پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | چگونگی شکل گیری رادیو کرمان

چگونگی شکل گیری رادیو کرمان





۱۴ مرداد ۱۳۹۵، ۱:۵۷

چگونگی شکل گیری رادیو کرمان

رادیو کرمان در سال 1337 شمسی تاسیس شد و ابتدا برنامه های آن در طی سه ماه به صورت آزمایشی زیر نظر استاندار وقت محمد دادور پخش می گردید و شخصی به نام مسعود آور که مشاور استاندار بود مسئولیت اجرای برنامه های رادیویی شامل اخبار، موسیقی و گفتارهایی که حاوی شرح حال شعرا و نویسندگان کرمانی بود بر عهده داشت. قبل از تاسیس رادیو کرمان اخبار مربوط به رویدادهای استان به دو طریق در سطح استان و کشور انعکاس می یافت، یکی توسط خبرنگاران جراید محلی و سراسری و دیگر پخش خبر از رادیو سراسری ایران که به وسیله نمایندگانی که خبر گزاری پارس در مراکز استان ها از جمله کرمان داشت انتشار می یافت. لشکر کرمان هم فرستنده ای در اختیار داشت که سه شنبه شب ها به مدت یک ساعت برنامه هایی در ارتباط با لشکر داشت و نیم ساعت آن اختصاص به پخش اخبار مربوط به استانداری، شهرداری، آموزش و پرورش و دیگر سازمان های دولتی بود. هر سازمان می توانست اخبار مربوط به خود را به مدت زمان پنج دقیقه تنظیم و پخش کند. پس از تاسیس رادیو در کرمان، برنامه رادیویی لشکر تعطیل شد.
در ارتباط با تشکیلات اداری پس از طی دوران سه ماهه آزمایشی در شهریور ماه 1337، از طرف اداره کل انتشارات و تبلیغات ایران که بعداً به وزارت اطلاعات و رادیو تبدیل شد علی یاسایی (کارمند بازنشسته آموزش و پرورش کرمان) به عنوان اولین سرپرست اداره اطلاعات و رادیو کرمان تعیین گردید و نظر به اینکه، نیمه دوم سال بود و اعتبار کافی برای استخدام نیروی انسانی در اختیار نداشت از بعضی سازمان های اداری استان، تعدادی از کارمندانی که سابقه مطبوعاتی و نویسندگی داشتند تعیین و توسط استاندار به اداره اطلاعات و رادیو کرمان معرفی گردیدند که در اوقات غیر اداری ، انجام وظایفی را در رادیو کرمان به عهده بگیرند و حق‌الزحمه ای هم دریافت کنند. از شهرداری کرمان علی اصغر مظهری و محمد دانشور، معرفی شدند. شغل دانشور خبرنگاری و شغل مظهری گویندگی بود. همچنین کارمند دیگری به نام اصغر محیط زاده از مرکز فرستاده شد که کار تنظیم برنامه های رادیو کرمان را بر عهده داشت. شورای نویسندگان رادیو هم تشکیل گردیده و محمد علی برهانی به ریاست این شورا برگزیده شد.
در آغاز کار، محل اداره اطلاعات و رادیو کرمان، در میدان ژاندارمری (میدان قرنی) و فرستنده رادیو در جلال آباد (شش کیلو متری شهر کرمان)واقع بود. از آنجا که این فرستنده به وزارت پست و تلگراف تعلق داشت، یکی از مهندسان اداره پست و تلگراف کرمان به نام مهندس پور یوسفی مسئولیت فرستنده را بر عهده داشت. حدود چهار ماه از دوران ریاست علی یاسایی نگذشته بود که داوود فخر راوری، به سمت سرپرست اداره مذکور تعیین شد و دو ماه هم در این سمت انجام وظیفه کرد. بعد از وی واعظی از تهران به کرمان آمد و قرار شد در درجه اول از وجود کارمندانی که به طور موقت در سازمان رادیو کرمان کار می کردند برای انجام کارهای اداری، خبرنگاری، تنظیم برنامه و نویسندگی استفاده شود. مظهری و چند نفر دیگر بر همین اساس به رادیو منتقل شدند. بقیه کادر مورد نیاز هم، به طور دائم و یا موقت به استخدام رادیو در آمدند. نخستین خبرنگار رادیو محمد دانشور و اولین گوینده مرد علی اصغر مظهری بود. محمد علی برهانی رئیس شورای نویسندگان بود. خانم ها نعمت الهی و صدیقه خجندی، کادر دفتری را تشکیل می دادند. بعدها مهدی ابوسعیدی به عنوان گوینده و علی خرد پژوه به عنوان خبرنگار به استخدام اداره اطلاعات و رادیو در آمدند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *