پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کاهش ذخایر آبی کشور

کاهش ذخایر آبی کشور





۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۳۴

معاون وزیر نیرو : ورودی آب به سدهای کشور 23 درصد کاهش پیدا کرده است

کاهش ذخایر آبی کشور 

|پیام ما| روز اول آذر پژوهشگاه اقلیم کشور گزارشی از وضعیت ذخایر آبی در دو ماه ابتدایی سال آبی جاری منتشر کرد. در این گزارش آمده است: «بارش سال زراعی جاری در پایان آبان 27 درصد نسبت به نرمال و 43 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. در بین استان‌های کشور بیشترین کاهش نسبت به نرمال در کرمانشاه و بیشترین افزایش در یزد رخ داده است» روز گذشته هم معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از کاهش ۲۳ درصدی ورودی آب به سدهای کشور خبر داد. 

هر چند وضعیت بارش‌ها در ماه‌های آغازین سال آبی معیار مناسبی برای سنجش وضعیت ذخایر آبی نیستند، اما کارشناسان بر اساس شواهد معتقدند سال پیش رو نسبت به سال گذشته، میزان بارش کمتری خواهد داشت. احد وظیفه رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در مورد وضعیت فعلی بارش‌ها در کشور، به «پیام ما» می‌گوید: «طبق آخرین آماری که داریم بارندگی امسال نسبت به سال قبل پایین تر است. در مجموع اگر بخواهم مقایسه کنم، از ابتدای سال آبی جاری تا امروز (دوم آذر) نسبت به گذشته مقدار بارش دریافتی نسبت به سال قبل 26 درصد پایین‌تر و نسبت به نرمال بلندتر، حدود 2 درصد پایین‌تر است. گرچه در مقدار کلی دریافت بارشی کشور در مقایسه با بلند مدت فقط اندکی کمتر است، اما در مقایسه با سال قبل بسیار (حدود 26 درصد) پایین‌تر است»

با کاهش میزان بارش‌ها حجم ذخایر سدها و همچنین میزان ورودی آب روز گذشته قاسم تقی‌زاده خامسی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از کاهش ذخایر سدها خبر داده و به خبرگزاری ایلنا گفت: «حجم موجود مخازن سدها نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4 درصد کاهش را نشان می‌دهد. میزان ارتفاع ریزش‌های جوی از ابتدای مهر تا پایان آبان 23.7 میلی‌متر بود که نسبت به سال آبی قبل در همین مدت 41 درصد و میانگین درازمدت 52 ساله 18 درصد کاهش داشته است. حجم موجود مخازن سدها نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4 درصد کاهش را نشان می‌دهد، میزان ارتفاع ریزش‌های جوی را از ابتدای مهر تا پایان آبان 23.7 میلی‌متر اعلام کرد که نسبت به سال آبی قبل در همین مدت 41 درصد و میانگین درازمدت 52 ساله 18 درصد کاهش داشته است»

احد وظیفه در خصوص عواملی که باعث کاهش ورودی سدها شده است، می‌گوید: «در برخی استان‌ها مثل گلستان، گیلان، لرستان و استان‌هایی که به نوعی در حوزه غرب و شمال شرق قرار دارند و استان‌های شمالی بارندگی‌ها کمتر از نرمال است. طبیعی است که این امر بر ورودی آب به سدها تاثیر می‌گذارد. هر چند در ابتدای سال آبی هستیم، اما در این مدت بارندگی‌ها به طور نسبی کمتر از نرمال بوده و طبیعی است که این امر بر ورودی سدها یا روان آب رودخانه‌ها اثر می‌گذارد»

پیش‌بینی پژوهشکده اقلیم‌شناسی از وضعیت بارش‌ها در ماه‌های آینده نشان می‌دهد: «بارش کشور تا نیمه آذر بیشتر از نرمال است، اما انتظار می‌رود از نیمه آذر تا اواخر دی در محدوده کمتر از نرمال باشد و کاهش بارش عمدتا متمرکز بر استان‌های همسایه رشته کوه زاگرس باشد. در مدت یاد شده، بارش در استان‌های ساحلی خزر تا شمال غرب و بخشهای محدودی از جنوب غرب در محدوده نرمال تا قدری بیشتر از آن پیش‌بینی می‌شود. در ماه‌های بهمن و اسفند در مجموع بارش کشور در محدوده نرمال تا بیشتر از نرمال خواهد بود»

تقی‌زاده با اشاره به اینکه در استان‌های آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی و اردبیل بین 50 تا 120 درصد افزایش بارندگی و در بقیه نقاط کشور کاهش بارش را شاهد هستیم گفت: «بیشترین کاهش بارندگی مربوط به استان‌های کردستان، اصفهان و هرمزگان است.» وظیفه در همین رابطه می‌گوید: «پیش‌بینی غالب مدلهای عددی اقلیمی نشان می‌دهند که بارندگی‌ها در فصل پاییز -که یک ماه از آن مانده- و فصل زمستان کمتر از نرمال است. در حال حاضر در غالب استان‌های کشور بارش‌ها به طور نسبی پایین‌تر از نرمال است. به طور مثال لرستان 17 درصد، گیلان 26 درصد، گلستان 30 درصد زیر نرمال است. اما نمی‌توان گفت تمام استانها کاهش بارش داشته‌اند. بارش در کهگلویه و بویر احمد 23 درصد و همدان 24.5 درصد بالاتر از نرمال است.» با این حال احد وظیفه تاکید می‌کند: « دو ماه از شروع سال آبی گذشته است. این درصدها را خیلی نمی‌شود به صورت منطقی دید، چون با یک هفته بارش کم و زیاد این عددها می‌توانند تغییر کنند» طبق اعلام پژوهشکده اقلیم میانگین بارندگی‌ها در سال زراعی امسال در کشور ۲۱ میلیمتر بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۲۹ میلیمتر و بلندمدت که ۲۶.۸ میلیمتر بوده به ترتیب ۲۷.۷ و ۲۱.۷ منفی بوده و با کاهش مواجه شده است. احد وظیفه در خصوص وضعیت بارش در سال پیش رو می‌گوید: «به طور کلی اگر آینده را مد نظر قرار دهیم با وضعیتی که داریم به نظر می‌رسد که امسال احتمال اینکه سال کم آبی داشته باشیم بسیار بیشتر از این است که سال متوسط یا سال پر بارش و پر آبی داشته باشیم.»

معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه طبق پیش‌بینی هواشناسی بارندگی‌هایی که از جمعه شب آغاز شده تا دوشنبه (3 آذر) ادامه دارد و از روز چهارشنبه نیز یک جبهه جدید بارشی وارد کشور می‌شود ابراز امیدواری کرد بارندگی‌ها جبران عقب‌ماندگی بارشی سال گذشته را کرده و ذخایر سدها به اندازه کافی تامین شود.

احتمال سیلابی شدن رودخانه‌های تهران

اما این روزها در تهران بارش بارش باران قدری امیدوار کننده بوده است. به طوری‌که سرپرست شرکت آب منطقه‌ای تهران در مورد سیلابی شدن رودخانه‌های تهران هشدار داده است. یوسف پوررضا گفت: «پیش‌بینی‌های هواشناسی و بروز بارش‌های قابل توجه بیانگر این است که رودخانه‌های تهران مستعد بروز سیلاب هستند لذا مردم باید به این موضوع توجه داشته باشند. طبق پیش‌بینی های صورت گرفته بارش‌های تهران تا دوشنبه ادامه دارد. مردم در این ایام از اتراق کنار رودخانه‌های اصلی تهران از جمله رودخانه کن، کرج و جاجرود خودداری کنند».

به گزارش ایسنا پوررضا گفت: «طی روزهای آینده احتمال بارش تا ۴۵ میلی متر در تهران وجود دارد و این حجم از بارش پیش‌بینی شده، احتمال بروز سیلاب را در رودخانه‌های تهران بسیار افزایش می‌دهد و بی توجهی به هشدارهای داده شده، خطرات و خسارات جانی و مالی جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت».

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به سازه‌های غیر مجاز ساخته شده در بستر رودخانه‌ها، گفت: «این سازه ها نیز در معرض سیلاب هستند و باید طبق برنامه ریزی‌های انجام شده تخریب شوند. در این ایام، ممکن است بارندگی قطع شود و به علت تلطیف شدن هوا، مردم برای تفریح کنار رودخانه‌ها بروند که خطر آفرین است. در این ایام به هیچ عنوان افراد در کنار رودخانه‌ها اتراق نکنند چراکه این موضوع خطر آفرین خواهد بود». او با بیان اینکه بارش‌های شدید در زمان کوتاه مدت، از جمله مواقعی است که می‌تواند امکان بروز سیلاب را ایجاد کند، تصریح کرد: «تقاضای ما این است که مردم در این ایام رودخانه‌ها را برای تفریح انتخاب نکنند».

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر