سایت خبری پیام ما آنلاین | خودکفایی در کشاورزی؛ خیال باطل

خودکفایی در کشاورزی؛ خیال باطل





۱۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۲۹

خودکفایی در کشاورزی؛ خیال باطل

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست: سیاست خودکفایی کشاورزی را تعطیل می‌کند

خودکفایی در محصولات کشاورزی با وجود بحران آب رویا یا واقعیت، موضوعی که بازهم مورد بحث قرار گرفته است.

عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست روز سه‌شنبه، در پانزدهمین کنگره ملی «علوم زراعت و اصلاح نباتات» که در موسسه تحقیقات و اصلاح نهال و بذر در کرج برگزار شد، با طرح این سوال که «چه کسی در حوزه کشاورزی تصمیم‌گیر است؟» از اظهار نظر برخی مسوولانی که این حوزه به وظایف و اختیارات آنها ارتباطی ندارد، گله کرد و گفت: « وقتی سردار نقدی به عنوان یک نظامی اظهار نظر می‌کند که ایران ظرفیت تولید غذا برای جمعیت زیادی را دارد و انجمن‌های علمی ما در قبال آن سکوت می‌کنند، باعث می‌شود همه تصمیم‌گیران منحرف شوند.»

وی ادامه انتقاداتش را متوجه مجلس کرد و افزود: « وقتی رییس کمیسیون کشاورزی هم اعلام کند می‌توان این حجم از غذا را در سرزمین ایران تولید کرد تصمیم‌گیران منحرف می‌شوند و کشور به جایی می‌رسد که بخشی از همین کشاورزی هم باید تعطیل شود. وقتی انجمن‌های ما سکوت می‌کنند و فکر و ذکرشان ارتقای تشریفات اداری خودشان می‌شود، یک نظامی یا چند نماینده می‌آیند و سیاست‌گذاری می‌کنند.»

کلانتری در حالی از اظهارنظرهای اینچنینی در خصوص خودکفایی کشاورزی و صادرات محصولات غذایی به کشورهای دیگر گله مند است که بارها پیش از این نیز نسبت به این موضوع اعتراض کرده بود. چند سال گذشته کلانتری گفته بود: «زمانی که کشور با این همه مسایل زیست محیطی، اقلیمی و کمبود آب مواجه است، صحبت از خودکفایی بی معناست.» 

خودکفایی یا واردات 

محصولات کشاورزی؟

به عقیده بسیاری، در شرایط موجود و با توجه به بحران آب در کشور، صحبت از خودکفایی در زمینه محصولات کشاورزی کار درستی نیست و باید کشت بسیاری از محصولات آب‌بر را محدود کرد. در همین زمینه کلانتری معتقد است، در شرایط فعلی منابع آب کشور به شدت در حال کاهش است و اگر ما دلمان می خواهد جزو تولیدکنندگان عمده دنیا باشیم، باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که به بهای نابودی چه می‌خواهیم این کار را انجام دهیم. اما مخالفان این نظریه در دیگر سوی ماجرا معتقدند خودکفایی در کشاورزی مقدمه‌ای است برای استقلال و خودکفایی در زمینه‌‌‌های دیگر و محدود کردن کشاورزی خیانتی است به کشور. چراکه در صورت ایجاد تحریم‌های بیشتر، کشور ما نیز مانند دیگر کشورهای فقیر دنیا در تامین نیازهای خوراکی هم می‌ماند و دچار قحطی و وضعیت اسفباری خواهد شد. اما حال سوال اینجاست که در شرایط فعلی و با وجود خشکسالی‌های اخیر و کمبود آب چه باید کرد؟ و آیا با توجه به این بحران آب خودکفایی در کشاورزی کار درستی است یا خیر.

درچه محصولاتی خودکفا شویم؟

محمدباقر سعادت عضو کمیسیون کشاورزی مجلس به پیام ما می‌گوید: باید در محصولاتی خودکفا شویم که آب‌بری کمتری دارند. این موضوع هم بر عهده مراکز تحقیقاتی کشاورزی است که بررسی کنند که در کشور ما هر منطقه متناسب با شریط آب و هوایی استعداد کاشت چه محصولاتی را دارد.

به گفته سعادت نمی‌توان به بهانه اینگه باید به خودکفایی برسیم به کشاورز اجازه دهیم هر جور که مایل است عمل کرده و آب را مصرف کند. خودکفایی در محصولات کشاورزی به شرطی است که به منابع آب صدمات جبران ناپذیری وارد نکند.

کالاهای اساسی کدامند؟

به گفته کلانتری وقتی از خودکفایی صحبت می شود، در زمینه کالاهای اساسی است. اینکه کدام کالاهای کشورزی اساسی است می‌توان به نامه وزیر کشاورزی رجوع کرد.

محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی تیرماه امسال در نامه‌ای به  شریعتمداری وزیر صنعت، معدن، تجارت و کرباسیان وزیر اقتصاد و دارایی صدور 18 قلم کالای اساسی را ممنوع  اعلام کرد. که نام کالاهای کشاورزی زیر هم در بین این محصولات اساسی به چشم می‌خورد.

«ذرت، گندم، جو، جو دوسر، دانه‌های روغنی، یونجه، کاه و کلش، چاودار، سورگوم .»

بر اساس آمارهای داده شده برای کشت هر کیلوگرم ذرت 760 لیتر آب. یک کیلوگرم گندم ۱۳۰۰ لیتر. یک کیلوگرم جو 1400 لیتر آب. جهت تولید یک کیلو گرم ماده خشک یونجه در زمینهای بدون کود نیاز به 800 لیتر آب است و در زمینهای غنی جهت تولید این میزان نیاز به لیتر 400 آب است. حال برای اینکه مشخص شود که کشت این محصولات به صرفه است یا خیر . به گفته یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی باید مراکز تحقیقاتی به آن جواب دهند.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *