پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | گفت و گوی اختصاصی « پیام ما» با سرهنگ پورامینایی، رئیس کلانتری نمونه استان: مهمترین هدف کلانتری 13 احترام به ارباب رجوع است

گفت و گوی اختصاصی « پیام ما» با سرهنگ پورامینایی، رئیس کلانتری نمونه استان: مهمترین هدف کلانتری 13 احترام به ارباب رجوع است





۶ بهمن ۱۳۹۵، ۲:۱۴

گفت و گوی اختصاصی « پیام ما» با سرهنگ پورامینایی، رئیس کلانتری نمونه استان:
مهمترین هدف کلانتری 13
احترام به ارباب رجوع است

با عنایت به فرمایشات و تاکید مقام عظمای ولایت در دیدار با فرماندهان ناجا، مبنی بر توجه به سرانگشتان ناجا که همان پاسگاه و کلانتری ها هستند و بیشترین تماس و ارتباط کاری را با مردم شریف ایران اسلامی دارند، لذا کلانتری 13 کرمان به عنوان اولین کلانتری در سطح استان کرمان، در راستای طرح مدیریت کیفیت نیروی انتظامی جمهوری اسلامی (مکنا) و طرح تحول کلانتری و پاسگاه ( کوپ) اقدام به ایجاد زمینه های مناسب در جهت استقرار و عملی کردن این دو طرح باارزش کرده است.
به همین منظور و جهت آشنایی بیشتر با کارها و اقدامات این کلانتری، خدمت سرهنگ دوم مهدی پورامینائی، رئیس کلانتری 13 که سابقه 16 سال خدمت در کلانتری های شهرکرمان را دارد، رسیدیم و گفت و گوی مفصلی را در این باره انجام دادیم که در ادامه با هم مرور می کنیم؛

هدف از اجرای طرح مکنا چیست؟
استارت طرح مدیریت کیفیت نیروی انتظامی(مکنا) از سال 1386 خورده شد ولی به صورت جدی از سال 92 و با هدف تسریع در روند شکل گیری تعالی،به اجرا درآمد. مکنا تلاشی در ایجاد محیط رقابتی دارد تا در آن به سمت قله حرکت کنند و نیازی نباشد که از بالا به آن ها دستور داده شود، لذا باید انگیزه ها تقویت شوند تا به صورت خود جوش در این مسیر گام برمی داریم. در تعالی و کمال انسان ، مطلوب دست یافتنی نیست چرا که مطلوب واقعی در یک نقطه بی نهایت قرار دارد. بدین معنی که سازمان و یا فرد هرچه جلو می رود اهداف او همیشه جلوتر از او قرار خواهد داشت.طبق گفته فرماندهی محترم ناجا هدف از تعالی ایجاد یک سازمان خودجوش، خود انگیزه، خود متحرک و خلاق است. لذا لازم است جهت تحقق این امر مهم سیستمی برقرار گردد تا بتوان هر چه بیشتر در ایجاد چنین سازمانی اهتمام ورزید. برای دستیابی به این موفقیت دبیرخانه مکنا سیستم مدیریت کیفیت مدریت کیفیت را جهت به کارگیری در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران بومی سازی نموده و با توجه به استانداردهای سری9000 lsoو تعالی سازمانی EFQM مدلی جهت تعیین مسیر تعالی ارائه نموده است.
تعریف سیستم مدیریت کیفیت چیست؟
کیفیت را می توان از دیدگاه متفاوتی تعریف کرد. بااین حال تمامی این تعاریف به یک نکته اشاره دارند وآن برآورده ساختن نیاز های ارباب رجوع و مراجعه کنندگان به کلانتری است.
در کل مدیریت کیفیت عبارت است از فرایندی که در آن تلاش می شود انتظارات مراجعان به نحو احسن برآورده شود ویا به عبارت دیگر، مدیریت کیفیت به مدیرتی اطلاق می شود که ورودی ها و فعالیت مربوطه را کنترل می نماید تا خروجی بدون اشکال باشد.
اهداف و مزایای استقرار مکنا در کلانتری ها چیست؟
عمده مزایای انجام این فرایند می تواند شامل نکات زیر باشد؛ 1-یکسان سازی ورودی ها و خروجی ها 2- ایجاد محیطی زیبا 3- کاهش خطاها 4- شفاف سازی مسئولیت ها و اختیارات و در نتیجه بهبود پاسخ گویی و در نتیجه کاهش روانی کارکنان 5- افزایش بهره وری کلی در سازمان ودر نتیجه افزایش رضایت مندی ارباب رجوع 6- ایجاد فرهنگ پیشگیری به جای اصلاح. تمامی این مزیت ها در نهایت منجر به افزایش رضایت از عملکرد کلانتری ها، اعتماد ارباب رجوع و کاهش شکایات از کلانتری ها، بالارفتن وجهه اجتماعی، بهبود ارتباطات با متولیان قانون گذاری و در نهایت به کسب اعتماد، احساس رضایت و امنیت عمومی، ارتقای سلامت و حقوق شهروندی منجر می گردد.
از اجرا و مزایای انجام این طرح در کلانتری 13 بیشتر بگویید؟
طرح مکنا در سال 92 به صورت جدی و برای اولین بار در استان کرمان در کلانتری 13 اجرا شد، در بحث محیطی انجام فضایی آرام و زیبا و طراحی آبنما و فضای سبزدر اولویت قرار گرفت، چرا که اکثرافرادی که به این محل مراجعه می کنند، به محیط آرامش بخشی نیاز دارند، همین باعث شد تا برای رفاه همکاران و افراد مراجعه کننده درصدد ایجاد این محیط برآئیم. در بخش رفتاری نیز سعی کردیم با آموزش نیروهای کلانتری توسط اساتید و خبرگان رفتارشناسی، موقعیت بهتری برای ارباب رجوع فراهم کنیم و با همین رفتار همکاران ما باعث رشد 200 درصدی رضایتمندی ارباب رجوع در سال جاری شده است. یکسان سازی تمامی فرآیندهای انجام کار در کلانتری ها یکی دیگر از کارها انجام شده است که شخص رجوع کننده به کلانتری از روند و فلوچارت بررسی به مشکلاتش کاملا آگاهی دارد و حتی می تواند تشخیص دهد که زمان بررسی به شکایتش چه زمان طول می‌کشد. در کل و بطور خلاصه می توان گفت انجام دو طرح مکنا و تحول کوپ در این کلانتری ما را به سوی مهمترین هدف مان یعنی تکریم و فراهم کردن فضای آرام برای ارباب رجوع، سوق داده است.
شما به هدف اصلی تان که تکریم، احترام و تسریع در امور مراجعه کنندگان است اشاره کردید، در این زمینه چه کارها و خلاقیت هایی انجام شده است؟
– ارتباط آنلاین با قوه قضائیه جهت بازجویی برای تسریع در امر رسیدگی به پرونده های خاص.- ارسال پیامک برای احضار متشاکی به جای حضور در منازل و محل کار.
– ایجاد گیت ورودی کنترل کندده برای حفظ شان و شخصیت مراجعه کنندگان به جای بازرسی بدنی.
اثرات و مزایای انجام این طرح در کلانتری 13 چه بوده است؟
همانطور که گفتم، مهمترین مزیت این کار برای ما کسب رضایت مندی ارباب رجوع بوده که با افتخار اعلام می کنم تا حد زیادی به آن دست یافته ایم، ضمن اینکه کسب بالاترین مدال کیفیت به همراه تعدادی از کلانتری در سطح کشور، قرار گرفتن در میان 13 کلانتری برتر ایران، کسب مقام اول کلانتری های استان به مدت دو سال با حمایت ها و همکاری سردار بنی اسدی فر، سرهنگ خواجویی، سرهنگ روانبخش، کسب مقام سوم برترین کلانتری های استانی بعد از تهران بزرگ و مازندران و … از دیگر افتخاراتی است که با تلاش های همکارانم در کلانتری 13 به دست آمده است.
و سخن پایانی شما…
جا دارد از جناب سرهنگ کشاورزی و سرهنگ پریور که همواره حامی و کمک رسان کلانتری ها بوده و هستند، تشکر کنم، همچنین از تمامی همکاران خدومم در کلانتری 13 که بدون حضور و فعالیت آنها رسیدن به این مقام باارزش امکان نداشت، قدردانی می کنم.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *