سایت خبری پیام ما آنلاین | نامه مردم کرمان برای حفظ «خانه شهر»

نامه مردم کرمان برای حفظ «خانه شهر»





۲۲ بهمن ۱۳۹۵، ۲۳:۲۰

نامه مردم کرمان برای حفظ «خانه شهر»
پس از طرح نامه معاون عمرانی استاندار کرمان مبنی بر تخریب «خانه شهر» در شورای شهر کمپنی به منظور جلوگیری از تخریب این بنای قدیمی شکل گرفت. خبر تخریب «خانه شهر» که اولین بار توسط پایگاه خبری «کرمان نو» پس از طرح مجدد موضوع تخریب در شورای اسلامی شهر کرمان به سطح جامعه کشیده شد اذهان مردم کرمان را متوجه خود کرد. در کوتاهترین زمان در فضای مجازی واکنش های متفاوتی در قبال موضوع مطرح شد. گروه های تلگرامی به ابعاد آن پرداختند و کارشناسان شهرسازی، معماری و میراث در مورد موضوع تخریب مطالبی را نوشتند. حالا مردم کرمان در حال امضاء نامه ای جهت جلوگیری از تخریب «خانه شهر» بعنوان بنایی که حافظه تاریخی مردم شهر را تشکیل می دهد هستند.
متن نامه را می توانید در ادامه ببینید و شما هم با مطالعه آن به جمع امضاء کنندگان بپیوندید.
«خانه شهر» مردم کرمان
را تخریب نکنید
متاسفانه ساخت و سازه های گسترده در «بافت قدیم» شهر روح حاکم بر گذشته کرمان را تحت الشعاع خود قرار داده است.اگر این کمپین که به لطف فضای مجازی و با همت عاشقان دیار کریمان ایجاد شده در چهل سال پیش ایجاد شده بود و با تخریب هویت تاریخی این شهر مبارزه می شد، ما اکنون شاهد کرمانی زیبا بودیم که با افتخار به جهانیان معرفی می کردیم.شهری که تمامش موزه معماری است.شهری که گردشگران برای قدم زدن در کوچه های خشت وگلی آن با اشتیاق دلارهای خود را خرج می کردند.واین یعنی توسعه پایدار!
در تمام کشورهای مترقی دنیا گران ترین مناطق مسکونی بافت قدیم بوده و ساختمانهایی با قدمت چند صد سال همچنان برقرار و پابرجا هستند. در بافتهای قدیم شهرهای پاریس، رم … و اکثر شهرهای با قدمت اروپا که قدم بزنید درخواهید یافت که چه اهمیتی برای بافت قدیم قائل می شوند به صورتی که اجاره یک اتاق هتل در بافت قدیم شهرها ،دهها برابر اجاره یک اتاق در بافت جدید به فاصله دو تا سه کیلومتری آن است. متاسفانه در کشور ما و خصوصا شهر کرمان عملا بافت قدیم جای لغوی خود را به «بافت فرسوده » داده و چیزی از آن باقی نمانده است و معدود ساختمانهای باقیمانده مامنی برای خیابان خواب ها شده‌اند. مدتی است که صحبت از تخریب خانه شهر شنیده می‌شود، بنایی که متعلق به مردم کرمان است، ساختمانی که بی هیچ بودجه دولتی ساخته شده و حافظه جمعی مردم شهر محسوب می شود. قرار است تکلیف تخریب این بنا با ضرب الاجل ۲۰ روزه ی معاونت عمرانی استانداری به شهردار کرمان روشن شود. به نظر کارشناسان «خانه شهر» به لحاظ کلی مشکل خاصی ندارد، با مرمت جزئی که شاید یک پنجم هزینه ساخت یک ساختمان جدید باشد، مرمت می شود. اگر تا امروز خانه شهر مرمت نشده است به این دلیل بوده که به جای مرمت، تخریب در دستور کار قرار گرفته بود.
هدف این کمپین جلوگیری از تخریب ساختمان «خانه شهر» با معماری فاخر آن است، این کمپین پیشنهاد برگزاری همه پرسی به جهت تعیین تکلیف نهایی آن را دارد. در صورت تخریب در شرایط فعلی، ننگ آن تا ابد بر پیشانی متولیان شهر و استان خواهد ماند و شاید بتوان از آن بعنوان خودکشی سیاسی یاد کرد. پس لازم است کلیه شهروندان در این تعیین تکلیف دخالت داشته باشند. امضا کنندگان این نامه نمایندگان فعلی شورا را مسبب هرگونه تغییر وضعیت دانسته و آنها مسئول سرنوشت این بناء می دانیم. پس این بار،همه با هم دست در دست هم دهیم و خانه شهرمان ،خانه خاطرات و رویدادهای مهم و نماد فرهنگی کرمان را که در این برهه از زمان از ما کمک میخواهد، حفظ کنیم.
برای
امضا
نامه به رمزینه مراجعه کنید.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *