پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اعلام آمادگی اتاق کرمان برای تشکیل میز مشترک کرمان و آفریقای جنوبی

اعلام آمادگی اتاق کرمان برای تشکیل میز مشترک کرمان و آفریقای جنوبی





۱۱ مرداد ۱۳۹۵، ۲۳:۱۰

اعلام آمادگی اتاق کرمان برای تشکیل
میز مشترک کرمان و آفریقای جنوبی

عضو هیات رئیسه اتاق کرمان با بیان اینکه موارد مشترک بسیاری از نظر فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بین کرمان و آفریقای جنوبی وجود دارد، گفت: آمادگی لازم برای تشکیل میز مشترک کرمان و آفریقای جنوبی و یا یکی از استان های این کشور وجود دارد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان، محسن رشیدفرخی در نشست با سفیر آفریقای جنوبی در ایران، افزود: این میز مشترک با حدود حداقل 20 عضو از بخش خصوصی دو منطقه و با هدف ایجاد ارتباط گسترده‌تر و تسهیل در سرمایه‌گذاری های مشترک تشکیل می شود. وی اظهار داشت: در حال حاضر اتاق مشترک ایران و آفریقای جنوبی وجود دارد اما برای فعالیت بیشتر این اتاق و گسترش روابط تلاش خواهیم کرد.
رشیدفرخی، در ادامه به پتانسیل ها و ظرفیت‌های استان کرمان اشاره کرد و گفت: بین کرمان و آفریقای جنوبی در زمینه های معدن، کشاورزی، گیاهان دارویی، گردشگری و صنایع خودروسازی امکان همکاری های مشترک وجود دارد. وی همچنین در بخش دیگری انتصاب «علی جعفری راد» به عنوان رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در کرمان را تبریک گفت و ادامه داد: صدور روادید در فرودگاه کرمان اقدام بسیار مهم وزارت امور خارجه در کرمان است که امیدواریم این فعالیت ها پررنگ تر شود.
رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان نیز در ادامه این نشست گفت: آفریقای جنوبی کشوری با ظرفیت‌های معدنی بالاست و 10 درصد تولید ناخالص داخلی و 40 درصد صادرات این کشور مربوط به حوزه معدن و صنایع معدنی است. عباس جبالبارزی افزود: پس از کاهش قیمت مواد معدنی در جهان، آفریقای جنوبی گروهی را برای سیاستگذاری در این شرایط تشکیل داده تا بتواند معدن را از حالت سنتی خود خارج کند. وی با بیان اینکه ایران جزء 10 کشور اول دنیا و استان کرمان در این کشور رتبه اول را در بخش ظرفیت‌های معدنی داراست، تصریح کرد: در ایران تنها 7 تا 10 درصد پهنه‌های معدنی کشف شده و 90 درصد جای اکتشاف وجود دارد و سهم معدن در تولید ناخالص داخلی ایران 1.3 درصد است. جبالبارزی، افزود: آفریقای جنوبی در معدن دارای تجربه های خوبی است و در این زمینه شرکت ها و برندهای بزرگ و معتبری در این کشور کار می کنند که استان کرمان می تواند از این تجربه برای اکتشاف، استخراج و صنایع معدنی استفاده کند و حتی سرمایه گذاری های مشترکی در این زمینه صورت گیرد.
عضو هیات نمایندگان اتاق کرمان با تاکید بر اینکه کرمان نیازمند سرمایه گذاری در حوزه معدن است، گفت: امیدواریم سفیر آفریقای جنوبی در ایران زمینه بازدید گروهی از سرمایه گذاران این کشور را به کرمان فراهم کند و در صورت صلاحدید کارگروه مشترک برای پیشبرد اهداف سرمایه گذاری در حوزه معدن تشکیل شود. وی همچنین با بیان اینکه ایران جزء 10 کشور برتر دنیا از نظر تولید سیمان با کیفیت و با حجم بالاست، افزود: کارخانه های سیمان خوبی در کرمان وجود دارد و همکاری های خوبی در این زمینه می تواند شکل گیرد.
در ادامه این نشست سفیر آفریقای جنوبی در ایران، از کرمان به عنوان استانی مهم، اساسی و شناخته شده در ایران یاد کرد و گفت: کرمان می توان استان هدف آفریقای جنوبی در ایران باشد. ویلیام مکس فلمن وایتد، افزود: حوزه‌های فعالیت مشترک در معدن، کشاورزی، منابع انسانی، مطالعات و تبادلات علمی و پژوهش ها بین کرمان و آفریقای جنوبی وجود دارد. وی با بیان اینکه ظرفیت های معدنی روزی در آفریقا به پایان می رسد و کشاورزی می تواند جایگزین آن شود، تصریح کرد: یکی از شرکت های معدنی آفریقا همکاری خوبی با مس کرمان دارد و همچنین با توجه به وجود اقتصاد سبز در آفریقای جنوبی زمینه فعالیت در حوزه باغداری وجود دارد.
فلمن وایتد، اظهار داشت: شرکت های آفریقای جنوبی تمایل بسیاری برای کار در معادن مس، سنگ آهن، تیتانیوم، منگنز و… کرمان دارند زیرا کار در معادن روباز کرمان آسان تر است و نیاز به حفاری در زیر زمین وجود ندارد. سفیر آفریقای جنوبی در ایران تصریح کرد: آفریقای جنوبی در ساخت قطعات هواپیما، احداث هتل در برخی کشورها مانند امارات، احداث استادیوم های ورزشی، صنعت خودروسازی فعال است و در این زمینه ها می تواند همکاری های خوبی را با ایران و کرمان داشته باشد.
وی به برگزاری نشست هایی در استانداری و دانشگاه شهید باهنر کرمان اشاره کرد و گفت: در استانداری کرمان بحث خواهر خواندگی کرمان با استان کیت شمالی آفریقای جنوبی مطرح شد که این موضوع بررسی می شود. فلمن وایتد بیان کرد: آفریقای جنوبی می تواند به رفع مشکل کمبود نیرو و تولید برق استان کرمان کمک کند و در زمینه تولید برق از انرژی خورشیدی مذاکراتی با وزارت نیرو انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از محصولات تولید ایران در کشور آفریقای جنوبی وجود دارد، تصریح کرد: اما محصولات آفریقای جنوبی در ایران کمتر دیده می شود در حالی که در حال حاضر به دلیل افت پول آفریقا بهترین موقعیت برای خرید از این کشور است.
در پایان این نشست نیز رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در کرمان گفت: امیدواریم سفر سفیر آفریقای جنوبی به کرمان مقدمه‌ای برای حضور بیشتر هیات های تجاری و برقراری ارتباطات دو جانبه باشد. علی جعفری راد، اظهار داشت: به برپایی نمایشگاه‌هایی از محصولات آفریقای جنوبی در کرمان و همچنین محصولات کرمان در آفریقای جنوبی، امید داریم. وی از سفیر آفریقای جنوبی در ایران درخواست کرد برای توسعه اقدامات اقتصادی، شرکت‌های آفریقایی را با اتاق کرمان ارتباط دهند و ادامه داد: از هفته آینده صدور روادید در فرودگاه بین المللی کرمان انجام می شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *