سایت خبری پیام ما آنلاین | طنزیمات| تغار بی کاربُرد

طنزیمات| تغار بی کاربُرد





۲۸ تیر ۱۳۹۷، ۹:۲۱

تغار بی کاربُرد

نایب رییس کمیسیون آموزش مجلس گفت:«روش های آموزش در دوران 12 سال تحصیل به هیچ وجه منسجم و کاربردی نبوده است.»

تفسیر این فرمایش نایب رییس فلان و بهمان مجلس این است که ما و ما و نصفه ای از نصف ما در طول 12 سال به اصطلاح تحصیل و سر به زیری در حال سابیدن کشک بوده ایم. منِ طنزیماتچی که عقلم نمی رسید؛ مثل چی درس می خواندم که نمراتم 20 شود. 20 هم می گرفتم و مثل چی لذت هم می بردم. اما بعداً که بزرگ و بزرگ تر شدم با خودم اندیشیدم.(بله ما با خودمان هم می اندیشیم. کجای مان از  آقای نایب رییس کمتر است؟) خلاصه اندیشیدم که اگر صابون را سابون بنویسم، کجای آسمان به زمین می چسبد؟ آن هم در روزگاری  که رییس فرهنگستان زبان فارسی، «سپاسگزارم» را «سپاسگذارم» می نویسد. یا وزیر سابق آموزش و پرورش «خدشه» را «خطشه» می نویسد. حالا اگر ما دهه شصتی های بخت برگشته همین ها را توی برگه املایمان اشتباه می نوشتیم، معلم با خط کش می افتاد به جان مان! انگار نه انگار که همین خط کش غیر از کتک زدن کاربرد دیگری هم دارد. مثلاً گاهی می توان با آن یک چیزی را هم اندازه گرفت.

تاریخ را که اصلاً نگو و نپرس! حذفش کنند خیلی بهتر است. شما یک نفر را پیدا کن که از تاریخ درس گرفته باشد! جغرافی را هم که نمی دانم کجای دلم بگذارم. روزی روزگاری رییس جمهوری داشتیم که معتقد بود:«انگلستان جزیره کوچولویی در غرب آفریقاست!» خودمان را کشتیم که بفهمیم کدام رودخانه به کدام دریا می ریزد، غافل از این که وقتی بزرگ شدیم گفتند که آب خلیج فارس به کارون ریخته و شور شده! 

موافقم آقایان! موافقم! همه دروس را حذف کنید. اصلاً مدرسه ها را ببندید و کارخانه تولید انبوه تغار را بیندازید. صادر کنیم به کشورهایی که توان تولید کشک را دارند. بسابند و بخورند و بگویند خدا پدرشان را بیامرزد. شاید دعای خیرش شب اول قبر دست متولیان آموزشی کشورمان را بگیرد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *