پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پارلمان در چالش شریعتمداری

پارلمان در چالش شریعتمداری





۵ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۰۹

پارلمان در چالش شریعتمداری

شب گذشته توییتر فارسی شاهد افشای اسنادی بود که مدعی تخلف محمد شریعتمداری در وزارت صمت است

یکشنبه هفته گذشته رئیس جمهور لیست وزرای پیشنهادی چهار وزارتخانه اقتصاد، راه و شهرسازی، صمت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به مجلس معرفی کرد، لیستی که هنگام خواندن نام محمد شریعتمداری به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با « دو، دو» برخی نمایندگان همراه بود و آنها به این ترتیب مخالفت و نارضایتی خود را از معرفی شریعتمداری برای وزارت کار اعلام کردند.

در روزهایی که موضوع استیضاح شریعتمداری بعنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح شده بود او از وزارت استعفا داد و با نامه رییس جمهور حالا در راه مجلس است تا بر صندلی وزارتخانه دیگری تکیه بزند.

محمد شریعتمداری که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۶ در جمعیت دفاع از ارزش‌هایی انقلاب اسلامی به دنبال ریاست جمهوری محمد ری شهری بود در ادامه خودش را به کابینه رییس دولت اصلاحات و حالا به کابینه دولت دوازدهم رسانده است.

نقاط سیاه حضور در «صمت»

دوران حضور وی بر مسند وزارت صمت با حواشی بسیاری همراه بود. در زمان وزیری شریعتمداری پوشک و نوار بهداشتی، روغن و رب گوجه کمیاب شد و این کمبود و نارضایتی مردم، در رسانه‌های جهانی بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد و از ایران یک کشور ناتوان از تامین مایحتاج مواد اولیه مردمش در اذهان ساخته شد.

اما این همه نقاط ضعف حضور وی در «صمت» نیست. پرونده مربوط به تخلف خودروهای وارداتی از جمله نقاط سیاه پرونده عملکرد شریعتمداری در وزارت سابق است.

تخلفات واردکنندگان خودرو اما در قالب‌های مختلف انجام شده است؛ به‌نحوی‌که برخی در دوران ممنوعیت، اقدام به ثبت‌سفارش جدید کرده بودند و برخی نیز با توجه به ابطال ثبت‌سفارش‌های قبلی، تاریخ آنها را تمدید کرده‌اند. تخلف دیگر نیز اینجاست که برخی واردکنندگان در دوران ممنوعیت ثبت‌سفارش، شرح کالا را تغییر داده‌اند. به‌عنوان مثال، در ثبت‌سفارش اولیه، نام کالایی با کد تعرفه مشابه خودرو (مانند بالابر) به ثبت رسیده، اما بعدا نام کالا به «خودرو» تغییر کرده است. همچنین برخی واردکنندگان عملا دو بار مرتکب تخلف شده‌اند؛ به‌نحوی‌که اولا در تاریخ ممنوعیت فعالیت، اقدام به ثبت‌سفارش کرده و ثانیا در دوران ممنوعیت ثبت‌سفارش برای همه واردکنندگان و به‌دلیل ابطال ثبت قبلی، نسبت به تمدید آن اقدام کرده‌اند. این در شرایطی است که تمدید ثبت‌سفارش‌های باطله به خودی خود غیر‌قانونی بوده و بنابراین عملا هیچ کدام از واردکنندگان نمی‌توانستند به لحاظ قانونی، ثبت‌سفارش‌های باطله را تمدید کنند. نکته دیگر اینجاست که برخی واردکنندگان، در دوران باز شدن سایت ثبت‌سفارش برای همه نمایندگی‌ها (بازه زمانی ۷۰ روزه از ۱۰ دی ۹۶ تا ۲۰ اسفند ۹۶) نسبت به تمدید ثبت‌سفارش‌های باطله اقدام کرده‌اند.

نعمت‌زاده مقصر شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت مقصر اتفاقات رخ داده در واردات خودرو را محمدرضا نعمت‌زاده (وزیر صنعت، معدن و تجارت در دولت یازدهم) دانست. شریعتمداری با اشاره به اینکه توقف ثبت‌سفارش در تیرماه سال گذشته توسط وزیر وقت صنعت (نعمت‌زاده) و آن هم به‌صورت دست خط غیرقانونی انجام شد، می‌گوید: آقای نعمت‌زاده در قالب نامه‌ای در ۲۴ تیرماه ۹۶ به مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت نوشته است «با توجه به اینکه ممکن است تصمیم‌گیری کمیسیون زیربنایی هیات‌وزیران در شیوه واردات خودرو که در شرف نهایی شدن است، طول بکشد و این موضوع منشأ مسائلی شود که برخی به اطلاعات دسترسی پیدا کنند، از امروز ثبت‌سفارش انواع خودروهای سواری به‌طور موقت متوقف شود.»

 

افشاگری‌‌های توییتری

روز گذشته اما توییتر فارسی تحت تاثیر افشاگری صباآذر پیک روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب در مورد تخلفات شریعتمداری بود. پس از اینکه صادقی نماینده مجلس از کاربران توییتر خواسته بود که نظرشان در مورد وزرای پیشنهادی را برای وی بفرستند اسنادی تحت عنوان «افشای اسناد تخلفات شریعت‌مداری» منتشر شد.

در این افشاگری با تمرکز بر موضوع تخلفات واردات خودرو نوشته شده است که آیا ثبت سفارش خودروهای خارجی با سود چند صد میلیاردی، با پاراف و دستور مستقیم شریعتمداری بوده و یا از طریق هک سایت؟ «افرا موتور» که حامی ستاد رواحی بوده است و «پرشیا خودرو» چه رانت‌هایی گرفته‌اند؟ آذرپیک مدعی شده است به استناد اسنادی که منتشر کرده شریعتمداری در زمان تصدی وزارت «صمت» نه با هک سایت بلکه با دستور مستقیم خودش امتیاز ویژه برای چند شرکت وارد کننده خودرویی قایل شده  تا با ثبت سفارش غیرقانونی خودرو، درآمد چند صد میلیاردی بدست بیاورند.

آذرپیک مدعی شده است که شریعتمداری به افکار عمومی دروغ گفته و اجازه انتشار پاراف‌هایی که منجر به رانت برای شرکت‌های نورچشمی شده را نداده است.

در توییت‌های افشاگرایانه آذرپیک به ثبت شرکتی به نام «فوا‌ری» اشاره شده است که در سال ۱۳۷۲ با شراکت محمد شریعتمداری و یاسینی برای واردات خودرو تاسیس شده و یعدا به نام «پرشیاخودرو» تغییر نام یافته است که ۲۰ سال بعد توانسته با پاراف وزیر صمت( محمد شریعتمداری) رانت‌های چند صد میلیاردی دریافت کند.

آیا مجلس به شریعتمداری رای اعتماد می‌دهد؟ این پرسشی است که باید امروز منتظر بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی از سوی رییس جمهور در مجلس باشیم.

در این افشاگری با تمرکز بر موضوع تخلفات واردات خودرو نوشته شده است که آیا ثبت سفارش خودروهای خارجی با سود چند صد میلیاردی، با پاراف و دستور مستقیم شریعتمداری بوده و یا از طریق هک سایت؟ «افرا موتور» که حامی ستاد روحانی بوده است و «پرشیا خودرو» چه رانت‌هایی گرفته‌اند؟ آذرپیک مدعی شده است به استناد اسنادی که منتشر کرده شریعتمداری در زمان تصدی وزارت «صمت» نه با هک سایت بلکه با دستور مستقیم خودش امتیاز ویژه برای چند شرکت وارد کننده خودرویی قایل شده  تا با ثبت سفارش غیرقانونی خودرو، درآمد چند صد میلیاردی بدست بیاورند.

آذرپیک مدعی شده است که شریعتمداری به افکار عمومی دروغ گفته و اجازه انتشار پاراف‌هایی که منجر به رانت برای شرکت‌های نورچشمی شده را نداده است.

 

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *