پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مروری بر زندگی مجسمه ساز کرمانی موم گم شده

مروری بر زندگی مجسمه ساز کرمانی موم گم شده





۱۸ مهر ۱۳۹۵، ۲:۳۳

مروری بر زندگی مجسمه ساز کرمانی
موم گم شده

علی قهاری کرمانی (شهریور ۱۳۰۵ – ۳ شهریور ۱۳۷۸) مجسمه‌ساز معاصر و از دانش‌آموختگان و مدرسان هنرستان کمال‌الملک بود. وی نقشی مهم در بنیانگذاری هنر نوین مجسمه‌سازی در دوره معاصر ایران داشت.
قهاری در شهریور ۱۳۰۵، در کرمان به دنیا آمد و از حدود هشت سالگی در نزد علی‌اکبر صنعتی آموزش دید. خود درباره سال‌های کودکی می‌گوید:«آن زمان در کرمان ابزار و وسایل کار وجود نداشت. کاغذ و کتاب و ترجمه‌ای در دسترس نبود. هیچ نوع امکاناتی نداشتیم و من طراحی‌ها را روی دیوارهای کاهگلی و روی زمین انجام می‌دادم.» پس از اتمام تحصیلات متوسطه در ۱۳۲۴ به دعوت علی‌اکبر صنعتی، به تهران رفت و دستیار او شد. سپس در ۱۳۲۶، به هنرستان کمال‌الملک، که در آن زمان تنها مدرسه هنر در ایران بود، رفت و در آن جا به تحصیل هنر ادامه داد و نزد استادانی چون اسماعیل آشتیانی و حسین بهزاد نقاشی و طراحی آموخت. حاصل دوره ‌کار با علی‌اکبر صنعتی برپایی نمایشگاه هلال ‌احمر و نمایشگاه کالج البرز در ۱۳۲۸ بود.
پس از اتمام تحصیلات در ۱۳۳۰، به تدریس در هنرستان کمال‌الملک پرداخت. وی با سمت مدرس در رشته‌های نقاشی و طراحی و مجسمه‌سازی در کلاس‌های هنرهای زیبا تدریس می‌کرد و با همکاری مدرسان هنرستان کمال‌الملک، کارگاه‌های هنرهای مستظرفه را دایر نمود و در همان جا به کار حجاری و مجسمه‌سازی نیز پرداخت. سپس راهی اروپا شد و در آلمان، حدود دو سال به آموختن هنر مجسمه‌سازی و ریخته‌گری پرداخت. پس از بازگشت به ایران نخستین کارگاه مجسمه‌سازی در ایران را در سال ۱۳۳۵ در جاده کرج برپا کرد. در همان سال‌ها به تدریس در هنرستان‌های هنرهای زیبا، که با کمک مدرسان هنرستان کمال‌الملک تأسیس شده بود، و سپس دانشکده هنرهای تزئینی پرداخت که حدود ۱۸ سال ادامه‌یافت. وی مدتی هم در دانشگاه دوسلدورف آلمان تدریس نمود.‌ وی می‌گفت:«گاهی کارهای بزرگ میادین را در حضور هنرجویان انجام می‌دادم تا ترس آن‌ها از دست زدن به کارهای سنگین و بزرگ بریزد.» ‌
قهاری به موازات تدریس و کارهای هنری، به مطالعه و آزمایش در شیوه‌های ریخته‌گری پرداخت و موفق به زنده کردن و احیای شیوه‌ای کهن در ریخته‌گری مجسمه گردید که به شیوه «موم گمشده» معروف است. او بیش از چهل سال از عمر خود را برای یادگیری و آموزش این هنر ارزنده باستانی صرف نمود و تعداد زیادی مجسمه با ابعاد مختلف با این تکنیک ریخته‌گری ساخته است.
در ۱۳۶۵ به آلمان رفت و تعدادی از آثارش را در آنجا ساخت. چند اثر از او همچون مجسمه دکتر شوایتزر، که به موزه شوایتزر هدیه شده، در کشور آلمان موجود است.
خواجوی کرمانی (کرمان)، عطار نیشابوری (نیشابور)، ابوسعید ابوالخیر (میدان منیریه تهران)، علامه دهخدا (قزوین)، فخرالدین اسعد گرگانی (موزه گرگان)، استاد حسین بهزاد (موزه بهزاد)،رودکی (داخل سالن رودکی)، استاد شهریار، باقرخان، مولوی، فارابی، ناصرخسرو، ابن سینا، حافظ، نیما، یوشیج، امیرکبیر، سعدی نیز از جمله کارهای قهاری است.
گوته-حافظ (موزه گوته در وایمار)، پروفسور هلموت ریتر (فرانکفورت)، آلساندرو ولتا، ماهاتما گاندی
علی قهاری در ۳ شهریور ۱۳۷۸، در هفتاد و سه ‌سالگی جهان را بدرود گفت.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *