پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آتش‌سوزی ۱۱ هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع از ابتدای تابستان

آتش‌سوزی ۱۱ هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع از ابتدای تابستان





۲۸ مرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۳۱

آتش‌سوزی ۱۱ هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع از ابتدای تابستان

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها می‌گوید در پی آتش‌سوزی‌های تابستان امسال به ۷۴۹۲ هکتار از مراتع و جنگل‌های کشور آسیب وارد شده است

به‌تازگی فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ضمن اشاره به اینکه از ابتدای تابستان تاکنون ۱۱ هزار و ۲۵۴ هکتار از جنگل‌ها و مراتع کشور در پی آتش‌سوزی آسیب دیده‌اند، گفته است: بیش از ۹۰ درصد از این آتش‌سوزی‌ها عوامل انسانی دارد که در صدر این عوامل پرتاب ته‌سیگار به کنار جاده و جنگل است. به گفته سرهنگ علی عباس‌نژاد طی تیر ماه امسال ۶۷۳ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور به وقوع پیوسته که در پی این آتش‌سوزی‌ها به ۷۴۹۲ هکتار از مراتع و جنگل‌های کشور آسیب وارد شده است. آن‌طور که عباس‌نژاد به خبرگزاری ایسنا گفته، در مردادماه، آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها و مراتع نسبت به تیر ماه کاهش یافته و در این ماه تاکنون ۳۷۷ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور رخ داده که خسارت ۳۷۶۲ هکتاری در پی داشته است. فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه ۹۰ تا ۹۵ درصد آتش سوزی‌ها در منابع طبیعی، منشاء انسانی دارد، می‌افزاید: برخی افراد با آتش روشن کردن در جنگل‌ها و انداختن ته سیگار و یا اشیایی که نور را منعکس می‌کند موجب آتش سوزی در سطح جنگل‌ها و مراتع می‌شوند همچنین بیشترین عامل انسانی آتش‌افروزی در جنگل‌ها پرت کردن ته سیگار از خودروها به کنار جاده و جنگل‌ها است. به گفته عباس‌نژاد رعد و برق، برق فشار قوی و حتی اختلافات منطقه‌ای از جمله مواردی است که سبب آتش‌سوزی‌های غیرعمدی در جنگل‌ها می‌شود. وی در ادامه با بیان اینکه در موارد محدودی از آتش‌سوزی‌های اخیر جنگل‌ها، سازمان توانسته است که از بالگرد برای اطفای حریق استفاده کند، تصریح می‌کندد: متاسفانه اعتبار امسال دولت برای اطفای حریق از طریق بالگرد در اختیار سازمان‌های مربوطه قرار نگرفته است و به همین دلیل سازمان جنگل‌ها هنوز نتوانسته با نهادهایی که در اطفای حریق به این سازمان کمک می‌کنند، هماهنگی‌های لازم را انجام دهد.

به گفته فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، بر اساس ماده ۶۷۵ قانون مجازات اسلامی هر کس عمداً سبب آتش‌سوزی در جنگل‌ها شود به حبس از دو تا پنج سال محکوم می‌شود.

علت آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها

خردادماه گذشته بود که فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور عامل آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها را بی‌احتیاطی گردشگران اعلام کرد و گفت: برای اطفای به موقع آتش‌سوزی جنگل‌ها نبود بالگرد مشکل اصلی ما برای اطفای حریق است. سرهنگ علی عباس‌نژاد گفته بود با توجه به بارش‌های چند ماه اخیر در کشور و افزایش پوشش گیاهی در سطح جنگل‌ها و مراتع آتش‌سوزی‌ها نسبت به سال گذشته می‌تواند خسارت‌های بیشتری در پی داشته باشد.

به گزارش تسنیم، وی عامل آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها را بی‌احتیاطی گردشگران نام برد و گفت: برای اطفای به موقع آتش‌سوزی جنگل‌ها نبود بالگرد مشکل اصلی ما برای اطفای حریق است.

عباس‌نژاد با بیان اینکه یگان حفاظت منابع طبیعی کشور مسئولیت حفاظت از 135 میلیون هکتار از اراضی ملی سطح کشور را برعهده دارد، گفته بود: ‌از این میزان 14.5 میلیون هکتار جنگل و بیش از 80 میلیون هکتار مرتع است‌. وی در ادامه می افزاید: به طور قطع در این فصل گرما وظیفه اصلی ما پیشگیری و اطفا حریق در سطح جنگل های کشور است. عباس‌نژاد در آن زمان با اشاره به آمادگی کامل یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برای اطفای حریق در سطح جنگل‌های کشور‌، بیان می کند: بخش مهمی از تجهیزات و امکانات نیز در اختیار استان‌ها برای اطفای حریق قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ساماندهی نیرو‌ها و امکانات حفاظت در دستور کار یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها قرار گرفته است، عنوان کرده بود: بحث حفاظت از اراضی ملی کشور در سال جاری با مجموعه‌ای از اقدامات هدفمندتر و موثرتر می‌شود.

انسان، اصلی‌ترین عامل آتش‌سوزی‌‌ها

تیرماه امسال نیز علی عباس نژاد در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: در دو ماه نخست سال جاری به علت سرد بودن هوا و ورود کمتر مردم به عرصه‌های طبیعی، آتش سوزی زیادی نداشتیم اما در خردادماه آمار آتش‌سوزی‌ها افزایش یافت به‌طوری که در جنگل‌ها، ۹۰ فقره و در مراتع ۳۰۰ فقره آتش سوزی گزارش شد. به گفته وی بر اثر آتش سوزی در خرداد ماه امسال به رغم تلاش یگان حفاظت نزدیک به ۵۰۰ هکتار از جنگل‌های کشور آسیب دید. فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح می‌کند: بررسی‌ها نشان می دهد که ۹۰ تا ۹۵ درصد آتش سوزی‌ها در منابع طبیعی، منشاء انسانی دارد و برخی افراد با آتش روشن کردن در جنگل‌ها و انداختن ته سیگار و یا اشیایی که نور را منعکس می‌کند موجب آتش سوزی در سطح جنگل‌ها و مراتع می شوند. عباس‌نژاد سوزاندن علف‌های مزارع نزدیک به جنگل‌ها و کنترل نکردن آتش را از دیگر عوامل آتش سوزی در اراضی طبیعی عنوان کرده و می‌گوید: برخی از آتش سوزی‌ها نیز عمدی و ریشه در اختلافات منطقه‌ای دارد. وی در ادامه می‌گوید: امسال حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های زاگرسی و هیرکانی روی داده است و در خرداد ماه سال جاری، بیشترین آتش سوزی مربوط به استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و کردستان بوده است. فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح می‌کندد: در برخی استان‌ها مانند قم و مرکزی به رغم آن که پوشش جنگلی کمی دارند اما آتش‌سوزی در سطح مراتع داشتیم.

مجازات روشن کردن آتش در جنگل‌ها

به گزارش ایسنا، طی سه ماه ابتدایی امسال بیش از ۳۹۰ مورد آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی کشور رخ داد. بر اساس ماده ۶۷۵ قانون مجازات اسلامی هر کس عمداً سبب آتش‌سوزی در جنگل‌ها شود به حبس از دو تا پنج سال محکوم می‌شود همچنین مجازات شروع به این جرم از شش ماه تا دو سال حبس است. بر اساس مواد قانونی ۴۵، ۴۶ و ۴۷ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها آتش زدن نباتات در مزارع و باغات داخل یا مجاور جنگل بدون اجازه و نظارت مأموران جنگلبانی ممنوع است در صورتی‌که در نتیجه بی‌مبالاتی حریق در جنگل رخ دهد، مرتکب به حبس تأدیبی از دو ماه تا یک سال محکوم می‌شود همچنین هر کس در تنه درخت جنگلی آتش روشن کند به حبس تأدیبی و برای هر درخت که‌ در آن آتش روشن کرده باشد به پرداخت جریمه نقدی محکوم می‌شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *