پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پیام ما از برگزاری مسابقه آفرود راور- شهداد گزارش می دهد سبقت آفرودرها از میراث فرهنگی و محیط زیست

پیام ما از برگزاری مسابقه آفرود راور- شهداد گزارش می دهد سبقت آفرودرها از میراث فرهنگی و محیط زیست





۸ آذر ۱۳۹۵، ۲۰:۰۸

پیام ما از برگزاری مسابقه آفرود راور- شهداد گزارش می دهد

سبقت آفرودرها  از

 میراث فرهنگی و محیط زیست

 

اواخر آبان سال جاری، اولین دوره آفرود کوهساران، با شعار حمایت از یوزپلنگ آسیایی و با هدف احیا یکی از مسیرهای باستانی راور- کوهساران- شهداد، توسط هیات موتورسواری و اتومبیلرانی استان کرمان برگزار شد. مسابقه ای که عکس العمل های زیادی را در مطبوعات و فضای مجازی به دنبال داشت و به اعتقاد فعالان و دوست داران محیط زیست، میراث فرهنگی و گردشگری، این اقدام ویرانی این گنجینه طبیعی و باستانی را به جای احیاء آن هدف گرفت.

ورود و خروج به لوت باید با ضوابط یونسکو باشد

بهمن ایزدی، فعال محیط زیست و رییس هیات مدیره کانون سبز فارس که یک دهه تلاش او و همکارانش پس از ثبت ملی بیابان لوت، در تاریخ ۲۸ تیرماه امسال با ثبت جهانی لوت در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثمر نشست در این باره به مهر گفت: مالکیت بیابان لوت متعلق به ایران است اما چون آن اثر به دلایل بالا دارای موقعیت جهانی است بنابراین، وظیفه حفاظت آن به عهده تمامی کشورهای عضو کنوانسیون میراث جهانی یونسکو است و به همین دلیل مسئولیت ایران در قبال اعمال مدیریت حفاظت از آن بیابان صد چندان می شود. به طوری که حتی هرگونه ورود و خروج به آن منطقه بایستی براساس استانداردهای منطبق بر قوانین سازمان جهانی یونسکو، ضابطه مند شود و اجرای کامل این مدیریت به عهده دولت است.

ایزدی تصریح کرد: گروه های آفرودر که منتسب به هیئت اتومبیل رانی و موتورسواری کرمان هستند، باحمایت صدا و سیما و بخشداری کوهساران و بدون توجه به اهمیت جهانی لوت و بدون داشتن دغدغه آب و خاک محتضرمان که با شرایط بحرانی مواجه اند، آن هم با شعار حمایت از یوزپلنگ ایرانی با گذر از تنگ باستانی مزار شاه که تاکنون هیچگونه سابقه تردد خودرو در آن وجود و امکان نداشته است، این مسیر باستانی را که در واقع در غرب بیابان لوت واقع است و زون حفاظتی پرونده ثبت جهانی لوت محسوب می شود مورد تاخت و تاز قرار دادند تا یکبار دیگر ثابت کنند که رفع هیجاناتشان با استفاده از ماشین های شاسی بلند دو دیفرانسیل بر هر ارزش طبیعی و تاریخی و فرهنگی برتری دارد.

ایزدی افزود: آنان با ایجاد سر و صدا، آرامش و امنیت طبیعت را به هم می‌زنند و موجب سرگردانی جانورانی می شوند که قلمرو و زندگی شان در آن مناطق است. برخی از آفرودرها تصور می کنند با انجام سفرهای ماجراجویانه واینگونه تفریحات مهیج در بیوم ناحیه های ماسه بادی هیچگونه لطمه ای به طبیعت وارد نمی کنند! لذا اینان از نقش تعادلی که تپه های ماسه بادی در بیابان ها ایجاد می کنند غافل اند و شاید نمی دانند که با تردد خودروها از عرصه های ماسه بادی، ابتدا سطح یکدست بستر ماسه ای با شکسته شدن خطوط ریپل مارک ها می شکنند و متاثر از آن محل های تثبیت شده ماسه بادی تبدیل به محل برداشت مواد ریزدانه توسط باد می شوند و در نهایت تعادلات زمین ساختی چنین مکان هایی را به هم می زنند که غالبا با ایجاد گرد و خاک مضاعف موجب آلودگی هوای مناطق پیرامونی اراضی ماسه بادی می شوند.

با تخریب پهنه کویر مخالفیم

محمود وفایی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار پیام ما گفت: متاسفانه هیچ هماهنگی برای انجام این برنامه با ما انجام نشده و بدون مجوز از سوی میراث فرهنگی اقدام به برگزاری این مسابقه نموده اند، هرچند اگر درخواستی برای صدور مجوز هم ارائه می شد، به طور حتم با آن مخالفت می کردیم، چرا که پهنه کویر بخشی از میراث ایران است و باید در حفظ و نگهداری آن تلاش شود.

وی افزود: انتظار ما از فرمانداری ها  و بخش داری ها و سایر ارگان های دولتی و حتی خصوصی این است که اگر قصد برگزاری اینچنین مسابقاتی را در سطح استان دارند، حتما قبل از آن با میراث و سایر ارگان های دخیل هماهنگی کنند تا خللی در ثبت میراث فرهنگی و بخصوص ثبت جهانی کویر لوت وارد نشود و اجرای این گونه برنامه های جمعی، خارج از محدوده ثبت جهانی اتفاق بیفتد. وفایی ضمن تشکر از همه عزیزانی که قصد خدمت و حمایت از منابع استان کرمان را دارند، از آنها خواست تا با آگاهی کامل و با درایت اقدام به این کار کنند تا اثرات و طبعات منفی آن بیش از نکات مثبتش نباشد. مدیر کل میراث استان کرمان اضافه کرد: برای بررسی بیشتر این موضوع هفته آینده به اتفاق سایر دوستان و همکاران با استاندار محترم کرمان جلسه ای برگزار خواهیم کرد. 

ورود به «دره لوت» زیستگاه پلنگ آسیایی

هومن جوکار مدیر پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره هجوم عده‌ای از آفرودبازان به زیستگاه یوزپلنگ ایرانی اظهار داشت: هرچند اقدام  آفرودبازان برای یوز ایرانی از جنبه تبلیغاتی خوب بوده است اما آن‌ها با ورود ماشین‌های آفرود، زون حفاظتی کویر لوت که به تازگی به ثبت جهانی رسیده است را مورد تخریب قرار داده اند.

مدیر پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی ادامه داد: آفرودبازان با ورود به حساس‌ترین نقطه کویر لوت یعنی «دره لوت» و تنها رودخانه آن از بخش جنوبی منطقه حفاظت شده راور کرمان که زیستگاه یوزپلنگ آسیایی است، گذشته اند.

جوکار ادامه داد: با اینکه این آفرودبازان داخل زیستگاه یوزپلنگ آسیایی نشده‌اند اما با ورود به بخش جنوبی پناهگاه حیات‌وحش دربند در راور کرمان و داخل منطقه‌ای از کویر لوت که احتیاج به حفاظت بیشتر دارد، مشکلاتی را به وجود آورده‌اند.

مجوزی برای این گونه برنامه ها صادر نمی کنیم

محمود صفر زاده، رئیس  سازمان محیط زیست استان هم با اعلام این که این مسابقات بدون اخذ هیچ مجوزی از محیط زیست برگزار گردیده اظهار داشت: ما با ورزش مخالف نیستیم اما انجام مسابقات آفرود و این گونه ورزش ها، باید در سایتی برگزار شود که تعریف و مشخص شده باشد و برای این گونه برنامه ها تدارک دیده باشند نه اینکه هر جایی دوست داشتند با وسایل موتوری بروند و اقدام به تخریب زیستگاههای حیات وحش و آشیانه های پرنده کنند.

وی ادامه داد: ما با هرگونه عمل و اقدامی که باعث تخریب و از بین رفتن محیط زیست جانوری، گیاهی و فیزیکی خاک و شن و صخره شود، کاملا مخالفت می کنیم، همانگونه که یک شنبه به استعلام برگزاری مسابقه مشابهی جواب منفی دادیم و آن را رد کردیم، این درخواست ها خواه در منطقه دربند باشد، خواه در شهداد و حتی در نرماشیر بم با آن مخالفت خواهیم کرد.

ورود یا عدم ورود به زیستگاه یوز در حال بررسی است

طهماسب زینل پور، رییس اداره محیط زیست شهرستان کرمان هم اعلام کرد: بعد از گذشت نزدیک به 10 روز از برگزاری این مسابقه، درخواستی از سوی برگزار کنندگان به دست ما رسید و قرار است با توجه به مدارک و مستنداتی که به ارائه خواهند کرد و با نظرکارشناسان محیط زیست، ورود و یا عدم ورود آفرود سواران را به منطقه حفاطت شده راور و شهداد بررسی و نظر خود را تا شنبه اعلام کنیم، با این حال آنچه که مسلم و مشخص است، محیط زیست با برگزاری هرگونه برنامه ای که کوچکترین ضرر و آسیبی به طبیعت برساند مخالفت خواهد کرد.

اگر کارمان مشکل داشت، برخورد می کردند

حسین نیکزاد، مسئول کمیته اندروکراس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی کرمان در این باره می گوید:  به دلیل اینکه مسیر پیموده شده یک راه مشخص  و در مسیر رودخانه بود و هیچ تخریبی در مسیر صورت نگرفت، احتیاجی به اخذ مجوز از میراث فرهنگی نداشت، ضمن اینکه مسیرپیموده شده در این مسابقه، کیلومترها با منطقه حفاظت شده دربند راور و زیستگاه یوزپلنگ اسیایی فاصله داشت واگر کار ما مشکلی داشت، خود مسئولان محیط زیست با ما برخورد می کردند. ما از استانداری مجوز داشتیم. وی ادامه داد: هدف ما آگاه کردن و مطلع کردن شکارچیانی بود که از طریق شکار حیوانات امرار معاش می کنند و از این طریق خواستیم تا آنها را در جریان کار اشتباهشان قرار دهیم و بتوانیم ذهن آنها را به سمت و سوی استفاده از تجربه شان به عنوان راهنمای گردشگران سوق دهیم. 

نیکزاد بیان کرد: در کتاب گزارش جغرافیایی شهداد و جغرافیای تاریخی دشت لوت نگارش دکتر مستوفی از راه خبیص (شهداد) به راور از طریق شاه آباد و چهار برج در طول این مسیر دال – دهنه غار به صراحت بیان شده ومکان تاریخی چله خانه و روستای تاریخی مزارشاه  بر این ادعاست و در طول سال هزاران نفرمسافر جهت تفریح و ادای نذورات خود از سطح استان به روستای مزارشاه می آیند. 

وی یادآور شد: در خبر گزاری مهر عنوان شده، تنگ باستانی مزارشاه در زون حفاظتی پرونده جهانی لوت محسوب می شود در حالی که طبق  نقشه ثبت جهانی لوت این تنگه در خارج از عرصه و حتی خارج از حریم لوت می باشد

لوت در خطر اخراج از میراث جهانی قرار گرفت

تخریب آثار باستانی و طبیعی با شعار حفاظت از محیط زیست و یوز ایرانی با حمایت بخش دولتی (صدا و سیما و بخشداری کوهساران) با برگزاری اینچنین مسابقاتی در منطقه بسیار شکننده زون حفاظتی بیابان لوت، امکان اخراج بیابان لوت از میراث جهانی یونسکو و تخریب بیشتر قلمرو یوز ایرانی را در بر دارد و انتظار می رود تا دیرتر نشده دولت به ویژه سازمان های ذیربط از آثار شوم تخریب های مناطق دیگر تحت اجرای برنامه های آفرود پند بگیرند و بر اساس تعهدات ایران در سند جهانی یونسکو، در راستای حفاظت در برگیرنده از اکوسیستم فراگرم و خشک بیابان لوت تلاش کنند.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *