سایت خبری پیام ما آنلاین | دم خروس بریتانیا

دم خروس بریتانیا





۱۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۴:۲۰

دم خروس بریتانیا

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس: توقیف نفتکش ایرانی، راهزنی دریایی است

یک عضو کمیسیون انرژی از ورود این کمیسیون به ماجرای توقیف نفت‌کش حامل نفت ایران در تنگه جبل الطارق خبر داد. «کوروش کرم‌پور حقیقی» درباره توقیف غیرقانونی نفتکش ایرانی در تنگه جبل الطارق توسط نیروی دریایی انگلستان گفت: نیروی دریایی بریتانیا اعلام کرده است که به دلیل اینکه این نفت کش به سوی روسیه عازم بوده و چون این کشور از سال ۲۰۱۱ میلادی تحریم است آن را توقیف کرده‌ایم، به هیچ عنوان این بهانه‌ها پذیرفتنی نیست. این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به دلیل خوی استکباری انگلستان و از سوی دیگر اینکه این کشور گوش به فرمان آمریکا و اسرائیل است هرچه آن‌ها بگویند اجرا می‌کند. وی درخصوص احضار سفیر بریتانیا از سوی وزارت‌خارجه عنوان کرد: معتقدم در چارچوب قوانین بین‌المللی جمهوری اسلامی باید برخورد قاطعانه داشته باشد. کرم‌پور حقیقی تاکید کرد: عده‌ای قصد دارند با برخی از رفتارها ایران را تحریک و جبهه جدیدی علیه ما علم کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توانیم این گونه اقدامات را نوعی جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران قلمداد کنیم،گفت: همه احتمالات را می‌شود پیش‌بینی کرد. دشمنان ما انگلیس و آمریکا هستند و باید به خاطرمان بماند پیشنهاد دوستی و برادری‌شان پیشنهاد واقعی نیست. این عضو کمیسیون انرژی گفت: باید در تأمین منافع ملی حرکت خود را به عنوان یک ملت منطقی، بافرهنگ و اراده‌مند ادامه دهیم. وی درباره اینکه آیا می‌توان گفت توقیف نفت از سوی انگلستان با اطلاع آمریکا بوده است، اظهار داشت: آمریکا و بریتانیا یکی هستند و در طول تاریخ هم بارها مشاهده کردیم که دو کشور هر کاری هم انجام دهند دشمن قسم خورده ما هستند.

«مصطفی کواکبیان» نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس هم در توئیتی تاکید کرد که توقیف نفتکش ایرانی خصومت غیر قانونی با ایران است. کواکبیان در این توئیت خود افزود: اقدام انگلستان در توقف نفتکش ایرانی در جبل الطارق نوعی راهزنی دریایی و خصومت غیر قانونی با ایران است.‏رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس تاکید کرد: همچنین این اقدام غیرقانونی، علاوه بر اینکه بی حیثیتی مجدد بریتانیا در فرمانبری از آمریکا را نشان داد پوچی ادعای اروپایی‌ها برای تداوم برجام را نیز به اثبات رساند.

 واکنش امور خارجه درباره اقدام انگلیس

«راب مک ایر» سفیر انگلیس در تهران در اعتراض به توقیف نفتکش حامل نفت جمهوری اسلامی ایران توسط رئیس اداره سوم غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار شد.

در جریان این احضار رئیس اداره سوم غرب اروپا با غیرقابل قبول دانستن این اقدام و اینکه حسب اطلاعات موجود توقیف این نفتکش به درخواست آمریکا صورت گرفته است، خواستار رهاسازی سریع نفتکش مزبور شد.

وی با اشاره به حرکت این نفتکش در آبراه های بین المللی، اقدام نیروی دریایی انگلیس را معادل با راهزنی دانسته و گفت آن کشور حق ندارد تحریم های یک جانبه خود یا اتحادیه اروپا را به صورت فراسرزمینی علیه کشورهای دیگر اعمال نماید. این همان سیاست زورمدارانه آمریکا است که کشورهای اروپایی همواره نسبت به آن معترض بوده اند. در این دیدار مدارک و مستندات مربوط به این نفتکش و محموله آنکه حکایت از حرکت کاملاً قانونی نفتکش دارد در اختیار سفیر انگلیس قرار گرفته و تاکید شد که جمهوری اسلامی ایران از تمامی ظرفیت های سیاسی و قانونی خود برای رهاسازی این کشتی و استیفای حقوق خود استفاده خواهد کرد.

سفیر انگلیس با اظهار اینکه مراتب را سریعاً به لندن منتقل خواهد کرد، تاکید کرد که انگلیس از تحریم یکجانبه آمریکا علیه ایران تبعیت نمی کند.

مناقشه دیپلماتیک 

توقیف غیر قانونی نفتکش ایرانی از سوی نیروی دریایی بریتانیا در تنگه جبل الطارق، جدا از اعتراض ایران، یک مناقشه دیپلماتیک دیگر را هم رقم زده است. این عملیات که ظاهراً به درخواست آمریکا از سوی بریتانیا به بهانه تحریم های اعمالی علیه سوریه به عنوان مقصد محموله نفتی صورت گرفته، ظاهراً بر خلاف پیش بینی های قبلی، نه در بندر جبل الطارق که در آب های سرزمینی اسپانیا صورت گرفته شده است. اسپانیا در نظر دارد به خاطر انجام این عملیات در آب های سرزمینی خود، اعتراض رسمی خود را به لندن ارایه دهد. «جوسب بورل» سرپرست وزارت امور خارجه اسپانیا در این باره گفت: توقیف نفتکشی که از ایران حرکت کرده بود پس از ارائه درخواست آمریکا از انگلیس صورت گرفته است. وی که به عنوان جانشین فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا معرفی شده است، خاطرنشان کرد: مادرید در حال بررسی توقیف این کشتی و تأثیر آن بر تمامیت ارضی اسپانیا است.

شایان ذکر است اسپانیا بر اساس «معاهده اوترخت» (قرن ۱۸ میلادی) تنها مالکیت منطقه جبل الطارق و بندر این منطقه را به بریتانیا واگذار کرده بود و هیچگاه از حاکمیت خود بر آب های اطراف جبل الطارق انصراف نداده است. دولت محلی جبل‌الطارق در بیانیه‌ای اعلام کرده است که تفنگداران نیروی دریایی انگلیس  این نفتکش را که حامل نفت خام به مقصد سوریه بود در سواحل این سرزمین توقیف کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز بر اساس اطلاعات «رفنیتیو ایکون» (وب‌سایتی که مسیر کشتی‌ها را ثبت می‌کند) مدعی شده که این نفتکش از سوی ایران به مقصد سوریه در حال حرکت بوده است  وشواهد نشان می‌داده که مقصد نفتکش گریس ۱، پالایشگاه بانیاس در سوریه بوده است.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *