پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مدرسه میرزا حسین وزیر

مدرسه میرزا حسین وزیر





۲۳ آبان ۱۳۹۵، ۲۲:۲۴

مدرسه میرزا حسین وزیر

کرمون- این مدرسه در خیابان شریعتی، کوچه معروف به اخوان قرار دارد و بنای آن به عصر قاجار باز می گردد. میرزا حسین خان علاوه بر مدرسه، تکیه ای نیز ساخته که معروف است.
این مدرسه در خیابان شریعتی بین میدان تختی و چهارراه فلسطین واقع شده، قدمتی بیش از 80 سال دارد. این مدرسه در سال 1306 خورشیدی با نام دارالمعلمات بانوان راه اندازی و پس از تغییر نام مدتی به ریاست استاد باستانی پاریزی اداره می شد. قسمت هایی از بنای قدیمی این مدرسه هنوز برجاست.
این مدرسه به سال 1330 در محله قبه سبز تاسیس شد. پس از مدتی کوتاه به منزل غلامحسین فروزی در بازار بزرگ(قبل از بازار مظفری) انتقال یافت و ریاست آن با مرحوم شیخ علی لبیبی بود.
این مدرسه را میرزاحسین خان وزیر در سال 1252 هجری قمری در تکیه ای به همین نام در کوچه حدفاصل خیابان شریعتی و محله خواجه خضر ایجاد نمود. در مورد موقعیت علمی این مدرسه و مدرسین آن در کتاب«تاریخ کرمان» چنین آمده است:«شیخ العلماء، آخوند ملا محمد جعفر، مجتهد عصر با ملا زمان در یکی از حجرات محل مذکور که مفروش و تمیز و اختصاص به حوزه درس داشت، تدریس می نمودند که از آن مکتب فضل و دانش، شاگردانی متبحر و فیلسوف و دانشمند از جمله فرزندان خود او احمد و مهدی و محمود و دو نفر دامادش یوسف و ابراهیم و یک عده دانشمند دیگر پدیدار شدند. میرزا احمد خان وزیری، مولف تاریخ و جغرافیای کرمان، معاصر با ملاجعفر و شاگرد همین مکتب بوده است.
پس از رحلت آخوند ملاجعفر، پسر بزرگش، آقا شیخ مهدی بحرالعلوم جانشین پدر گردید و نگذاشت وقفه ای حاصل شود و در سال های 1324-25 هجری قمری که بحرالعلوم از طرف علمای کرمان برای نمایندگی دوره اول مشروطیت انتخاب شد و تهران عزیمت کرد.
آقا شیخ یحیی افضل روحی، پسر بزرگ بحرالعلوم و نوه آخوند ملاجعفر، حوزه درس و پدربزرگش را صبح ها بعد از نماز جماعت در مسجد«الله وردی» و عصرها مانند دوران حیات آخوند ملاجعفر بحرالعلوم در تکیه مدرسه میرزاحسین وزیر برگزار می کرد.» سید محمدرضا هاشمی(مدیر سابق روزنامه بیداری) اظهار می داشت:«آغا محمد خان، پس از تصرف کرمان، چند روزی در همین تکیه و مدرسه توقف کرد و مدارکی را که طایفه شماعی در هنگام قحطی به موجب آن ها املاکی را در قبال دادن مواد خوراکی به قیمت ارزان از مردم خریداری نموده بودند، جمع آوری کرد و سوخت و چشم هایی را که سپاهیانش از مردم کرمان، من جمله ساکنان محله خواجه خضر بیرون آورده بودند، پس از مشاهده، دستور داد که در همین تکیه و مدرسه دفن شود. بعد از مدتی، تکیه میرزا حسین وزیر به مدرسه دولتی تبدیل شد و از سال 1307 شمسی، مرحوم علی پولادی مشهور به «آقا علی مدیر» ریاست این مدرسه را به عنوان دبستان دولتی انوشیروان عهده دار شد. سپس اسم مدرسه به 15 بهمن تغییر نام یافت و شاگردان زیادی در مقطع ابتدایی در آن مشغول تحصیل شدند. این مدرسه از سال 1380 شمسی دوباره به نام میرزا حسین وزیر تغییر نام پیدا کرد و هم اکنون دانش آموزان در آن مشغول به تحصیل هستند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

بهزاد

سلام ممنونم که حداقل یکی از کارهای میرزا حسین وزیر نوشتید با وجود تمام موقوفه ها و همه خدمات که به کرمان کرد هیچ یک از خدمات جد من گفته نشده البته این مدرسه و تکیه چند نکته جالب هم دارد من اخرین بازمانده از نسل میرزا حسین وزیر هستم بازم ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *