پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خودروساز معروف کرمانی بازنده رقابت در پسا برجام کرمان موتور دنده‌عقب می‌رود

خودروساز معروف کرمانی بازنده رقابت در پسا برجام کرمان موتور دنده‌عقب می‌رود





۲۳ آبان ۱۳۹۵، ۲۲:۱۳

خودروساز معروف کرمانی بازنده رقابت در پسا برجام
کرمان موتور دنده‌عقب می‌رود

اغلب خودروسازان داخلی در حالی با افزایش تولید خودرو روبرو بوده‌اند که شرکت «کرمان موتور» در ماه‌های گذشته با کاهش تولید خودرو روبرو بوده است.
بر اساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت از وضعیت تولید خودرو در مهرماه 95 که خبرگزاری ایسنا منتشر کرده، گذشته از دو شرکت سازه‌های خودرو دیار و کرمان موتور، تولید در سایر سواری سازان داخلی با رشد همراه بوده است. مهرماه امسال تولید انواع سواری در کرمان موتور پنج درصد کاهش‌یافته و از ۳۰۱۹ دستگاه به ۲۸۶۹ دستگاه کاهش‌یافته است. کرمان موتور در اسفند سال 1373 تأسیس شد و در سال 75 خط تولید دوو سی یلو و در سال 79 خط تولید مدلی دیگر از خودروهای شرکت دوو یعنی ماتیز را راه‌اندازی کرد اما از سال 87 به تولید و عرضه خودروهای چینی روی آورد. در حال حاضر لیفان و جک در مدل‌های مختلف از محصولات اصلی کرمان موتور هستند. این شرکت در اکثر ماه‌های سال جاری با کاهش تولید خودرو روبرو بوده و این روند در مهر هم ادامه داشته است. این در حالی است که تولید انواع خودروهای سواری بیشتر سواری سازان داخلی در مهرماه امسال با افزایش همراه بوده است. تولید انواع سواری در گروه صنعتی ایران‌خودرو ۱۳۹.۸ درصد رشد داشته و از ۲۱ هزار و ۷۶۰ دستگاه در مهرماه سال گذشته به ۵۲ هزار و ۱۹۱ دستگاه افزایش‌یافته است. تولید این محصولات در گروه خودروسازی سایپا به‌عنوان رقیب ایران‌خودرو نیز با افزایش همراه بوده و با رشد ۱۸۱.۴ درصدی از ۱۵ هزار و ۵۴۲ دستگاه در مهر ۱۳۹۴ به ۴۳ هزار و ۷۳۳ دستگاه افزایش‌یافته است. مهرماه امسال تولید انواع سواری در خودروسازی مدیران نیز ۱۶۳.۵ درصد افزایش‌یافته و از ۱۸۰۱ دستگاه در مدت مشابه سال گذشته به ۴۷۴۵ دستگاه رسیده است. تولید این محصولات در خودروسازی راین با رشد همراه بوده و از صفر دستگاه در مهرماه سال گذشته به ۱۴۶ دستگاه افزایش‌یافته است. در این مدت تولید انواع سواری در گروه بهمن نیز ۸۱.۳ درصد افزایش‌یافته و از ۲۰۳ دستگاه در مهر ۱۳۹۴ به ۳۶۸ دستگاه رسیده است.
کاهش تولید در ماه‌های گذشته
جدای از اینکه تولید انواع سواری در کرمان موتور در شهریورماه امسال با رشد ۵.۶ درصدی همراه بوده و از ۲۳۹۵ دستگاه در شهریورماه سال گذشته به ۲۵۲۸ دستگاه افزایش یافت اما مرور آمار ماه‌های گذشته نشان از کاهش تولید دارد. در مردادماه سال جاری هم تولید سواری در کرمان موتور نیز کاهش‌یافته و با افت ۲۵.۷ درصدی از ۴۴۲۱ دستگاه در مرداد ۱۳۹۴ به ۳۲۸۶ دستگاه رسیده است. تیر امسال هم کرمان موتور با کاهش تولید ۴۰.۷ درصدی از تولید ۴۸۲۱ دستگاه در تیرماه سال گذشته به ۲۸۵۷ دستگاه رسیده بود. در خردادماه هم تولید انواع سواری در کرمان موتور کاهش یافت و با افت 51.4 درصدی از 5468 دستگاه در خرداد 1394 به 2660 دستگاه رسید. همچنین کرمان موتور در دو ماه نخست امسال تنها چهار هزار دستگاه انواع خودرو را به تولید رساند که کاهش 49 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. این آمارها حکایت از روزگار نه‌چندان خوش این خودروساز کرمانی دارد.

برجام و کیفیت؛ بلای جان کرمان موتور
اگرچه رکود حاکم بر بازار خودرو بر میزان تولید و فروش خودروهای چینی تأثیرگذار است اما پس از برجام و رفع تحریم‌ها، ایرانی‌ها به دنبال خودروهای باکیفیت‌تر می‌روند. بهاره عریانی، پژوهشگر خودرو در این خصوص معتقد است: «خودروهای چینی درگذشته یا به‌صورت وارداتی یا به‌صورت قطعات منفصل در کشور مونتاژ می‌شدند و به عبارتی چینی‌ها تسلط بازار ایران را در اختیار داشتند اما در شرایط فعلی باخبرهایی که از امضای قرارداد با خودروسازان خارجی ازجمله پژو شنیده می‌شود، تقاضا برای خرید خودروهای چینی با کاهش روبه‌رو شده و مردم در انتظار خودروهای جدید خارجی و غیر چینی به سر می‌برند.» گواه کیفیت نه‌چندان خوب خودروهای چینی هم نمرات کیفی است که به این خودروها داده می‌شود. به‌عنوان نمونه در ارزیابی خودروهای تولید مهر 95، در رنج خودروهای 75 تا 100 میلیون تومان، جک S5 تولید کرمان موتور در حالی از پنج ستاره، دوستاره کسب کرده که خودروهای تیگو 5 تولید مدیران خودرو و کیاسراتو تولید سایپا سه ستاره کسب کرده‌اند. در رنج خودروهای 50 تا 75 میلیون تومان هم لیفان X60 تولید کرمان موتور تنها یک ستاره کسب کرده این در حالی است که برلیانس تولید پارس‌خودرو در همین رنج قیمت دوستاره کسب کرده است. جک J5 تولید کرمان موتور هم اگرچه دوستاره کسب کرده و در این رنج قیمت در کنار برلیانس جزو باکیفیت‌هاست اما در مقایسه با برخی خودروها که کمتر قیمت دارند، در ارزیابی کیفی نمره کمتری گرفتند. به‌عنوان‌مثال رنو ساندرو و تندر 90 تولید پارس‌خودرو، تندر 90، رانا، پژو 206 صندوق‌دار، پژو 206 و تندر 90 اتوماتیک تولید ایران‌خودرو درحالی‌که قیمت به‌مراتب کمتری از محصولات کرمان موتور دارند سه ستاره کیفی کسب کرده‌اند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *