پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | محوطه سه تپه نیشابور متعلق به عصر آهن است

محوطه سه تپه نیشابور متعلق به عصر آهن است





۳ اسفند ۱۳۹۸، ۹:۳۷

محوطه سه تپه نیشابور متعلق به عصر آهن است

دانشیار گروه باستان‌شناسی دانشگاه نیشابور گفت: بر اساس تحلیل اولیه مواد فرهنگی (به‌ویژه سفال‌ها) و بقایای معماری نشان داد محوطه سه تپه نیشابور متعلق به عصر آهن است.

حسن باصفا در نخستین نشست از روز دوم هفدهمین گردهمایی باستان شناسی ایران، به طرح  نتایج مقدماتی سومین فصل کاوش محوطه سه تپه (خراسان رضوی، نیشابور) پرداخت و گفت: این محوطه را می توان به نوعی با حوزه فرهنگی آسیای میانه قیاس کرد و آن را در شبکه راه‌های تجاری و حلقه ارتباطی آسیای میانه و فلات ایران تفسیر نمود.

با صفا در برآیند کلی پروژه اینگونه بیان کرد که سه تپه دارای معماری منحصر به فرد با الگوی معماری قلعه گونه اصلی و محوطه های اقماری متعددی هستند.

 او با بیان اینکه معماری اصلی روی سکوی خشتی بزرگی ساخته شده اظهار داشت: مواد فرهنگی این محوطه در کنار قطعات سفالی، مهره های یافت شده از جنس های مختلف مانند لاجورد و فیروزه و مفرغ، و مهرهای استامپی نشان از ارتباط فرهنگی و تجاری بین عصر آهن خراسان، آسیای میانه و احتمالا فلات ایران دارد. به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، فصل نخست کاوش باستان‌شناختی دانشگاه رازی و دانشگاه کپنهاگ در تپه خیبر روانسر، استان کرمانشاه دیگر پروژه ای بود که در این نشست توسط سجاد علی بیگی استادیار باستان شناسی دانشگاه رازی، کرمانشاه مطرح شد.

او با تشریح روند این پژوهش تصریح کرد: طی فصل نخست کاوش، بقایای معماری و شواهد باستان شناختی مختلفی از دورۀ اشکانی کشف شد که در پایان همگی اندود شدند. با اینکه طی این فصل ما به بقایای معماری عصر آهن نرسیدیم، اما یافته های متعددی از این دوره چه در سطح و چه آنهایی که توسط اهالی کشف شده نشان می هد تپه خیبر در عصر آهن استقرار مهمی بوده است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *