز مصرف اضطراری واکسن کرونای ساخت شرکت گاملایای روسیه را صادر کرد و به دنبال انتشار این خبر، مینو محرز، از این اتفاق، ابراز نارضایتی کرد. خانم محرز پس از صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن روسی در ایران گفته بود «تهیه و واردات واکسن کرونای روسی توسط دولت از شانس بدِ مردم ایران است» و او این واکسن را تزریق نمی‌کند: «من به عنوان یکی از اعضای کادر درمان این واکسن را تزریق نمی‌کنم زیرا تاکنون هیچ اطلاعاتی از آن منتشر نشده است.» حالا کیانوش جهانپور گفته است: «متاسفانه برخی از اظهارات در رابطه با واکسن کووید که مجوز مصرف اضطراری در کشور دریافت کرده، غیر‌حرفه‌ای است و اخلاق حرفه‌ای در آن رعایت نشده و در برخی موارد نیز شائبه علایق و تعارض منافع وجود دارد.»
جهانپور، محرز را به بیان «اظهارنظر سلیقه‌ای» متهم کرده و گفته است: «ایشان شانی برای ارزیابی واکسن‌های دیگر ندارند» و «اگر مطالعه‌ای در این زمینه دارند، می‌توانند به سازمان غذا و دارو جهت بررسی ارائه دهند. در غیر این صورت اظهارنظر سلیقه‌ای وجهه علمی و فنی نخواهد داشت.»
مینو محرز در مصاحبه‌ای با روزنامه جهان صنعت گفته بود که «واکسن کرونا باید دارای استاندارد‌های جهانی باشد. از نظر ما واکسنی استاندارد است که مورد تایید یکی از منابع بین‌المللی باشد که یکی از آن‌ها سازمان بهداشت جهانی و دیگری سازمان غذا و داروی اتحادیه اروپاست؛ اما این واکسن (واکسن اسپوتنیک V روسیه) تاییدیه هیچ کشوری را ندارد.» او همچنین با انتقاد از درنظر گرفتن سازمان غذا و داروی کشور، گفته بود: «معلوم نیست از چه زمانی تاکنون سازمان غذا و داروی کشور جزو منابع بین‌المللی شده‌اند؟ سازمان غذا و داروی ایران زمانی می‌تواند دارو و واکسنی را تایید کند که پیش از آن دارو یا واکسن مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته باشد. وقتی دارو یا واکسنی هنوز مورد تایید هیچ منبعی نیست، سازمان غذا و داروی داخلی نمی‌تواند آن را تایید و توزیع کند.»
با این حال جهانپور در پاسخ به این انتقاد بار دیگر تاکید کرده که مرجع ملی برای تایید واکسن‌ها «چه تولید داخل و چه وارداتی»، سازمان غذا و داروی ایران است: «به هیچ وجه تایید یا فهرست سازمان جهانی بهداشت و دیگر رگولاتورهای کشورهای توسعه‌یافته الزامی نیست.»
سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان این‌که واکسن روسی شرایط قابل قبول را برای شروع واکسیناسیون داراست، گفته که تاکنون بیش از ۱۴ کشور در دنیا این واکسن را تایید یا مجوز مصرف اضطراری آن را صادر کرده‌اند و بیش از ۵۰ کشور نیز درخواست آن را دارند: «واکسن اسپوتنیک نیز فعلا در زمره ۱۰ واکسنی است که فرایند تایید و ورود به سبد کوواکس را سابمیت کرده و توسط WHO (سازمان بهداشت جهانی) در دست بررسی است لیکن کوواکس هنوز توزیع واکسنی نداشته است.»
یکی از انتقادهایی که به واکسن روسی شده، این است که این واکسن هنوز فاز چهارم بالینی خود را طی نکرده است. کیانوش جهانپور در رد این انتقادها گفته که «هیچ کدام از واکسن‌های موجود و در دسترس» فاز چهارم را طی نکرده‌اند: «با توجه به هزینه اثربخشی برآورد شده، فاز چهارم عملا نادیده گرفته شده تا واکسن‌ها سریع‌تر به تولید انبوه برسند و به این ترتیب این بحران اپیدمی و مرگ‌و‌میر ناشی از آن در دنیا کاهش یابد و حتی متوقف شود.»
جهانپور همچنین گفته که «در صورتی که اتفاق غیرمنتظره‌ای در ساختار ویروس و واریانت‌های جدید آن رخ ندهد، تا پایان سال ۱۴۰۰ کمپین واکسیناسیون علیه کووید‌۱۹ را در کشور به پایان رسانیم.» سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران همچنین روز جمعه با تاکید بر احتمال واردات آسترازنکا از مبدا هند و روسیه گفته بود که «هر واکسنی که مبدا ایالات متحده و انگلیس نداشته باشد در شرایط برابر مورد بررسی قرار می‌گیرد.»
با همه این اوصاف، به نظر می‌رسد که فرایند واکسیناسیون در ایران، با واکسن‌های روسی و چینی خواهد بود. روز گذشته، حسین امیرعبداللهیان،دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیرکل بین‌الملل مجلس اعلام کرد که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، بر تسریع دریافت واکسن چینی، تاکید دارد. امیرعبداللهیان گفته است: «متعاقب پیگیری‌های به‌عمل آمده جهات ذی‌ربط جمهوری اسلامی ایران، در جریان نشست رسمی اخیر روسای مجالس ایران و چین که بصورت وبینار برگزار شد، آقای دکتر قالیباف همکاری تهران و پکن در زمینه مبارزه با ویروس کووید‌۱۹ را تجربه موفقی خواند و دریافت فوری واکسن کرونا از چین را مورد تاکید قرار داد.»
او همچنین گفته که «آقای لی جان‌شو رئیس کنگره خلق چین نیز ضمن تاکید بر ارسال اولین محموله واکسن در آینده نزدیک، بر پیگیری موضوع و توجه جدی به درخواست ایشان تاکید کرد.»
در حالی که هنوز بحث‌ها در مورد استفاده از واکسن کرونای روسی یا چینی در میان مردم و در فضای مجازی ادامه دارد، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرده که در ماه جاری (بهمن)، واکسیناسیون کرونا در کشور آغاز می‌شود. او پیشتر هم گفته بود که تا پیش از مراسم 22 بهمن امسال، واکسیناسیون آغاز می‌شود. روحانی دیروز در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: «تا وقتی واکسن داخلی برسد، واکسن خارجی یک ضرورت است.» ایران پیشتر هم اعلام کرده بود که در ابتدا، به دنبال مستقیم واکسن از چین و روسیه است، با این حال، هنوز به طور دقیق مشخص نیست که در واکسیناسیون سراسری که در ماه جاری آغاز می‌شود، از چه واکسنی استفاده خواهد‌شد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *