پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | هشدار مدیر اداره غذای علوم پزشکی کرمان: همه محصولات غذایی باید نشانگر رنگی داشته باشند

هشدار مدیر اداره غذای علوم پزشکی کرمان: همه محصولات غذایی باید نشانگر رنگی داشته باشند





۲۵ مهر ۱۳۹۵، ۱۳:۱۸

هشدار مدیر اداره غذای علوم پزشکی کرمان:
همه محصولات غذایی باید نشانگر رنگی داشته باشند

پیام ما- مدیر اداره غذای علوم پزشکی کرمان تأکید کرده که همه واحدهای تولیدی «مجبورند» نشانگرهای رنگی را بر روی محصولات خود درج کنند.
منصور قنبری زاده که روز گذشته به مناسبت روز جهانی غذا در نشستی خبری شرکت کرده بود، درج این نشانگرهای رنگی را در کمک به مصرف‌کننده برای انتخاب محصول سالم مؤثر دانست و به همین جهت از اجبار واحدهای تولیدی بر درج این نشانگرهای بر روی محصولات غذایی خبر داد.
این در حالی است که 23 تیر سال گذشته، سازمان غذا و دارو که زیر نظر وزارت بهداشت فعالیت می‌کند، دستورالعملی برای درج این نشانگرها مصوب کرده بود. بر اساس این دستورالعمل، میزان قند، چربی کل، نمک و اسیدهای چرب ترانس موجود در یک محصول غذایی از طریق این نشانگرهای رنگی مشخص می‌شود. سبز، نارنجی و قرمز سه رنگ نشانگرهای تغذیه‌ای هستند و مصرف‌کننده باید در انتخاب مواد غذایی به رنگ‌های نشانگرها توجه کند. بدین ترتیب رنگ سبز، به معنی «کم» و یا «اندک» است. رنگ نارنجی، به معنی «متوسط « است و رنگ قرمز به معنی مقادیر» زیاد» در مواد غذایی است. در این دستورالعمل همچنین میزان قند، چربی کل، نمک و اسیدهای ترانس در محصولات جامد و مایع را بر اساس این نشانگرهای رنگی مشخص کرده است. (برای خواندن این دستورالعمل از رمزینه‌ای که در انتهای مطلب آمده استفاده کنید.)
زمان‌بندی الزام درج نشانگر رنگی
همچنین در دستورالعمل یادشده تأکید شده بود که از ابتدای مهر 94، محصولاتی که هر چهار شاخص نشانگر رنگی آن‌ها سبز بوده، بدون این نشانگر مجاز به عرضه نبودند. محصولاتی که حداقل یکی از شاخص‌های نشانگر رنگی آن‌ها نارنجی بوده، از ابتدای آذر 94 مجاز به عرضه نبودند و از پایان اسفند 94 محصولاتی که حداقل یکی از شاخص‌های نشانگر رنگی آن‌ها قرمز بوده، مجاز به عرضه نبودند و از ابتدای سال جاری هم محصولاتی که ملزم به درج نشانگر رنگی هستند، بدون درج این نشانگر امکان عرضه ندارند. محصولاتی که باید نشانگر رنگی داشته باشند همه محصولات خوراکی و آشامیدنی باید نشانگر رنگی تغذیه‌ای داشته باشند. اما در این میان استثنائاتی هم وجود دارد. درج نشانگرهای راهنمای تغذیه‌ای بر روی آن دسته از محصولات خام کشاورزی که فقط عملیات فرآوری فیزیکی انجام‌شده است و هیچ‌گونه افزودنی یا ماده دیگر اضافه نشده باشد (فراوری نشوند و خالص باشند) اختیاری است. (مانند عرقیات، خرما، ادویه‌جات خالص، عسل، حبوبات و دم‌نوش‌های خالص و طبیعی) و درصورتی‌که فرموله شوند اجباری است. درج نشانگرهای راهنمای تغذیه‌ای بر روی محصولات روغن، شیر و کره الزامی است اما درج نشانگرهای راهنمای تغذیه‌ای بر روی محصولات شکر، قند، نمک و آب مجاز نیست.
به نشانگر رنگی روی محصول غذایی
توجه کنید
زمانی که شما تصمیم به خرید یک محصول غذایی می‌گیرید، این نشانگرها می‌توانند نقش مهمی در انتخاب شما ایفا کنند. نشانگرهای رنگی برای مقایسه دو محصول متفاوت نیست، بلکه برای یک محصول با تولید متفاوت است. به‌عنوان‌مثال شما می‌توانید بین دو بیسکویت و یا دو ماست که از دو کارخانه متفاوت تولیدشده‌اند، بر اساس این نشانگرها مقایسه انجام دهید.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *