سایت خبری پیام ما آنلاین | محمد صنعتی قدیمی ترین فعال فرهنگی و اجتماعی در گفت و گو با «پیام ما»: رزم‌حسینی بانی تحولات زیربنایی در استان

محمد صنعتی قدیمی ترین فعال فرهنگی و اجتماعی در گفت و گو با «پیام ما»: رزم‌حسینی بانی تحولات زیربنایی در استان





۴ بهمن ۱۳۹۵، ۲۳:۱۷

محمد صنعتی قدیمی ترین فعال فرهنگی و اجتماعی در گفت و گو با «پیام ما»:
رزم‌حسینی بانی تحولات زیربنایی در استان

پیام ما- چهار ماه از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید می‌گذشت و صبر برای مشخص شدن استاندار کرمان در دولت اعتدال به پایان رسیده بود. گروه‌های سیاسی از طرق مختلف سعی داشتند گزینه‌های مدنظر خود را به استانداری برسانند. اصولگرایان علاوه بر اینکه گوشه چشمی به تداوم کار اسماعیل نجار داشتند، حسن پلارک رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات، رضا انجم شعاع معاون وزیر نیرو، محمد جلال‌مآب مدیرعامل گل گهر سیرجان و شهباز حسن‌پور نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس نهم را به‌عنوان گزینه‌های استانداری معرفی کرده بودند.
از سوی دیگر اصلاح‌طلبان کریمی، استاندار اسبق کرمان، ابوسعیدی، رییس ستاد روحانی، مصطفوی رییس سابق دانشگاه باهنر، همایی، فرشاد، معاون سیاسی امنیتی استاندار دوران اصلاحات، بختیاری، نماینده سابق بافت در مجلس و میرزایی استاد دانشگاه را جزو گزینه‌های خود قرار می‌دادند.
محمد سیاوشی، محمدجواد فدایی و ابوالقاسم سیف الهی هم به‌تدریج به این لیست اضافه شدند اما وزارت کشور گزینه‌ای را به‌عنوان استاندار کرمان معرفی کرد که نه در میان گزینه اصلاح‌طلبان بود و نه اصولگرایان. 6 آذر 92 برخی خبرگزاری‌ها از علیرضا رزم حسینی به‌عنوان استاندار کرمان نام می‌بردند و 10 آذر وزارت کشور به‌طور رسمی این خبر را تأیید کرد تا چهاردهمین استاندار کرمان از بخش خصوصی بیاید.
رزم حسینی که برخی رسانه‌ها او را استاندار پورشه سوار می‌خوانند، متولد ۱۳۴۰ در کرمان و از رزمندگان دفاع مقدس و دارای سابقه خدمت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. ریاست ستاد فرماندهی سپاه هفتم صاحب‌الزمان (عج) که لشکر ثارالله و سپاه استان کرمان را اداره کرده، آخرین مسئولیت رزم حسینی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.
وی قائم‌مقام فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله کرمان (سردار حاج قاسم سلیمانی) و جانشین عملیات قرارگاه خاتم‌الانبیا در دوران جنگ بود و در عملیات خیبر جانباز شد و نشان فتح از سوی آیت‌الله خامنه‌ای دریافت کرد. او پس از جنگ، اقدام به پایه‌گذاری بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس کرد. از جمله سوابق استاندار فعلی کرمان در بخش خصوصی می‌توان به عضویت در هیأت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه استان کرمان، مدیرعاملی و ریاست هیأت مدیره مجتمع صنعتی کرمان، مدیرعاملی شرکت ماشین‌آلات راه‌سازی کرمان، مشاور بازرگانی بنیاد مستضعفان و جانبازان، ریاست هیأت مدیره شرکت صنایع فلزی آلیاژ کاران دو هزار، مدیرعاملی شرکت تکنوپروم (ویرجین ایلند)، مدیرعاملی شرکت تکنوپروم جنرال تریدینگ، مدیرعاملی شرکت ماشین‌آلات راه‌سازی کاترپیلار، نایب رییسی انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات ساختمانی و معدنی کشور و ریاست مجمع شرکت آستانه ریل اشاره کرد. وی همچنین رییس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت همیار ماشین تولیدکننده ماشین‌آلات راه‌سازی و ساختمانی بوده که موفق به کسب افتخار مدال طلای بهترین نمایندگی خارجی میان ۵۳ کشور در سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ شده است. حدود یک ماه پیش سه سال از استانداری رزم حسینی در کرمان گذشت.
برای مرور کارنامه از «محمد صنعتی» تاریخ شفاهی استان کرمان که به دلیل همکاری با استانداران مختلف می‌تواند تحلیلگر خوبی در این رابطه باشد، کمک خواستیم. صنعتی اخیراً کتاب «رهگذار عمر» را منتشر کرده که به هفت دهه خاطرات و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی او اشاره دارد.
بخشی از این کتاب به معرفی همه استانداران کرمان از سال 1300 اختصاص دارد که نشان‌دهنده اشراف به مسائل کلان استان است. در ادامه مهم‌ترین اقدامات علیرضا رزم حسینی را از نگاه «محمد صنعتی» قدیمی ترین فعال امروز فرهنگی و اجتماعی حاضر در صحنه های مختلف اجتماعی و ورزشی که نزدیک به هفت دهه صاحب نظر در امور عمرانی، اجتماعی و ورزشی کرمان بوده، بخوانید.

بحران آب کرمان
محمد صنعتی معتقد است یکی از مهم‌ترین مشکلات استان کرمان در سال‌های اخیر بحران آب بوده است. این بحران در سال‌های اخیر بخصوص تشدید شده و کرمان را در خط قرمز کم‌آبی قرار داده است. استاندار کرمان هم برای مقابله با کم‌آبی از همان ابتدای فعالیتش دست‌به‌کار شد. طرح همیاران آب که اکنون به‌عنوان یک الگوی ملی شناخته می‌شود، بی‌شک می‌تواند گام مهمی در عرصه صرفه‌جویی در مصرف آب محسوب شود. بسیاری از کارشناسان ملی و استانی معتقدند که اجرای طرح همیاران آب یا پلیس آب توانسته علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب طی دو سال گذشته در بخش کشاورزی، به افزایش کیفیت و کمیت سطح آب موجود در سفره‌های زیرزمینی نیز کمک شایانی کند. در قالب یکی از بخش‌های طرح همیاران آب، موضوع انتقال آب به کرمان موردتوجه واقع‌شده تا بحران آب این استان در 10 سال آینده مرتفع شود و بر این اساس قرار است که آب پنج شهرستان جنوبی استان از دریای عمان، شمال استان کرمان از بهشت‌آباد، جیرفت و عنبرآباد از سد جیرفت، شرق استان از سد نسا و شهر کرمان از آب انتقالی از تونل انتقال آب شهیدان امیر تیموری تأمین شود. عملی کردن طرح انتقال آب از سد صفا رود به کرمان توسط بزرگ‌ترین تونل انتقال آب خاورمیانه در کرمان از اقدامات مهم رزم حسینی است که قطعاً در تاریخ کرمان باقی خواهد ماند. بر اساس این طرح انتقال 700 میلیون متر مکعب آب به فلات مرکزی ایران میسر می شود. برای احداث این تونل در قرارداد اعتباری 610 میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است. برای کل پروژه انتقال آب از سد صفارود به کرمان حدود دو هزار میلیاردتومان اعتبار برآورد شده است. پس از اتمام طرح بوسیله این تونل 38 کیلومتری در هر ثانیه 21 متر مکعب معادل 21 هزار لیتر آب به شهر کرمان وارد می شود که می تواند مشکل آب آشامیدنی شهر کرمان را در میان مدت رفع کند.
تولید نان سالم
محمد صنعتی می گوید: کیفیت نان در استان کرمان ازجمله مباحث مورد مناقشه در سال‌های گذشته بود. رزم حسینی برای حل این موضوع هم چاره‌اندیشی کرد. بهینه‌سازی کاشت، داشت و برداشت، استانداردسازی ناوگان حمل‌ونقل، حمایت از توسعه و بهبود سیلوهای گندم، افزایش کیفیت آرد و ارتقای بهداشت و کیفیت نان از اهداف سند تولید نان سالم در استان کرمان است که توسط استاندار کرمان مطرح شد.
احیای قالی کرمان
محمد صنعتی می گوید: استاندار کرمان 12 بهمن‌ماه 93 به شرکت فرش کرمان رفت و سپس در جلسات متعددی بر ایجاد موزه فرش کرمان در محل شرکت فرش و تبدیل این مرکز به مرکز پژوهش، آموزش، بافت و فروش فرش تأکید کرد. رزم حسینی همچنین توانسته با ایجاد کارگاه‌های فرش عتبات عالیات تا حدودی رونق را به قالی کرمان برگرداند. علاوه بر این با باز شدن بازارهای بین‌المللی برای قالی ایرانی، قالی کرمان توانست با حمایت استاندار تا حدودی اعتبار ازدست‌رفته‌اش را بازگرداند.
سند توسعه ورزش
محمد صنعتی اذعان داشت: طرح توسعه ورزش همگانی و قهرمانی استان کرمان و درواقع سند توسعه ورزش استان کرمان دهه فجر سال 93 در آیینی با حضور وزیر ورزش و جوانان، استاندار کرمان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان رونمایی شد. در بخش ورزش قهرمانی استعدادیابی با اولویت در رشته‌های والیبال، هندبال، بسکتبال، دوچرخه‌سواری، دوومیدانی، کشتی، کاراته، تکواندو، ووشو، پهلوانی و زورخانه‌ای، فوتبال و ژیمناستیک به‌عنوان گام نخست تعریف و تا حدودی کار نیز انجام‌شده است و فعالیت تیم‌های ورزشی کرمانی در رشته‌های مختلف از نتایج این طرح بوده است. او نسبت به اجرای این سند اصرار زیادی دارد به‌طوریکه بارها از مدیرکل سابق ورزش و جوانان استان در حضور رسانه‌ها گزارش سند ورزش را طلب می‌کرد. سند دیگر توجه استاندار کرمان به ورزش حمایت او از قهرمانان کرمانی است. او قبل از پارالمپیک 2016 و در مراسم بدرقه کرمانی‌های حاضر در این رقابت‌ها، قول پاداش داد و درحالی‌که در اکثر استان‌های کشور ازجمله تهران، قهرمانان المپیک و پارالمپیک نسبت به عملی نشدن وعده‌ها گلایه دارند، قهرمانان کرمانی در مراسمی که در باغ فتح‌آباد برگزار شد، پاداش خود را از استاندار دریافت کردند و حال این ورزشکاران باانگیزه بیشتری به فکر قهرمانی‌های بیشتر هستند. این اقدام مثبت استاندار جای تقدیر دارد و چه خوب است همه مسئولان در عمل به وعده‌هایی که می‌دهند، کوشا باشند. چراکه عمل به وعده‌ها منجر به تشویق خدمتگزاران و درنهایت پیشرفت مملکت خواهد شد.
طرح توسعه فرودگاهی
محمد صنعتی می گوید: در راستای شعار مثلث توسعه اقتصادی در استان کرمان، زیرساخت‌های لازم به‌منظور انجام مستقیم پروازهای بین‌المللی از فرودگاه کرمان، فراهم گردید و فرودگاه کرمان موفق به دریافت گواهینامه فرودگاهی و متعاقب آن احراز رتبه بین‌المللی شد. او البته انتقادات زیادی هم از شرکت‌های هواپیمایی دارد. رزم حسینی معتقد است وقتی فرودگاه کرمان بین‌المللی است، چرا پروازهای بین‌المللی آن زیاد نیست.
مبارزه با حاشیه‌نشینی
محمد صنعتی معتقد است، کار مبارزه با تصرف اراضی دولتی و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی در کرمان از سه سال قبل و زودتر از اعلام کشوری در این استان آغازشده است و با جدیت ادامه دارد و از نگاه استاندار کرمان تعطیل‌بردار نیست. مبارزه با حاشیه‌نشینی در سطح استان کرمان با همکاری دستگاه‌های مربوطه به‌ویژه دستگاه قضایی این استان به‌گونه‌ای بوده که روند زمین‌خواری و حاشیه‌نشینی را متوقف کرده است. همچنین در استان کرمان برخورد قابل‌توجهی با تغییر غیرمجاز کاربری اراضی انجام‌شده است. با اقدامات انجام‌شده در زمینه مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز، تا 90 درصد این ساخت‌وسازها از بین رفته است. چندی پیش در جلسه ستاد بازآفرینی، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی اقدامات انجام‌شده در راستای مبارزه با حاشیه‌نشینی در استان کرمان را به‌عنوان الگوی کشوری معرفی کرد که نشان می‌دهد عملکرد رزم حسینی در این بخش موفقیت‌آمیز بوده است.
ادامه دارد …

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *