خودرو ملی؛ تختگاز در قیمت، ترمز در کیفیت
۱۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۱۵
خودرو ملی؛ تختگاز در قیمت، ترمز در کیفیت
خودروهای داخلی در حالی افزایش قیمت چشمگیری داشتند که 70 درصدشان همچنان از کیفیت متوسط و ضعیفی برخوردارند
قیمت خودروهای اصطلاحا ارزانقیمت ساخت داخل در شش ماه گذشته دستکم 50 درصد رشد داشته، این در حالی است که از نظر کیفی همچنان در رده متوسط و ضعیف قرار دارند.
آخرین گزارش ارزیابی کیفی خودروهای داخلی که از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر شده نشان میدهد که همچنان حدود 70 درصد خودروهای سواری در رده کیفی متوسط و ضعیف قرار میگیرند.
بر اساس این گزارش که مربوط به خودروهای تولید شده در مردادماه است، تمامی ماشینهای سطح قیمتی پنج (پیش از التهاب بازار خودرو در گزارشهای شرکت استاندارد در دسته زیر 25 میلیون تومان قرار داشتند) از نظر کیفی دو ستاره از پنج ستاره را کسب کردند.
از 23 خودروی بررسی شده سطح قیمتی چهار هم که قبلا به خودروهای بین 25 تا 50 میلیون تومان گفته میشد، 10 خودرو دو ستاره، هفت خودرو سه ستاره و تنها شش خودرو چهار ستاره کسب کردند. (خودروهای چهار ستاره این دسته نظیر پژو 207 در حال حاضر نزدیک به 100 میلیون تومان قیمت میخورند.)
در مجموع 44 خودروی سواری بررسی شده هم 36.3 درصد دو ستاره کیفی، 31.8 درصد سه ستاره کیفی و 31.8 درصد هم چهار ستاره کیفی کسب کردند. اگرچه دیگر خودرویی با یک ستاره کیفی در ایران تولید نمیشود اما باید در نظر گرفت که هیچ خودروی پنج ستاره هم تولید نمیشود. از سوی دیگر این ایراد به بررسی کیفی خودروهای داخلی که از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران صورت میگیرد، وارد است که تنها به کیفیت مونتاژ و ایمنی خودروها پرداخته میشود نه کیفیت و دوام خودروها. در همین خصوص چندی پیش اقتصادنیوز گزارش داد که در ایران به طور متوسط 4.6 خودرو از 100 خودرو به دلیل ایراد فنی در سهماهه اول به تعمیرگاه مراجعه میکند این درحالی است که متوسط این عدد در دنیا 1.5 است.
درجا در کیفیت
بررسی کیفیت خودروهای داخلی در سه سال گذشته نشان میدهد خودروسازان اگرچه برای افزایش قیمت تختگاز راندند اما در افزایش کیفیت تقریبا درجا زدند.
در پایان سال 94 حدود 90 درصد خودروهای داخلی در رده کیفی متوسط و ضعیف قرار داشتند. اگرچه تا مرداد امسال کیفیت خودروهای داخلی حدود 20 درصد بهتر شده اما افزایش قیمت آنها خیلی بیشتر از 20 درصد بوده.
در رده خودروهای ارزانقیمت پژو 206 تیپ دو که اسفند سه سال پیش در بازار آزاد 33 میلیون و 800 هزار تومان قیمت داشته، با رشدی 89 درصدی به 64 میلیون تومان رسیده است. تیبا هم با افزایش 63 درصدی در بازه زمانی مشابه از 24 میلیون و 700 به 40 میلیون 400 هزار تومان رسیده. انواع مختلف پراید هم در حال حاضر بین 80 تا 85 درصد از سال 94 گرانتر شده.
در بازه زمانی شش ماه گذشته اما اوضاع بدتر از است سه سال گذشته است. در حالی که تنها حدود سه درصد کیفیت خودروها بهتر شده (در اسفند 96 حدود 73 درصد خودروها در رده کیفی متوسط و ضعیف بودند) اما قیمتها دستکم 50 درصد رشد داشته.
پژو 206 تیپ دو از 40 میلیون و 400 هزار تومان به 64 میلیون تومان رسیده. یعنی 58 درصد رشد. تیبا هم رشد 60 درصدی را تجربه کرده. سایپا 131، 111 و 132 هم به ترتیب 66، 64 و 60 درصد افزایش قیمت داشتهاند.
پاردوکس قیمت و کیفیت خودروهای داخلی در حالی ادامه دارد که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان علت آن انحصار بازار خودرو در کشورمان است. علی خاکساری، استاد دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس خودرو در این خصوص به ایرنا میگوید که این وضعیت ناشی از سوءمدیریت و وجود انحصار در بازار و ممنوعیت واردات خودرو است و این شرایط هزینههای سرسامآوری را بر روی دوش مردم تحمیل میکند.
***
انحصار صنعت خودرو بشکند
رضا علیزاده، نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص وضعیت نابسامان صنعت خودرو در کشور به ایسنا گفته بدبختی این است که خودروسازان دولتی در هر دوره زمانی موفق شدند از طرق مختلف خواستههایشان را به مردم تحمیل کنند؛ چراکه بازار انحصاری مانع ایجاد رقابت شد؛ به همین دلیل با صنعتی روبرو هستیم که گرفتار انواع رانت و انحصار، مدیریتهای سلیقهای، کیفیت، ایمنی و قیمت نامطلوب و خدمات پس از فروش نامناسب است. به اعتقاد او اصلاح ساختاری داخلی یکی از بزرگترین چالشهای صنعت خودروسازی کشور است. باید پذیرفت تا زمانی که نظام مدیریتی در شرکتهای خودروسازی اصلاح نشود، در مشکلاتشان غوطهور میمانند.
پیشنهاد سردبیر
سرمایهگذاری در معدن بازنده
مطالب مرتبط
آیا پروژه تخریب پارک قیطریه در پارک اندیشه تکرار میشود؟
معمای حصارکشی یک بوستان دیگر در تهران
خانه روزنامهنگاران تا تابستان امسال راهاندازی میشود
رییس پارک ملی توران: از ابتدای نوروز در جاده میامی – عباس آباد تصادف با یوزپلنگ نداشتیم
خلیج فارس و دریای عمان تا جمعه مواج است
۵ درصد از تالاب بینالمللی گاوخونی آبگیری شد
۷ پیشنهاد برای عبور از خشکسالی
۵۴۹ نفر؛ تعداد کشتههای تصادفات نوروزی از ۲۴ اسفند تا امروز
فعالیت مراکز منتخب معاینه فنی شهر تهران در روزهای ۱۰ و ۱۲ فروردین
امدادرسانی به بیش از ۱۸ هزار نفر در طرح ملی امداد و نجات نوروز
حل ناترازیها مهمترین اولویت انرژی کشور در ۱۴۰۳
نظر کاربران
نظری برای این پست ثبت نشده است.
تبلیغات
وب گردی
- 8 نمایندگی تعمیر پکیج ایران رادیاتور در تهران + اطلاعات تماس
- اسپیکر بلوتوثی ارزان و باکیفیت: کدام مدلها را بخریم
- کیفیت و زیبایی را با خدمات دندانپزشکی دکترتو کلینیک تجربه کنید
- علائم دندان آسیاب درآوردن کودکان چیست؟ 5 علائم + راه تسکین
- اجاق گازهای ﺧﺎﻧﮕﯽ بدون ترموکوپل توقیف و جمعآوری میشود
- معرفی تورهای خارجی ارزان
- آلبوم جدید مُجال ظرفیت جدی و جدیدی از موسیقی را فریاد میزند!
- آیا مشاوره حقوقی تلفنی کاربردی است؟
- برونشیت کودکان چیست و چه علائمی دارد؟
- برگزیدگان اجلاس توسعه نرمافزار ایران (۲۰۲۴) معرفی شدند بیشتر
بیشترین نظر کاربران
معمای ریاست محیط زیست در کابینه رئیسی
بیشترین بازنشر
ستاندن حیات از غزه
پربازدیدها
1
به نام حیوانات به کام باغوحشداران
2
«بمو» را تکهتکه کردند
3
سوداگران گنج پل تاریخی ۳۰۰ ساله در بابل را تخریب کردند
4
محیطبانها با رد زنی چرخهای موتورسیکلت به شکارچیان رسیدند
5
کبوتر نماد مناسبی برای صلح است؟
دیدگاهتان را بنویسید