پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مصرف گاز تعدیل شد

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران خبر داد

مصرف گاز تعدیل شد

سخنگوی صنعت برق: برنامه‌ریزی کرده‌ایم برای مشترکان خانگی و بیمارستان‌ها که خط قرمز ما هستند اعمال خاموشی نکنیم





۲ بهمن ۱۳۹۹، ۱۱:۲۳

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران از تعدیل مصرف گاز در کشور خبر داد و گفت که در این شرایط دیگر نیاز به واردات گاز نیست اما سخنگوی صنعت برق با توجه به سرمای پیش رو همچنان از مردم خواسته است که مدیریت مصرف انرژی داشته باشند تا دوباره در تامین سوخت نیروگاه‌ها مشکلی به وجود نیاید.

محمد عسگری سخنگوی شرکت ملی گاز به ایسنا گفته‌است که با اقدامات صورت گرفته و همکاری مردم میزان مصرف گاز کاهش یافته است و نیازی به واردات گاز به کشور نیست «اما از مردم تقاضا داریم که مدیریت مصرف را ادامه دهند تا بتوانیم پیک امسال را بدون مشکل سپری کنیم.»
او همچنین نسبت به میزان مصرف انرژی مردم هشدار داده است تا ایران مجبور نباشد که گاز وارد کند.
این صحبت سخنگوی شرکت ملی گاز در حالی است که ایران چهارمین تولید کننده گاز طبیعی در دنیا است و به کشورهای همسایه مانند ترکیه و عراق صادرات گاز انجام می‌دهد.
بحث واردات گاز از آنجا مطرح شد که رضا اردکانیان وزیر نیرو در روز سه‌شنبه 30 دی‌ماه گفته‌بود که تداوم شیوه فعلی مصرف گاز و دور کردن ذهن جامعه از اعمال مدیریت مصرف باعث می‌شود تا روزی تبدیل به وارد کننده گاز شویم.
بر اساس صحبت‌های وزیر نیرو با فرض این‌که همه سوخت نیروگاه‌های کشور گاز باشد، برای این‌که در هر شبانه‌روز نیاز برقی همه مشترکان در همه بخش‌ها تامین شود به چیزی حدود ۱۸۰میلیون‌متر‌مکعب گاز نیاز است در حالی که فقط بخش خانگی حدود ۴ برابر این میزان گاز مصرف می‌شود.
او همچنین گفت:« روزهایی بوده که به جای ۱۸۰ میلیون مترمکعب حدود ۷۰ تا ۷۵ میلیون متر‌مکعب گاز دریافت کردیم و در همان روزها در بخش خانگی حدود ۶۰۰ میلیون متر‌مکعب مصرف گاز بوده است.»
اردکانیان با تاکید بر ضرورت اصلاح الگوی مصرف اظهار کرد: «واقعیت این است که کمبود گاز وجود ندارد و باید به جای آنکه اشاره کنیم به دلیل کمبود گاز خاموشی رخ داده به دلیل مصرف بالای گاز این امر صورت گرفته و همچنین نباید آن را در وهله نخست متوجه مردم و مصرف کننده دانست.»
پیش از این محمدحسن زربخش عضو هیات مدیره انجمن علمی مدیریت مصرف انرژی، به «پیام‌ما» گفته بود که در بخش خانگی به ازای هر متر‌مربع زیربنای مسکونی، ۲۲‌متر مکعب گاز مصرف می‌شود یعنی ۱ واحد ۱۰۰‌متری ۲۲۰۰ مترمکعب گاز استفاده می‌کند در حالی که در اروپا این مقدار نزدیک به ۵ تا ۵.۵ مترمکعب گاز برای هر متر مربع زیربنای مسکونی است.
او 2 علت اساسی برای مصرف بالای انرژی در بخش خانگی در ایران را تجهیزات خانگی غیربهینه و نحوه بهره‌برداری نادرست اعلام کرد« ما در بخش خانگی ۳۰ میلیون مشترک داریم برای مثال اگر همه مشترکان یک دستگاه یخچال و فریزر خانگی داشته باشند، پس ۳۰ میلیون یخچال و فریزر در این بخش است که متاسفانه ۹۰ درصد آن‌ها تکنولوژی قدیمی دارند و بعضا فرسوده هستند بنابراین مصرف انرژی بالایی دارند و نسبت به تجهیزات مشابه خارجی یک‌و‌نیم برابر انرژی برق بیشتری مصرف می‌کنند. باید توجه کنیم که این آمار مربوط به تجهیزاتی است که در تمام شب و روز به برق متصل هستند. متاسفانه تجهیزات خانگی غیر‌بهینه در سبد خرید مردم وجود دارد».
زربخش همچنین در مورد نحوه بهره‌برداری اظهار کرد:« مثلا شیوه استفاده از یخچال در میان مشترکان ما بهینه نیست هر بار که در یخچالی که به گاز نزدیک است باز می‌شود گرمای شعله گاز وارد یخچال می‌شود و مصرف برق یخچال را بالا می‌برد، بنابراین تعداد و مدت زمان باز گذاشتن در یخچال بسیار مهم است.»

صادرات برق ضروری است

پس از خاموشی‌هایی که به دلیل نرسیدن سوخت کافی به نیروگاه‌های تولید برق در بعضی از شهرها رخ داد برخی از کارشناسان یکی از عوامل آن را صادرات برق و گاز به دیگر کشورها دانستند، پس از این مساله وزیر نیرو گاز مصرفی برای تولید برق صادراتی را کمتر از یک درصد گاز تولیدی کشور اعلام کرد.
او با وجود کمبود گاز برای نیروگاه‌های برق کشور، صادرات برق را ضروری دانست و گفت:«اگر نتوان برق را صادر کرد انتظار برای صادرات مابقی محصولات انتظاری نابه‌جا است ضمن آن‌که موجب از دست رفتن سایر بازارهای صادراتی می‌شود.»
یکی دیگر از عواملی که در کمبود برق در کشور از آن نام برده شد مصرف برق برای استخراج رمز‌ارزها مانند بیت‌کوین بود.
وزیر نیرو همچنین در این مورد گفت: «وزارت نیرو در جلسات کمیسیون‌های مختلف دولت بر این مسئله پافشاری می‌کرد که نمی‌توان انرژی یارانه‌ای برای کسانی که می‌خواهند رمز‌ارز تولید کنند بدهیم و از جیب انبوهی از مردم، این یارانه در این زمینه مصرف شود.»
بر اساس گفته اردکانیان ‌برق مورد‌نیاز کسانی که روال قانونی را برای استخراج رمز‌ارز طی می‌کنند در مواقعی که کشور نیاز شدید ندارد، تامین می‌شود.

آمار گاز مصرفی

محمد عسگری سخنگوی صنعت گاز کشور آخرین آمار مصرف گاز را ۶۱۴ میلیون مترمکعب اعلام کرده و گفته‌است که در ابتدای دی‌ماه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با افزایش 10 درصدی مصرف گاز روبه‌رو بوده‌ایم.
شیوع بیماری کرونا و به تبع افزایش استفاده از آب گرم و همچنین ورود موج سرما به کشور 2 عامل موجب افزایش مصرف گاز نسبت به سال گذشته اعلام شده است. او با بیان این‌که ۸۰ درصد گاز کشور در بخش خانگی مصرف می‌شود، از مردم خواسته تا با کاهش دمای سیستم‌های گرمایشی خود، به شرکت ملی گاز در تداوم گازرسانی به همه نقاط کشور و صنایع کمک کنند. او میزان کاهش مورد‌نیاز دما در سیستم‌های گرمایشی را دو درجه اعلام کرده است«به ازای هر یک درجه کاهش دمای سیستم‌های گرمایشی، به اندازه تولید یک فاز پارس جنوبی صرفه‌جویی می‌شود.» همچنین استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، استان‌های گیلان و مازندران، استان‌های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی و تهران استان‌های پرمصرف‌ترین استان‌ها برای گاز طبیعی اعلام شده‌اند. پس از اظهارنظر سخنگوی صنعت گاز، مصطفی رجبی‌مشهدی سخنگوی صنعت برق هم اعلام کرد که با هماهنگی با شرکت ملی گاز و شرکت پخش پالایش وضعیت نسبتا مطلوبی برای تامین برق وجود دارد با این حال همچنان از مردم خواست که در کاهش مصرف برق دقت لازم را داشته باشند.
از آنجا که سازمان هواشناسی نسبت به بارش برف در برخی نقاط کشور هشدار داده است، سخنگوی صنعت برق هم از وضعیت آماده باش در این مناطق خبر داده‌است «برنامه‌ریزی کرده‌ایم برای مشترکان خانگی و بیمارستان‌ها که خط قرمز ما هستند اعمال خاموشی نکنیم.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *