پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | یک سال پس از وعده احیای تنها حوزه آبریز استان صورت گرفت آغاز رسمی مطالعات احیای جازموریان

یک سال پس از وعده احیای تنها حوزه آبریز استان صورت گرفت آغاز رسمی مطالعات احیای جازموریان





۲۲ شهریور ۱۳۹۵، ۲۱:۲۰

یک سال پس از وعده احیای تنها حوزه آبریز استان صورت گرفت
آغاز رسمی مطالعات احیای جازموریان

پیام ما- حدود یک سال پس از سفر رییس سازمان محیط‌زیست کشور به کرمان برای رسیدگی به وضعیت تالاب بیابان شده جازموریان، مطالعات رسمی احیای این تالاب آغاز شد.
سایت استانداری کرمان خبر داد که مطالعات تهیه و تدوین طرح جامع مدیریت و احیای تالاب جازموریان به‌صورت رسمی آغاز شد. مطالعاتی که از یک سال پیش قرار بود آغاز شود اما تاکنون کلید نخورده بود. مهر 94 بود که معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور برای بررسی وضعیت تالاب جازموریان به کرمان سفر کرد و قول داد که برای احیای این تالاب همکاری کند. بهمن 94 اما استاندار کرمان و هیأت همراهش برای پیگیری بیشتر به دیدار ابتکار در تهران رفتند. رییس سازمان محیط‌زیست نتیجه جلسه را این‌گونه عنوان کرد: «کارگروه حوزه آبخیز تالاب جازموریان باید هرچه سریع‌تر زیر نظر سازمان حفاظت محیط‌زیست تشکیل و بررسی‌ها و مطالعات لازم انجام شود.» اردیبهشت‌ماه سال جاری هم ابتکار در جریان سفر رییس جمهور به استان، به جنوب کرمان رفت. او پس ‌از این سفر در تلگرامش نوشت که «برای احیای تالاب جازموریان ضرورت دارد الگوی مدیریت منابع آب و مصارف بخش کشاورزی با توجه به گستردگی چند صد هزار هکتاری مجتمع‌های کشاورزی منطقه اصلاح شود. متوقف کردن استفاده از چاه‌های آب غیرمجاز و تأمین حق آبه تالاب جازموریان از دیگر برنامه‌هاست. البته این برنامه‌ها نیازمند همکاری وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی است.
منشأ ۲۵ درصد از گردوخاک موجود کشور از تالاب جازموریان است و بحث احیای آن در دستور کار محیط‌زیست قرار دارد.» بااین‌حال اقدام عملی در راستای احیای جازموریان صورت نگرفت تا اینکه روز یکشنبه خبر آمد که «مطالعات احیای تالاب جازموریان» آغازشده است. مسئول این مطالعات جهاد دانشگاهی استان کرمان است. به گفته رضا کامیاب مقدس، رییس جهاد دانشگاهی استان، بخش اول مطالعات رسمی تهیه و تدوین طرح مدیریت جامع و احیای تالاب جازموریان کمتر از یک سال انجام می‌شود.
تالاب جازموریان که به‌عنوان یکی از بکرترین عرصه‌های طبیعی، در جنوب استان کرمان و هم‌مرز با استان سیستان و بلوچستان واقع‌شده است، تنها حوزه آبریز استان کرمان محسوب می‌شد که چندین سال از خشک شدن آن می‌گذرد. برخی کارشناسان معتقدند دلیل اصلی بروز خشک‌سالی در باتلاق جازموریان عدم رعایت حق السهم آب این اکوسیستم منطقه‌ای است درواقع به دلیل احداث سد در بالادست این تالاب، آبی برای تغذیه جازموریان وارد این عرصه نمی‌شود. هلیل رود اسیر سد جیرفت و سد بافت است و چندین سد نیز هم‌اکنون بر روی سرشاخه‌های هلیل در حال احداث است و بم پور نیز چنین سرنوشتی دارد و برخی سدهای فصلی نیز شاهد احداث سدهای کوچک آبخیزداری حوزه کشاورزی هستند. برآیند تمام این موضوعات در کنار حفر بسیار زیاد چاه‌های غیرقانونی به سمت خشکیدگی و فاجعه زیست‌محیطی در جنوب کرمان پیش می‌رود به‌طوری‌که بخش قابل‌توجهی از جنگل‌های حاشیه هلیل رود نیز در کنار علوفه زارها و عرصه‌های گیاهی اطراف جازموریان خشکیده است و جازموریان به یکی از اصلی‌ترین کانون‌های ریزگرد در جنوب شرق کشور شده است. تالابی که 2 برابر دریاچه ارومیه است و زمانی تأمین‌کننده علوفه هرمزگان و کرمان بوده، چندین سال است که به بیابان تبدیل‌شده و مردم جنوب کرمان را درگیر مشکلات زیادی کرده است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

فرصت اندک بقای یوز

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید روند ایمن‌سازی قلمرو یوزپلنگ لاکپشتی نیست

فرصت اندک بقای یوز

رگبار و رعدوبرق در استان‌های مختلف کشور

رگبار و رعدوبرق در استان‌های مختلف کشور

افتتاح دو نیروگاه خورشیدی در هفته زمین پاک

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران خبر داد

افتتاح دو نیروگاه خورشیدی در هفته زمین پاک

کیفیت قابل قبول هوای تهران

کیفیت قابل قبول هوای تهران

سکوت مرگبار طبیعت

دانشمندان هشدار می‌دهند

سکوت مرگبار طبیعت

تانکرهای عراقی متهم تخلیهٔ ضایعات نفتی

بعد از گذشت چند هفته از تخلیهٔ ضایعات نفتی در محدودهٔ دیلم و گناوه، هنوز عاملان آن معرفی نشده‌اند

تانکرهای عراقی متهم تخلیهٔ ضایعات نفتی

رکوردشکنی اقلیمی

بارش‌های برق‌آسا و وقوع سیلاب در ایران و کشورهای حاشیه دریای عمان خسارت‌بار بوده است

رکوردشکنی اقلیمی

حفاظت از یوزپلنگ و زیستگاهش امکانپذیر است

گفت‌وگو با مهدی تیموری رئیس سابق پارک ملی گلستان پس از ۲۶ سال تجربهٔ حفاظت در زیستگاه‌ها

حفاظت از یوزپلنگ و زیستگاهش امکانپذیر است

آفت به گندمزار زد

هشدار شیوع «زنگ زرد» گندم برای استان‌های پربارش صادر شد

آفت به گندمزار زد

ادامۀ نگرانی از  کاشت حرا در سواحل گِلی

کارشناسان دربارهٔ پیامدهای حراکاری بر زیستگاه‌های جنوب کشور هشدار می‌دهند

ادامۀ نگرانی از کاشت حرا در سواحل گِلی

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *