سایت خبری پیام ما آنلاین | چرا نام مفاخر کرمان روی تابلوی خیابان ها نیست

چرا نام مفاخر کرمان روی تابلوی خیابان ها نیست





۱۲ شهریور ۱۳۹۵، ۲۱:۱۴

چرا نام مفاخر کرمان
روی تابلوی خیابان ها نیست

منصور ایرانپور
اسامی خیابان های هر شهر باید بیانگر تاریخ آن شهر باشد. معرف فرهنگ، جغرافیا و تمدن آن شهر. در شهری مانند کرمان که تمدنی چند هزار ساله را پشتیبان خود دارد، قاعدتاً آن قدر شخصیت های گران قدر را در دل خود پرورش داده که برای نامگذاری خیابان های مان اسم، کم نیاوریم. اما با کمال تأسف آن طور که شایسته است، از ظرفیت مفاخر در نام گذاری خیابان ها استفاده نشده، و هم فرهنگ و تمدن مان از چشم گردشگران و حتی کرمانی ها پنهان مانده و هم مفاخر ما مهجور مانده اند.
شاید برای یک جوان کرمانی اهل مطالعه که تا حدودی مفاخر کرمان را شناخته این سوال پیش بیاید که چرا باید در کرمان سه خیابان ابن سینا و سه خیابان دادبین، 2 خیابان والفجر، 2 خیابان هزار و یک شب، 2 خیابان قدس، 2 خیابان مالک اشتر، 2 خیابان ابوذر، 2 خیابان میرزا آقاخان، 2 خیابان شیخ احمد کافی، 2 خیابان شهید بهشتی، 2 خیابان حکیم وجود داشته باشد؟ دلیل انتخاب نام حکیم هم نا مشخص است! اگر منظور فردوسی است که خیابانی به نام فردوسی وجود دارد. هم چنین نام های غیر متعارفی هم چون مدیریت و فیروز آباد و سیدی و چند بیست متری کذایی و انبوه نام های شاعران غیر کرمانی بر تارک خیابان های شهر می درخشد. نام چهارراه های کاظمی و احمدی و طهماسب آباد هم هرگز در نزد مردم کرمان تغییر نکرده اند. چند وقت پیش قرار بود نام خیابان ابن سینای شرقی به قبه سبز تغییر نام یابد. که از سرانجام آن بی خبریم.
مفاخر کرمان تا کنون از چشم همه شوراهای شهر و شهرداری ها دور مانده اند. هنوز نامی از «میرزا محمد ابراهیم خبیصی» نویسنده تاریخ غز و سلاجقه کرمان و امین تاریخ ایران بر روی خیابان یا مکانی در کرمان گذاشته نشده است. هم چنین نام بزرگانی مانند «میرزا محمد زمانیان» نابغه قرآنی کرمان، «ابوعبدالله ماهانی»، «پهلوان اسد الله عطایی»،«سکینه خاتون عطایی» و ده ها عالم بزرگ دیگر در تابلوهای خیابان های کرمان جایی ندارند.
ما با وجود برخورداری از سه هزار سال قدمت تاریخی، هنوز نتوانسته ایم برای اصلی ترین خیابان ها و اماکن و میدان های شهر نام هایی برگرفته از اصالت کرمان و کرمانی انتخاب کنیم. وجود انواع نام های غیر تاریخی و جدید باعث گردیده اند که هیچ کس نتواند در فضاهای تاریخی کرمان به تاریخ قدم گذارد. بی تردید هیچ تفاوتی از حیث قدمت و فرهنگ و تمدن بین کرمان و استان هایی مثل اصفهان و یزد و شیراز یا تبریز وجود ندارد. حتی کرمان از دیدگاه تمدنی بر همه این ها ارجح است. اماکن تاریخی این شهرها نام های زیبا و تاریخی بر تارک خود دارند. نام هایی مانند چهارباغ در اصفهان و میرچخماق کوچه هزار درخت در یزد و کریم خان زند در شیراز.
اما در کرمان نام میدان «ارگ» به «توحید» و میدان «مشتاق» به «شهدا» تغییر یافته است. البته هر دو نام «توحید» و «شهدا» از ارزش بالایی برخوردارند و بسیار مورد احترام هستند اما می شد که این دو نام عزیز را بر روی میدان و یا بلوار دیگری گذاشت. نام های تاریخی با داستان ها و افسانه ها و حوادث فراوان همراه هستند. دانستن این داستان ها می تواند لذت گردش در خیابان های کرمان را برای یک گردشگر چندین برابر کند. از سویی حدود نود درصد کرمانیان معنا و یا فلسفه وجودی نام خیابان هایی که در آن ها زندگی می کنند را نمی دانند. خیابان هایی مانند بیست و چهار آذر یا هفده شهریور که هیچ کار فرهنگی در خصوص شناساندن آن ها انجام نگرفته است. هنوز معلوم نیست که چرا نام خیابان زریسف و میدان مشتاق را از روی این دو مکان برداشتند.
ما حتی در کرمان برای ارج نهادن به شهدا و سرداران بزرگ اسلام در دفاع مقدس، بدون برنامه و غیرتاریخی عمل کرده ایم. در استان خوزستان حد فاصل شهرهای سوسنگرد و بستان پلی وجود دارد که قبلا نامش «سابله» بوده و اکنون به نام «سردار شهید اکبر محمد حسینی» دلاورمردی از سرزمین کرمان مزین شده است. سردار شهیدی که به همراه رزمندگان کرمانی عامل اصلی آزادسازی شهر بستان و چهل هزار کیلومتر مربع از خاک ایران در شب چهارم از عملیات طریق القدس بوده است. اما شما نمی توانید هیچ نامی از این سردار نام آور یا فرماندهانش را در هیچ جایی از کرمان بیابید.
در همه شهرهای ایران نام سرداران بزرگ شهیدشان بر روی خیابان هاست؛ اما در کرمان یک خیابان وجود ندارد که نام سردار شهیدی بر روی آن گذاشته شده باشد. شاید مسوولان توجیه کنند که خیابان هایی هم چون شهدای فتح آبادان و شهدای دارلک وجود دارد و بگویند شهدای دارلک یعنی شهیدان کرمانی که در شهر کردنشین دارلک به شهادت رسیده اند. اما این نام فراگیر نیست و با عجله و بدون تفکر انتخاب شده اند. آیندگان معنای این کار ما را نخواهند فهمید و گمان می برند که منظور شهدای شهر آبادان یا شهدای شهر دارلک می باشد. در حالی که این جا کرمان است و باید ابتدا یادگارهای خودش را حفظ کند.
نبود نام های زیبا بر روی خیابان ها و میدان های شهر هم چنان این ذهنیت را ایجاد می کند که کرمان بدون نخبگان و قهرمانان تاریخی است و همین امر موجبات اتهام بی حالی و بی قیدی را برای تمامی مردم استان کرمان به دنبال دارد. ما باید مثل همه شهرهای بزرگ جهان نام‌های بزرگ تاریخی بر روی خیابان ها و میدان ها و اماکن زیبای شهر بگذاریم. اماکنی مانند «قبه سبز»،«ته باغ لـله»،«زریسف»، «گواشیر» و «بردشیر» باید زنده بمانند. زیرا حذف آن ها موجبات حذف گذشته گهربار این سرزمین را در پی خواهد داشت.
از سویی همه این کاستی ها به مسوولان فرهنگی شهر باز می گردد که یا توان مجاب کردن دیگران را در پذیرش نام های جدید ندارند و یا به دلالیلی از بیان چنین پیشنهادهایی دوری می کنند. شهرداری کرمان در چند سال اخیر زیرساخت هایی قوی را در خیابان ها و محلات شهر ایجاد نموده است. ساختارهایی هم چون زیباسازی چهره شهر و ایجاد خانه های فرهنگ و مراکز ورزشی محلات و فضاهای سبز و اماکن موجود در این فضاها و فرهنگسراها و شهردار محله ها و ده ها مورد دیگر.
اما به رغم همه این تلاش ها می بینیم که تمامی امکانات موجود به حال خود رها شده اند و مردم کرمان نمی دانند متولی فرهنگ سازی و توجیه مردم برای حفظ اموال عمومی و جذب و به کارگیری استعدادهای فرهنگی و ادبی و ورزشی موجود در محلات که از امکانات شهرداری استفاده می کنند با کیست؟ و نحوه ارتباط مردم با معاونت فرهنگی شهرداری چگونه است؟

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

رضا

نام گذاری صحیح و اصولی در زنده نگه داشتن و مانایی نام و خاطره بزرگان هر دیار به ویژه کرمان که ازغنای تاریخی و فرهنگی برخوردار است در نسل جدید و نسل های آتی بسیار مهم و اثرگذار است.در حال حاضر حتی وجه تسمیه نامگذاری برخی معابر یا خیابان ها برای جوان ترها مشخص نیست.برای مثال اینکه عباس صباحی کیست حتی یک پاراگراف در این فضای گسترده مجازی نیز وجود ندارد.

رضا

نام گذاری صحیح و اصولی در زنده نگه داشتن و مانایی نام و خاطره بزرگان هر دیار به ویژه کرمان که ازغنای تاریخی و فرهنگی برخوردار است در نسل جدید و نسل های آتی بسیار مهم و اثرگذار است.در حال حاضر حتی وجه تسمیه نامگذاری برخی معابر یا خیابان ها برای جوان ترها مشخص نیست.برای مثال اینکه عباس صباحی کیست حتی یک پاراگراف در این فضای گسترده مجازی نیز وجود ندارد.

ara

موضوع خوبی است ولی کامل نیست و حق مطلب در آن ادا نشده بهتر است برای نامگذاری تنها یک نهاد متولی نباشد و شورایی متشکل از اهخالی فرهنگ و هنر کرمان در انتخاب اسامی معابر نقش ایفا کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *