سایت خبری پیام ما آنلاین | بیشترین نرخ بیکاری سهم زاگرس نشینان

بیشترین نرخ بیکاری سهم زاگرس نشینان





۲۰ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۳۵

 بیشترین نرخ بیکاری سهم زاگرس نشینان

نرخ بیکاری ۱۹ استان در بهار امسال نسبت به پاییز  سال گذشته کاهش داشته است

مرکز آمار ایران مرجع رسمی محاسبه و انتشار آمار نرخ بیکاری است. بر اساس تعریف مرکز آمار، نرخ بیکاری عبارت است از نسبت جمعیت بیکار به جمعیت فعال. مسئله مهم در این تعریف، مفاهیم جمعیت بیکار و جمعیت فعال است. جمعیت فعال اقتصادی تمام افراد بزرگ تر از 10 سال را در بر می گیرد که در تولید کالا و خدمات مشارکت داشته (شاغل) و یا با وجود قابلیت مشارکت، مشارکت نداشته اند (بیکار). در واقع جمعیت فعال بیانگر تعداد افرادی است که توانایی و تمایل عرضه نیروی کار خود را به بازار دارند و به دو دسته شاغل و بیکار تقسیم می شوند. 

رشد اقتصاد و نرخ بیکاری یکی از عوامل اصلی تعیین کننده نرخ بیکاری، میزان اشتغال در اقتصاد است. طبیعی است میزان اشتغال در اقتصاد نیز به میزان تولید اقتصاد و رشد اقتصادی بستگی دارد. هر چه رشد اقتصادی افزایش یابد، میزان اشتغال نیز به تبع آن افزایش می یابد و در نتیجه نرخ بیکاری کاهش خواهد یافت. بنابراین سیاست های اقتصادی که موجب افزایش رشد اقتصادی شوند به افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری کمک می کنند و در مقابل سیاست های اقتصادی که به کاهش رشد اقتصادی می انجامند، به کاهش اشتغال و افزایش نرخ بیکاری کمک می کنند. 

نرخ بیکاری ۱۹ استان در بهار امسال کاهش یافت

 براساس گزارش مرکز آمار، نرخ بیکاری ۱۹ استان در بهار امسال نسبت به پاییز سال گذشته کاهش و نرخ بیکاری ۱۲ استان نیز افزایش یافت؛ همچنین نرخ بیکاری ۶ استان تک رقمی و دو رقمی شد.

 بررسی نرخ بیکاری ۳۱ استان کشور به استنباط گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، نرخ بیکاری ۱۹ استان کشور در پایان بهار امسال نسبت به فصل بهار سال گذشته کاهش داشته است؛ همچنین نرخ بیکاری ۱۲ استان کشور با رشد مواجه بوده است.

بر این اساس، نرخ بیکاری ۱۹ استان آذربایجان غربی، اصفهان، البرز، ایلام، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویر احمد، گیلان، مرکزی، همدان و یزد کاهش داشته است.

نکته حائز اهمیت کاهش نرخ بیکاری در سه استان چهار محال و بختیاری، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان که همواره دارای نرخ بالای ۱۵ درصد بودند؛ به این ترتیب نرخ بیکاری در چهار محال و بختیاری از ۲۲.۸ درصد به ۱۶.۷ درصد، در کرمانشاه از ۱۹.۴ درصد به ۱۴.۷ درصد و در سیستان و بلوچستان از ۱۸.۶ درصد به ۱۳.۶ درصد رسیده است.

همچنین نرخ بیکاری ۱۲ استان آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان جنوبی، خوزستان، زنجان، سمنان، قم، کرمان، گلستان، لرستان، مازندران و هرمزگان با رشد رو به رو بوده است. بیشترین تغییر نرخ بیکاری مربوط به استان هرمزگان می شود که از ۱۱.۵ درصد به ۱۵.۹ درصد افزایش یافته است. نتایج نرخ بیکاری استان‌ها نشان می‌دهد، استان چهار محال و بختیاری اگرچه روند کاهشی داشته است اما همچنان با دارا بودن نرخ ۱۶.۷ درصدی بیکاری، دارای بیشترین جمعیت بیکار در بین استان‌های کشور است. پس از چهار محال و بختیاری، به ترتیب استان های خوزستان با ۱۶.۲ درصد، لرستان با ۱۶.۱ درصد و هرمزگان با ۱۵.۹ درصد در رده های بعدی قرار دارند.استان همدان نیز با نرخ بیکاری ۶.۱ درصد دارای کمترین نرخ بیکاری در بین ۳۱ استان کشور است. در عین حال، بررسی جدول نرخ بیکاری به تفکیک هر استان حکایت از آن دارد که نرخ بیکاری استان‌های آذربایجان شرقی و گلستان که در بهار سال گذشته تک رقمی بود، در بهار امسال دو رقمی شد. همچنین نرخ بیکاری دو رقمی چهار استان ایلام، بوشهر، خراسان رضوی و گیلان در بهار سال گذشته، در بهار امسال تک رقمی شد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *