پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | انتقاد مسئولان استان از همکاری نکردن برخی بانک ها در اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی دست تولید زیرچرخ شبکه بانکی

انتقاد مسئولان استان از همکاری نکردن برخی بانک ها در اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی دست تولید زیرچرخ شبکه بانکی





۳۰ مرداد ۱۳۹۵، ۲۳:۳۴

انتقاد مسئولان استان از همکاری نکردن برخی بانک ها در اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی
دست تولید
زیرچرخ شبکه بانکی

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در حالی گفته که استان کرمان در اولویت دریافت تسهیلات دو هزار میلیارد ریالی به بنگاه‌های کوچک و متوسط است که شب گذشته استاندار کرمان از شبکه بانکی درخواست کرد توجه بیشتری در این خصوص داشته باشند.
علی صالح‌آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران خبر داده که استان‌های تهران، کرمان، فارس، خراسان رضوی و یزد، پنج استان اول در لیست اعطای تسهیلات دو هزار میلیارد ریالی به بنگاه‌های کوچک و متوسط هستند. آنطور که خبرگزاری صدا و سیما نوشته این بانک اعلام کرده که در حال حاضر، تسهیلات به بنگاههای کوچک و متوسط فعال در صنایعی مانند فرش، خشکبار و مواد غذایی، آبزیان، چرم، زعفران و سایر حوزه هایی که دارای ارزش افزوده، به ویژه در حوزه صادراتی هستند در فرایند پرداخت است. این اقدام بانک توسعه صادرات در راستای تصمیمی است که دولت گرفت و بر اساس آن شبکه بانکی موظف شد بنگاه‌های کوچک و متوسط که از بازار محصول مناسبی برخوردار بوده‌اند را تأمین مالی کند. اوایل اردیبهشت‌ماه گذشته بود که بانک مرکزی بخشنامه‌ای در این خصوص صادر کرد. در این بخشنامه تأکید شده بود که «در راستای رسالت شبکه بانکی کشور جهت تأمین مالی نظام اقتصادی کشور و با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری – مدظله العالی- در ابتدای سال مبنی بر ضرورت فعال‌سازی ظرفیت‌های تولیدی صنایع کوچک و متوسط و ارتقاء توان رقابت‌پذیری آن‌ها و همچنین با عنایت به نقش برجسته و بی‌بدیل واحدهای تولیدی کوچک و متوسط در ایجاد اشتغال و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، لازم است تا در شرایط حاضر، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیر بانکی نقش مؤثرتر و کاراتری را جهت حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط ایفاء کنند.»
رتبه پایین کرمان در تسهیلات پرداختی
در حالی که مدیرعامل بانک توسعه صادرات از قرارداشتن کرمان در بین 5 استان اول لیست اعطای تسهیلات خبر داده که سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان روز گذشته در کمیته رفع موانع تولید استان به پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی نیمه فعال اشاره و بیان کرد: «از مجموع واحدهای نیمه فعال و یا دارای بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی، حدود 22 مورد موفق به دریافت تسهیلات به مبلغ 480 میلیاردریال شده اند.» به گزارش روابط عمومی استانداری کرمان مهدی حسینی نژاد افزود: «جایگاه استان از نظر رتبه تسهیلات پرداختی به واحدهای صنعتی ومعدنی نیمه فعال و با بیش از 60 درصد پیشرفت، رتبه 19 کشوری است که رتبه خوبی نیست.» وی اظهار داشت: «در سه ماه امسال 439 واحد از طریق سامانه بهین یاب ثبت نام کرده اند و شش هزار و 300 میلیارد ریال در این رابطه مصوب شده است.»
انتقاد استاندار از شبکه بانکی
عدم همکاری بانک‌ها در زمینه رفع موانع تولید از نکاتی بود که استاندار کرمان در جلسه رفع موانع تولید به آن اشاره کرد. آنطور که پایگاه خبری «کرمان نو» نوشته، با توجه به آماری که از سوی مسئولین سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در این جلسه ارائه شد سه بانک کشاورزی، ملت و صنعت و معدن به ترتیب بیشترین همکاری و ارائه تسهیلات را داشته‌اند. رزم حسینی استاندار کرمان در صحبت‌هایش در این جلسه از سه بانک نامبرده تشکر کرد و تقاضای توجه بیشتر سایر بانک‌ها به این قضیه را داشت. او با بیان این‌که «نترسید، شما عوض نمی‌شوید» به مدیران بانک‌ها می‌گفت اگر با تهران مشکلی دارید به ما اعلام کنید. استاندار به بانک‌ها این قول را داد که به گونه‌ای با مدیران عامل صحبت می‌کند که مشکلی برای مدیران استانی این بانک‌ها به وجود نیاید و تاکید می‌کرد «ما به دنبال تقویت شما هستیم نه تضعیف شما».
شرط اعطای تسهیلات
اعطای این تسهیلات شروطی دارد. همراه با بخشنامه‌ای که بانک مرکزی اردیبهشت‌ماه صادر کرده بود، پیوستی هم وجود داشت که اولویت پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی را مشخص می‌کرد. بر این اساس بنگاه‌های کوچک و متوسطی که از سوی کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید معرفی‌شده در اولویت دریافت تسهیلات قرار می‌گیرند. همچنین واحدهای تولیدی که تعدیل نیرو نداشته یا در صورت تعدیل نیرو، دریافت تسهیلات جدید این امکان را برای آن‌ها فراهم می‌کند تا شرایط بازگشت به کار نیروهای تعدیل‌شده را فراهم کنند، واحدهای تولیدی که به دلیل عدم وصول مطالبات خود از دستگاه‌های اجرایی دولتی، شرکت‌های دولتی و وابسته به دولت نتوانسته‌اند تعهدات خود را در قبال شبکه بانکی کشور ایفا کنند، واحدهای تولیدی که دارای توان صادراتی بوده و استمرار عملیات تولیدی آن‌ها می‌تواند باعث افزایش صادرات غیرنفتی کشور شود، واحدهای تولیدی که استمرار عملیات تولیدی آن‌ها بنا به دلایلی خارج از حیطه اختیار مدیران و بر اساس شرایط کلان اقتصادی نظیر نوسانات ناگهانی شدید نرخ برابری اسعار با مانع مواجه شده‌ است و واحدهای تولیدی که تسهیلات دریافتی قبلی را در محل موضوع قرارداد تسهیلات اعطایی مصرف کرده‌اند، در اولویت دریافت تسهیلات قرار می‌گیرند. همچنین بنگاه‌های مشمول این دستورالعمل از شرایط نداشتن بدهی غیر جاری، چک برگشتی، رعایت نسبت مالکانه و مفاد آیین‌نامه رعایت شاخص‌های مالی در اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به اشخاص حقیقی و حقوقی توسط بانک‌های دولتی به‌منظور بهره‌مندی از تسهیلات و تعهدات مستثنی هستند. برای خواندن تمامی شروطی که در پیوست بخشنامه بانک مرکزی آمده بود، از رمزینه زیر استفاده کنید.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *