سایت خبری پیام ما آنلاین | صادرات خرمای ارگانیک به اروپا، آسیای میانه و جنوب شرقی آسیا دلبری خرمای کرمان جنوبی برای بازارهای جهانی

صادرات خرمای ارگانیک به اروپا، آسیای میانه و جنوب شرقی آسیا دلبری خرمای کرمان جنوبی برای بازارهای جهانی





۲ شهریور ۱۳۹۵، ۲۲:۵۹

صادرات خرمای ارگانیک به اروپا، آسیای میانه و جنوب شرقی آسیا
دلبری خرمای کرمان جنوبی برای بازارهای جهانی

پیام ما- خرمای تولیدشده در کرمان جنوبی مشتریانی از چندین کشور دارد.
کرمان جنوبی مهد کشاورزی ایران است به‌طوری‌که بیش از 80 گونه محصول زراعی و باغی در این منطقه کشت می‌شود. سایت محلی دقیانوس در این خصوص می‌نویسد که وجود پتانسیل‌ها و زمینه‌های مناسب برای تولید انواع محصولات در این منطقه باعث شد سازمان عمران در سال 1342 در جیرفت تأسیس شود که در زمان تأسیس فقط سه سازمان در کشور وجود داشت که یکی از آن‌ها در جیرفت بود. این سازمان علاوه بر پوشش جنوب کرمان، استان هرمزگان و بخش‌هایی از سیستان بلوچستان را هم پوشش می‌داد که این اهمیت کشاورزی منطقه را نشان می‌دهد. این منطقه در تولید سیب‌زمینی، پیاز، خیار، محصولات گلخانه‌ای، هندوانه، خرما و حنا رتبه اول، مرکبات و کنجد رتبه سوم و ذرت رتبه چهارم کشور را دارد و در سال‌های اخیر هم خرمای کرمان جنوبی توانسته ازنظر کیفی در کشور و جهان مطرح شود و در برخی بازارهای جهانی مشتری پیدا کند.
صادرات خرمای کرمان جنوبی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان روز گذشته خبر داد که خرمای تولیدی این منطقه به کشورهای آسیای میانه، جنوب شرقی آسیا و اروپا صادر می‎شود. سید یعقوب موسوی منطقه جنوب کرمان را کانون تولید خرمای کیفی کشور عنوان کرد و سطح زیر کشت خرما در جنوب کرمان را بیش از 35 هزار هکتار دانست. به گفته وی، پیش‎بینی می‎شود در سال جاری بیش از 200 هزار تن خرما از این سطح برداشت شود. موسوی با اشاره به ارقام خرما در کرمان جنوبی گفت که ارقام مضافتی، کلوته، مرداسنگ، خنیزی و برخی از ارقام خشک در جنوب کرمان تولید می‎شوند. وی افزود: «خرمای تولیدی این منطقه به کشورهای اروپایی «به‌ویژه روسیه و آذربایجان»، جنوب شرقی آسیا «چین، هندوستان و افغانستان» و همچنین کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و آسیای میانه صادر می‎شود.»
خرمای ارگانیک
از مهم‌ترین مزیت‌های خرمای کرمان جنوبی، ارگانیک بودن آن است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با اشاره به این موضوع، طعم این خرما را کاملاً بی‌نظیر عنوان کرد و گفت: «با توجه به اینکه خرمای تولیدی این منطقه در سطح جهان بی‎رقیب است، در پی توسعه صنایع فرآوری، سورتینگ، بسته‎بندی و درجه‎بندی آن هستیم.» وی بابیان اینکه شهرستان رودبار دارای سطح زیر کشت بیش از پنج هزار هکتار خرما است، گفت: «ضرورت دارد در بحث صنایع جانبی این منطقه اقدامات اساسی صورت گیرد.» موسوی اضافه کرد: «بر همین اساس مقررشده است در دولت یازدهم یک کارخانه بسیار بزرگ سورتینگ، بسته‎بندی و درجه‎بندی خرما همراه با سردخانه با استفاده از تسهیلات کم‎بهره در این شهرستان احداث شود.»
لزوم برندسازی خرمای جنوب
رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب همچنین بر برندسازی خرمای جنوب کرمان تأکید کرد. او خبر داد که مقررشده است که یک هیئت تجاری روسی به‌زودی در جنوب کرمان حضور یابند و نسبت به صادرات این محصول به روسیه اقدام کنند. موسوی خاطرنشان کرد: «با توسعه صنایع سردخانه، خرما را در فصل برداشت به سردخانه‎ها هدایت می‎کنیم تا در فصول سرد سال به مناطق سردسیر دنیا صادر شود.» رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان ادامه داد: «با توجه به مواد مغذی فراوان در این محصول باید به‎گونه‎ای عمل کرد که آن را در سبد غذایی خانوارها گنجاند.» وی اضافه کرد: «با توجه به نقش و اهمیت خرما و ضرورت مصرف آن به‌ویژه برای دانش‎آموزان پیشنهاد می‎شود، مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش با همکاری وزارت جهاد کشاورزی خرما را در تغذیه مدارس گنجاند و سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان به‌عنوان پیشتاز در این زمینه برای انجام مقدمات کار اعلام آمادگی می‎کند.»
کرمان جنوبی در جایگاه نخست تولید خرما در کشور
در حالی رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از صادرات گسترده خرمای این منطقه خبر می‌دهد که چندی پیش اعلام شد که بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی این منطقه رتبه نخست تولید و رتبه دوم سطح زیر کشت خرما را در کشور به خود اختصاص داده است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *