پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مسئول دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی استان عنوان کرد: تالارهای گفتگو بازگو کننده سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی

مسئول دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی استان عنوان کرد: تالارهای گفتگو بازگو کننده سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی





۲۹ دی ۱۳۹۵، ۰:۴۸

مسئول دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی استان عنوان کرد:
تالارهای گفتگو بازگو کننده سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی

سید جواد اوحدی در دومین تالار گفتگوی بردسیر، با اشاره به اهمیت گفتمان در اقتصاد مقاومتی افزود: تالارها می توانند میزان مشارکت و سطح آگاهی مردم را درباره مواد دوازده گانه ای که دولت تدبیر و امید تبیین کرده بالا ببرد.
مسئول دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی استان ضمن تبیین موقعیت تالارهای گفتگو در طرح اقتصاد مقاومتی افزود: یکی از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی، فرهنگ سازی و گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی است که به وزارت ارشاد واگذار شده است. سرپرست دفتر طرح و برنامه اداره کل ارشاد یکی از محورهای اصلی اقتصادی را تکیه بر توان مردم دانست و افزود: تا زمانی که مردم در این طرح مشارکت موثر نداشته باشند اهداف آن محقق نخواهد شد. وی گفت: یکی از پروژه هایی که در استان کرمان به تصویب ریاست ستاد اقتصاد مقاومتی استان رسیده همین تالارهای گفتگوی اقتصاد مقاومتی ست. این تالارها سعی می کنند بازگو کننده سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی باشند که مقام معظم رهبری تعیین و ترسیم کرده اند.
وی با بیان اینکه سه موضوع کلی در تالارهای گفتگو مورد توجه قرار گرفته است گفت: ضرورت مشارکت مردم در طرح اقتصاد مقاومتی، تلاش برای چگونگی مشارکت عملی مردم و تبیین راهکارهای عملی آن و نیز تلاش برای تعریف منفعت مشخص مردم مثلثی است که کارکرد تالارها را نمایان می سازد. این موضوع سطح مشارکت را بالا می برد.
وی گفت: موضوعات اقتصاد مقاومتی را تقسیم بندی کردیم. ده تا موضوع برای مطرح کردن در اولویت تالارها قرار گرفته است. اصلاح الگوی مصرف یکی از این ده موضوع است که مقام معظم رهبری قبلا سالی را هم به همین نام گذاشته بودند. همچنین دکتر اکبری اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه باهنر که سخنران این تالار بود گفت: هدر دادن منابع دو زیان عمده ایجاد میکند. یکی منابع طبیعی را هدر می دهد و دیگر محیط زیست را تخریب می کند. اکبری به اهمیت این موضوع در سطح جهان اشاره کرد و گفت: از جمله راهکارهای جهانی توافق نامه پاریس است که کشورها را موظف می کند سالانه درصدی از تولید گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهند.
وی گفت: اصلاح الگوی مصرف هم مطابق آموزه های دینی ماست و هم اصول اقتصادی ما را به آن ملزم می کند و علاوه بر آن مقررات جهانی ما را به رعایت آن موظف می کند. عضو هیات علمی دانشگاه باهنر کرمان گفت: در سه مرحله مصرف می تواند باعث زیاد مصرف کردن یا کم مصرف کردن بشود که هر دو این ها اشتباه است و مصرف باید بهینه باشد. نوع دیگری از الگوی غلط مصرف اگر مصرف منابع در جای خود نباشد که در اسلام تبذیر نام دارد.
وی ضمن بیان اینکه ما در سه مرحله دچار الگوی نادرست مصرف می شویم. تولید، توزیع و مصرف، ادامه داد: اقتصاد سرمایه داری توصیه به مصرف گرایی دارد و توصیه اقتصاد اسلامی پرهیز از اسراف و تبذیر یا همان توصیه به مصرف بهینه است. دومین تالار گفتگوی اقتصاد مقاومتی بردسیر با عنوان (فرهنگ سازی و گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی) با موضوع اصلاح الگوی مصرف در محل سالن اجتماعات برق بردسیر با حضور سید جواد اوحدی سرپرست دفتر طرح و برنامه اداره کل ارشاد و مسئول دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی استان و دکتر اکبری عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان و جمعی از کارشناسان حوزه های انرژی، منابع طبیعی، کشاورزی برگزار شد. در این تالار کارشناسان و صاحب نظران در بحث و تبادل نظر مشارکت داشتند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *