پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: مردم با «روحانی» تجدیدعهد می‌کنند

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: مردم با «روحانی» تجدیدعهد می‌کنند





۲۴ آبان ۱۳۹۵، ۲۰:۱۴

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:
مردم با «روحانی» تجدیدعهد می‌کنند

روزنامه آرمان امروز در شماره روز گذشته خود گفت‌وگوی مفصلی که با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی انجام داده بود را منتشر کرد. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این گفت‌وگو درباره مسائل مختلفی از برجام تا مسائل اجتماعی صحبت کرده است. در ادامه گزیده‌ای از صحبت‌های آیت‌الله هاشمی را بخوانید.
تیم رسانه‌ای دولت ضعیف است
همیشه آنچه به آقای روحانی گفتیم و الان هم می‌گوییم. مساله تیم رسانه‌ای ایشان است. آقای روحانی تیم رسانه‌ای ضعیفی دارد که کارهایش نمود لازم را پیدا نمی‌کند.
آقای روحانی باید یک تیم رسانه‌ای همه‌جانبه و عالمانه‌ای داشته باشد که دائماً هر جا می‌بیند که دارند نفوذ سیاسی و خرابکاری می‌کنند، رخنه‌ها را پر کنند. خیلی از دوستان با رئیس‌جمهور در مورد رفع این نقیصه صحبت کرده‌اند. مثل‌اینکه دفترشان برای این کار کشش ندارد. خود آقای روحانی قبول کرده و گفته است: تیمی بیاورید که کار کنند. ولی وقتی به دفتر محول شد، ماند.
مردم با روحانی تجدیدعهد می‌کنند
آن تحریم‌های کشنده برداشته شد و نتیجه‌اش این شد که الان دنیا خیلی علاقه‌مند به همکاری با ایران است. موانعی را از جلوی پای کشور برداشتند. به نظرم همین کافی است که با این سرمایه‌ عظیمی که در سراسر کشور دارند، مردم با ایشان {روحانی} تجدیدعهد کنند.
الان همه‌ این راه‌ها بازشده است و کسانی که این حرف‌ها {مخالفت با برجام} را می‌زنند، بی‌انصافی می‌کنند که برجام تأثیری نداشت. شما بگویید کجای برجام عمل نشده است؟
از ابتدا گفته شد که بعدازاینکه برجام پذیرفته شد، ظرف دو یا سه ماه همه‌چیز انجام نمی‌شود. مگر می‌شود تحریم‌های چندین ساله و آثار شوم آن ظرف مدت کوتاهی، برطرف شود؟ اکنون دست ما آن‌قدر بازشده که هر چه را بخواهیم از خارج بخریم، می‌خریم و می‌آوریم و هر کارخانه‌ای که قطعه ندارد، دیگر تعطیل نمی‌شود و می‌تواند قطعه را وارد کند.
متأسفانه امروزه به دلایل سیاسی و جناحی واقعیت‌ها طور دیگری بیان می‌شود و بسیاری از جبهه و جنگ‌ندیده‌ها، مدعی شده‌اند.
خبرگان و انتخاب رهبر
{با اشاره به برگزار نشدن جلسه خبرگان در ماه اخیر} کار عمده خبرگان این است که بر امور رهبری نظارت کنند. نظارت هم در کمیسیون است و آن کمیسیون همیشه کارش را می‌کند. جلسه که می‌گیریم، فقط سخنرانی است. تقریباً ۱۶ سخنرانی در دو روز خبرگان داریم. شاید این‌ها دیدند ضرورتی ندارد که الان جلسه بگذارند.
ما برای انتخاب رهبر قانون مفصلی داریم. اول این است که به‌صورت سری دو، سه نفر تعیین می‌شوند و این افراد همه‌کسانی را که در روحانیت صلاحیت‌دارند، بررسی می‌کنند که ببینند کدام صلاحیت بیشتری دارد. سال‌های قبل یک دوره انجام شد. هنوز آقای مشکینی زنده بودند که به دو نفر رسیده بودند. منتهی آن‌ها تصمیم نمی‌گیرند. فقط نظرشان را به خبرگان می‌دهند. در روزی که لازم شد، روی این‌ها بحث و انتخاب می‌کنند و ممکن است که بگویند این ده یا پانزده نفر صلاحیت نسبی دارند و ارجحیتشان با فلان است یا مثلاً این سه نفر ارجح هستند. آن‌ها فقط پیشنهاد می‌دهند. خبرگان بحث می‌کند و با رأی این کار را انجام می‌دهند.
اصلاح قانون اساسی
قانون اساسی انصافاً قانون اساسی خوبی است. یک عده قانون دان خیلی روشنفکر این را تهیه کردند. شورای انقلاب که ترکیب خوبی داشت، این را بررسی کرد و اصلاحات انجام داد و برای همه مراجع و شخص امام(ره) فرستاد و همه دیدند و تأیید و یا اصلاح کردند. بعد هشتاد نفر مجتهد و عالم نشستند و تصویب کردند و البته هر قانونی بعد از مدتی باید اصلاح شود.
تفسیر قانون اساسی به عهده شورای نگهبان گذاشته‌شده است. گاه هرگونه که صلاح می‌دانند، تفسیر می‌کنند. اگر این‌گونه نبود، بهتر بود. تفسیر قانون اساسی را به کسی که خودش می‌خواهد اجرا کند، نمی‌دهند. باید جای مطمئنی مثل خود قانون اساسی باشد. اشکالاتی این‌گونه است. البته اشکالات قانون اساسی ما کم است.
تأثیر انتخابات آمریکا بر ایران
ما از اول انقلاب تا الان فرقی بین دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه نمی‌گذاشتیم و می‌گفتیم که هر دو حزب ماهیتشان یک‌جور است، ممکن است ادبیات کارشان فرق ‌کند و خیلی تفاوتی ندارند. لذا در انتخابات آمریکا طرفدار این یا آن نبودیم. البته از اوباما، چون سیاه‌پوست بود و اقلیتی که در آمریکا مظلوم هستند و رهبری این‌گونه پیدا کردند، بدمان نمی‌آمد. الان برای ما دو حزب فرق ندارند.
خانم کلینتون هم اختلافی با اوباما درباره برجام داشت و خیال می‌کرد که یک مقدار به ما زیاد امتیاز دادند. به‌هرحال هر طور خودشان بخواهند، عمل می‌کنند. ما خیلی غصه آن‌ها را نمی‌خوریم. البته به نظر می‌رسد آن‌گونه که در مباحث تبلیغاتی گذشت، ترامپ چهره‌ خطرناکی است که به اصول پایبند نیست.
رانت اطلاعاتی و تبعیض
هنوز خبر داغی را که می‌خواهد در یک روزنامه چاپ شود و جلو بیفتد، قبل از آن از جایی که تصویب می‌کنند، به روزنامه‌های خودشان می‌دهند و شما خبر ندارید. مشخص است که آن‌ها زودتر خبردار می‌شوند. چون آن‌ها با مراکز خبر و قدرت ارتباط دارند، زودتر می‌فهمند که بناست این‌گونه شود. رانت اطلاعاتی یکی از عوامل مهم تبعیض در همه زمینه‌هاست. مثلاً اگر یک تاجر، اطلاعات کالایی را زودتر از بقیه داشته باشد، خیلی سریع یا می‌خرد و یا می‌فروشد و یا ذخیره می‌کند. در هر جا و هر کاری ازجمله کارهای خبری اگر این تبعیض رفع نشود، کشور دچار تبعیض خطرناکی است.
ماهواره می‌بینم
{در پاسخ به اینکه آیا ماهواره نگاه می‌کنید؟} بله. بیشتر اخبار را می‌بینم. حداقل یک بخش را در شبانه‌روز می‌بینم که می‌خواهم بفهمم آن‌ها چه می‌گویند و دنبال چه موضوعاتی هستند. از مسائلی که مطمئن هستم به خاطر دارم؛ امام(ره) هم رادیویی داشتند و همه خبرهای یک شبکه خبری خاص را می‌شنیدند. وقت اخبار این شبکه خارجی به هیچ‌کس وقت ملاقات نمی‌دادند. چون می‌خواستند اخبار را بشنوند.
مشکلات زیر سر تندروهاست
من مشکلات را زیر سر تندروها می‌دانم. عقلای قم و علمای حوزه،این‌گونه نیستند. این اقلیت تندرو هستند که خیال می‌کنند همه اصلاحات سر مسائل هنری ازجمله موسیقی است که مثلاً آقای شجریان بخواند. بهتر می‌خواند و انسان از بهتر خواندن خوشش می‌آید. یکی از جاذبه‌های حضرت داود صدای خوبش بود.
کسی با کوروش مخالفتی ندارد
کوروش کسی است که ایرانی‌ها مخالفتی با او ندارند. خودم زمانی که رئیس‌جمهور بودم به شیراز رفتم و از بناهای تاریخی آنجا دیدن کردم. بحثی بین علامه طباطبایی و ابوالکلام آزاد است و نظرشان این است که کوروش همان ذوالقرنین است که در قرآن است. البته در حد بحث است و همه این را قبول ندارند، ولی این اختلاف هست. کسی با کوروش مخالفتی ندارد و ما هم قبول داریم که کوروش واقعاً مدیر لایقی برای کل منطقه بود. من فکر نمی‌کنم این حرف‌هایی که می‌زنند، مخالفت با کوروش باشد.
رجل سیاسی شامل زن هم می‌شود
رجال سیاسی می‌تواند شامل زن هم بشود. ولی ظاهرش رجال است. الان چند زن دارند کار می‌کنند. ببینید خانم کلینتون تا مرحله ریاست جمهوری هم بالا آمد. او تجربه خوبی است. خانم ترزا می در انگلیس است. ببینید چگونه از این مسئولیت عبور می‌کند! کار سختی در پیش دارد. خانم مرکل، خانم موگرینی هم در سطح جهان مسئولیت دارند و خیلی خوب کار می‌کنند.
مهدی دو، سه کسالت داشت که به زندان رفت. یکی مثانه بود. مثانه را جراحی کردند. مشکل قلبی هم پیداکرده بود. از انفرادی با دستور آقا به بیمارستان بردند و این دفعه هم به خاطر قلبش آمد و به زندان برگشت.
الان پرونده‌ مهدی در دیوان عالی کشور است و امیدوار است که به نتیجه برسد. البته هنوز تمام نشده و باید رأی صادر شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *