سایت خبری پیام ما آنلاین | کرمان؛ گمشده در غبار

کرمان؛ گمشده در غبار





۱۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۰

کرمان؛ گمشده در غبار

 ساعات اولیه صبح یکشنبه در استان کرمان شاخص آلایندگی هوا به ۵۰۰ رسید

 

هوا به رنگ خاکستری تیره درآمده و بوی خاک غلیظی در هوا پیچیده است. این چندمین بار در سال جدید است که این وضعیت در استان کرمان تکرار می‌شود.

حدود پانزده روز از اولین ماه پاییز گذشته. نقاط مختلف کشور هر کدام به گونه‌ای درگیر این ماه و حال و هوایش شده‌اند. شمال کشور دچار باران و سیل. مرکز و شرق کشور هم گرفتار گرد وخاک و غبار. اینجا هم در جنوبشرق کشور یعنی استان کرمان، هوا نفس گیر است و بوی خاک می‌دهد.

کوچه و خیابان خلوت‌تر از روزهای دیگر است. شاخص آلایندگی« 353» هوای شهر و اعلام وضعیت خطرناک، مدارس را به تعطیلی کشانده است. البته به گفته مرکز پیش بینی هواشناسی استان این شاخص در اوایل صبح بر روی 500 قرار گرفته بود.

اینکه چه شاخصی نشان دهنده وضعیت هوایی خطرناک است، محیط زیست اینگونه می‌گوید که شاخص آلایندگی ۵۰تا۰ پاک، ۱۰۰تا۵۰ سالم، ۱۵۰ تا۱۰۰ ناسالم برای گروه‌های حساس،  ۲۰۰تا۱۵۰ ناسالم برای همه گروه‌ها و ۲۰۰ به بالا برای همه گروه‌ها خطرناک است. 

آخرین باری که وضعیت مشابه امروز رخ داده بود و هوای خطرناک اعلام شده بود، به چند ماه گذشته در اوایل خرداد ماه بر می‌گردد. آن زمان هم وضعیت برای همه گروه‌ها خطرناک اعلام شد و به همه افراد علی‌الخصوص بیماران توصیه شد از خانه‌های خود بیرون نیایند و در هوای آزاد قرار نگیرند.

یادم می‌آید در زمانی نه چندان دور، یکی از مزایایی که برای شهرهایی همچون کرمان عنوان می‌کردند هوای پاک، آسمان صاف و آبی‌‌اش بود. موضوعی که در حال فراموشی و تبدیل شدن به یک خاطره خوب است. 

منشا گرد و خاک چیست 

به سراغ حمیده حبیبی رییس مرکز پیش بینی هواشناسی استان کرمان رفتم. از او در خصوص علت این هوای شهر پرسیدم، اینکه منشا این گرد و خاک از کجاست. او به من می‌گوید: «گرد و خاک بر کل استان کرمان سیطره پیدا کرده است و دلیل و منشا هر بخش آن متفاوت است. مثلا گرد و خاک شمال استان متاثر از این وضعیت در مرکز کشور و شهر انار و استان یزد است. گرد و خاک شرق و جنوب شرقی استان هم به دلیل هم‌مرزی با سیستان وبلوچستان است. اینکه در آن استان طوفان و گرد و خاک حکمفرما شده و به کرمان هم سرایت کرده است. حتی باید بگویم این بادهای سیستان است که بر روی جازموریان هم اثر می‌گذارند و این نواحی را آلوده می‌کنند.»

به گفته حبیبی منشا گرد و خاک شرق استان، هم‌مرزی با سیستان و بلوچستان است. استانی که به بادهای 120 روزه‌ و طوفان‌های شن‌اش مشهور است. در خصوص این بادها نوشته‌اند: «که در بخش شرقی سرزمین ایران برای مدتی از سال حاکمیت می‌یابند. محدوده وزش این بادها ازخراسان جنوبی تا سیستان و زمان آن فصل تابستان است. می‌گویند این بادها در دوره گرم سال یعنی از 15 خرداد تا 15 مهر به مدت 120 روز از ارتفاعات شمال شرقی ایران به سرزمین های جنوب شرقی ایران می‌وزد.»

هم‌اکنون نیز هواشناسی معتقد است این هنوز همان بادهای سیستان است که ابتدا زابل را درگیر کرده و غلظت ذرات معلق را به بیش از 19 برابر حد مجاز رسانده و بعد از آن هم شرق کرمان، زاهدان و سایر شهرهای شمالی استان سیستان و بلوچستان همچون هیرمند، هامون و نیمروز را آلوده خود کرده است.                                          

حبیبی همچنین در صحبت‌هایش به جازموریان به عنوان منشا گرد و خاک اشاره می‌کند. تالاب خشکیده‌ای که در مرز استان کرمان و سیستان وبلوچستان واقع است و هم‌اکنون 25 درصد از کانون‌های گرد و غبار کشور را به خود اختصاص داده است. تالابی که در بسیاری از روزهای غباری کرمان مقصر و عامل اصلی شناخته می‌شود. اما اینکه آیا جازموریان جزو این منشا اصلی گرد و غبار بوده است یا نه، حبیبی می‌گوید: طوفان جازموریان را بلند می‌کند اما منشا اصلی بادهای سیستان و بلوچستان است.  

او همچنین در پاسخ به این سوال که «گاهی گفته می‌شود نمی‌توان از جازموریان به عنوان منشا ریزگردهای داخلی نام برد چون بادهای کشور غرب به شرق است و همین سبب می‌شود ریزگردها از کشور خارج می‌شود.»، می‌گوید: این موضوع اصلا عمومیت ندارد. بادهای موسمی داریم که عموما از شرق می‌وزند و با توجه به خشکی جازموریان و جنس خاک آن منطقه، این بادها می‌توانند این خاک را بلند کرده و سبب این فاجعه شوند.    

البته سعیدی مدیریت بحران استانداری معتقد است ریزگردهای این روزهای شهر کرمان به هیچ عنوان به این تالاب مربوط نمی‌شود. 

خشکسالی هم مقصر است

در خصوص علت این هوای خاکی، جزینی زاده مدیر کل محیط زیست استان کرمان نظر تقریبا مشابهی را بیان می‌کند. 

جزینی زاده مدیرکل محیط زیست کرمان به ایسنا گفته است: یک کانون گرد و غبار در شرق استان، یک کانون بیابان لوت در شمال استان و در جنوب استان نیز تالاب خشک شده جازموریان قرار دارد. او همچنین معتقد است: خشکسالی‌های متمادی که در چند سال اخیر در استان کرمان داشتیم و همچنین از بین رفتن مراتع و منابع طبیعی علت گرد و غبارهای استان کرمان هستند.

گرد وغبار می‌ماند

حبیبی رییس مرکز پیش‌بینی هواشناسی کرمان، وضعیت این توده گرد و خاک را اینچنین پیش‌بینی می‌کند: «نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که غلظت گردوغبار در شهرهای کرمان، زرند، رفسنجان و انار کمتر می‌شود و احتمالا از وضعیت خطرناک پایین‌تر می‌آید، اما به دلیل شرایط جوی نمی‌توان ۱۰۰ درصد اعلام نظر کرد. اما باید نسبت به افزایش غلظت گردوغبار در شرق، جنوب شرق و جنوب استان تا فردا هشدار داد و گفت که غلظت گردوغبار در مناطق ریگان و فهرج بیشتر خواهد شد، در جنوب استان هم مناطقی مثل قلعه گنج و کهنوج احتمال دارد دوشنبه هم درگیر این پدیده باشند.»

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *