پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | انتقاد خوزستانی‌ها پس از حمایت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از انتقال آب بهشت‌آباد به کرمان بالا گرفت آبادی کرمان در پیچ و خم آب بهشت

انتقاد خوزستانی‌ها پس از حمایت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از انتقال آب بهشت‌آباد به کرمان بالا گرفت آبادی کرمان در پیچ و خم آب بهشت





۲۹ تیر ۱۳۹۵، ۳:۰۷

انتقاد خوزستانی‌ها پس از حمایت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از انتقال آب بهشت‌آباد به کرمان بالا گرفت
آبادی کرمان
در پیچ و خم آب بهشت

حمایت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از طرح انتقال آب بهشت‌آباد به استان کرمان با انتقاد شدید مسئولان خوزستان روبرو شد و یکی از نماینده‌های این استان، این پروژه را اثبات‌کننده وجود «مافیای آب» دانست.
جنجال‌هایش پایان ندارد. جنجال‌های طرحی که حالا حدود 15 سال از مطرح‌شدن آن می‌گذرد و سالی نیست که درباره پروژه انتقال آب بهشت‌آباد به سه استان کرمان، اصفهان و یزد صحبتی نشود. سال 95 اما جنجال‌های این طرح بیش‌ازپیش شده است. چراکه حسن روحانی اردیبهشت‌ماه در سفر به استان کرمان کلنگ احداث خط انتقال آب از بهشت‌آباد به این استان را زد و قرار شد از مقصد خط لوله‌ای به طول 270 کیلومتر تا یزد اجرا شود. پس‌ازاین سفر بود که انتقادها از اجرای این طرح به اوج رسید. انتشار عکس بنر کلنگ زنی انتقال آب از بهشت‌آباد به کرمان در تلگرام، سرآغاز انتقادات بود. این جو تلگرامی خیلی زود به سطح جامعه کشیده شد و واکنش برخی خوزستانی‌ها را در پی داشت. حتی شایعه شد که برکناری استاندار خوزستان هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهور به استان کرمان به همین دلیل بوده است. در پی بیشتر شدن اعتراضات، خبرگزاری مهر، 24 اردیبهشت گزارش کرد که «مردم اهواز برای نجات رودخانه کارون زنجیره انسانی تشکیل دادند که با حواشی مختلفی ازجمله اعتراض به برکناری مقتدایی استاندار خوزستان همراه بود.» سوم خرداد هم تجمعات دیگری در خوزستان در این رابطه برگزار شد. جدای از این اعتراضات، آیت‌الله حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان هم از این انتقال آب انتقاد کرد و گفت: «انتقال آب استان خوزستان برای مصارف کشاورزی خلاف قانون است.» علاوه بر این، فعالان محیط‌زیست در خوزستان و رسانه‌های این استان هم از این طرح انتقاد کردند. این اعتراضات منجر به واکنش معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط‌زیست کشور شد. وی در اینستاگرامش نوشت: «ما همچنان پیگیر مسئله هستیم. شرایط پروژه‌ها باهم متفاوت است، اگر مسئله آب شرب باشد شرایط متفاوت است، اگر انتقال با لوله و محدود باشد یا کانال باشد، شرایط متفاوتی دارد. اما درهرصورت، همه این‌ها منوط به ارزیابی محیط‌زیستی است. هنوز به پروژه انتقال آب از بهشت‌آباد به هیچ‌کدام از سه استان مجوز محیط‌زیست داده نشده است.» این نوشته ابتکار و سکوت مسئولان استان کرمان باعث شد اعتراضات خوزستانی‌ها کمی فروکش کند اما سفر اخیر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به استان کرمان و حمایت وی از پروژه انتقال آب مجدداً صدای خوزستانی‌ها را درآورده است.
حمایت قاطع آیت‌الله از اجرای طرح
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که چهارشنبه گذشته به استان کرمان سفرکرده بود، عصر همان روز از روند احداث تونل انتقال آب در شهرستان کرمان بازدید کرد و بعدازآن در نشست شورای آب استان حاضر شد. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در این نشست از طرح انتقال آب بهشت‌آباد به استان کرمان حمایت کرد. وی بابیان اینکه انتقال آب از یک استان به استان دیگر یک سیاست کلی است، گفت: «تونل انتقال آب استان کرمان یک کار ماندنی است که می‌تواند خشک‌سالی‌ها را حداقل برای 100 سال جبران کند و آب مایه حیات و زندگی است و به هر قیمتی باید این کارها انجام شود.» آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اضافه کرد: « در دولت من 30 میلیارد مترمکعب آب برای خوزستان مهار شد و می‌بینید هرروز جلوی کارون صف می‌بندند که می‌خواهند با این زحمت‌ها مقداری آب به این استان انتقال یابد.» رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بابیان اینکه اقدامات انجام‌شده درزمینه مهار آب در استان‌های یادشده با بودجه ملی انجام‌شده و این آب‌ها نباید بد مصرف شود، اظهار کرد: «اجرای تونل انتقال آب باقیات‌صالحاتی برای کسانی است که این کارها را انجام داده‌اند و چند نسل از مردم کرمان سپاسگزار این کار خواهند بود.» این حمایت قاطع رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با واکنش برخی مسئولان خوزستان روبرو شد.
بعد از نفت و گاز، آبمان را هم می‌خواهند ببرند!
ابتدا حجت‌الاسلام امینی امام‌جمعه مسجدسلیمان در بخشی از خطبه‌های نماز جمعه هفته اخیر نسبت به سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ارتباط با انتقال آب کارون به کرمان واکنش نشان داد و گفت: «بعضی‌ها برای دفاع از شهر و استانشان از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند اما ما باوجوداین همه سرمایه استانی و ملی نتوانسته‌ایم آن‌گونه که باید از تضییع حقوق این مردم جلوگیری نماییم.» آن‌طور که شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا نوشته وی بابیان اینکه نفت و گازمان را بردند بدون آنکه عوارضش را بدهند افزود: «حالا می‌خواهند آبمان را هم ببرند.»
انتقال آب اثبات‌کننده وجود مافیا
عامر کعبی نماینده مردم آبادان در مجلس نیز در واکنش به سخنان آیت‌الله هاشمی گفت: «انتقال آب کارون نظریه وجود «مافیای آب» را اثبات می‌کند.» وی بابیان اینکه مسئولان کشور باید بدانند، حرف‌هایشان در خصوص لزوم انتقال آب سرشاخه‌های کارون به استان‌های دیگر باعث نا‌امیدی مردم خوزستان می‌شود، اظهار کرد: «درحالی‌که اغلب مناطق استان خوزستان و حتی برخی مناطق شهری آن از داشتن آب کافی و سالم بی‌بهره هستند و مسئولان علت آن را کمبود آب و اعتبار می‌دانند، صرف هزینه‌های هنگفت انتقال آب از سرشاخه‌های کارون از سوی مردم پذیرفتنی نیست. تمام کار‌شناسان آب و حتی مسئولان سازمان محیط‌زیست کشور با هرگونه انتقال آب بین‌حوزه‌ای مخالف هستند و آن را سیاستی اشتباه و از پیش شکست‌خورده می‌دانند ولی اصرار دولت برای انتقال آب در این شرایط حساس و پیچیده، نظریه وجود «مافیای آب» در کشور را اثبات می‌کند پس برای دولتی که گرفتار این مافیاست باید تأسف خورد.»
انتقال آب بی‌عدالتی است
حجت‌الاسلام مجید ناصری نژاد رئیس مجمع نمایندگان خوزستان با اشاره به صحبت‌های این روزهای برخی از مسئولان در رابطه با رضایت از انتقال هر چه سریع‌تر آب از سرشاخه‌های کارون به سمت فلات مرکزی و کرمان گفت: «اینکه در یک استان که وارث کارون است خشک‌سالی بیداد کند و مردم از آب بهره‌ای نبرند و همین آب در وسط کویر برای آبادانی برود، بی‌عدالتی است.» سید راضی نوری نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی هم در واکنش به اظهارات هاشمی که انتقال آب کارون به کرمان را باقیات‌الصالحات دانسته گفت: «اینکه مردم ایران آبی برای آشامیدن داشته باشند حق مردم است ولی بحث این است که این آب را باید از کجا تأمین کنیم؟» وی ادامه داد: «آیا برای سیراب کردن یک استان باید استان دیگری را تشنه گذاشت؟ این با کدام عقل سلیم جور درمی‌آید؟» نوری تصریح کرد: «آب مردم کرمان یا شهرهای دیگر را از جایی تأمین کنید که به‌جای دیگری لطمه وارد نشود.»
اعتراض‌های گذشته
بهشت‌آباد از سرچشمه‌های اصلی رود کارون محسوب می‌شود و این اولین بار نیست که خوزستانی‌ها به از اجرای طرح انتقال آب از بهشت‌آباد انتقاد می‌کنند. در سال 90 وزارت نیرو اعلام کرد در هفته دولت طرح بهشت‌آباد کلنگ زنی می‌شود. در پی اعلام خبر کلنگ زنی طرح انتقال آب بهشت‌آباد نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری در مجلس تحصن کردند. نمایندگان خوزستان هم در اعتراض به این طرح تهدید به استعفای دسته‌جمعی را مطرح کردند و بهشت‌آباد به‌صورت موقت، تا بررسی مجدد متوقف شد. اما این پایان ماجرا نبود. در سال 92 شورای عالی امنیت ملی کشور با احداث تونل برای انتقال آب در این طرح مخالفت کرد درحالی‌که پیش‌ازاین قرار بود این پروژه با احداث تونلی به طول 64 کیلومتر اجرا شود. دلیل مخالفت شورای امنیت ملی هم گزارش‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور در سال ۱۳۸۶، مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۱۳۸۷ و سازمان مدیریت منابع آب ایران به‌عنوان متولی آب کشور بود که به این طرح اشکالات فراوانی گرفته و آن را تأیید نکرده بودند. درحالی‌که حاشیه‌ها بر سر اجرای این طرح ادامه داشت، استاندار کرمان اما این طرح را یکی از اصلی‌ترین طرح‌هایی دانست که برای رفع مشکل کم‌آبی کرمان اجرا می‌شود. رزم حسینی بارها در این مورد صحبت کرد اما در بهمن‌ماه سال گذشت در پی اعتراضاتی که در سالیان گذشته وجود داشت، حمید چیت چیان وزیر نیرو گفت: «طرح تونل بهشت‌آباد متوقف‌شده و مطلقاً اجرا نخواهد شد.» بااین‌حال آگهی مناقصه این پروژه در سایت آب منطقه‌ای استان کرمان در دسترس همگان قرار داشت و این نشان از عزم استان کرمان بر اجرای این پروژه بود. بختیاری مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمان هم در واکنش به مخالفت وزیر نیرو با طرح بهشت‌آباد گفت: «آنچه وزیر محترم نیرو اعلام کرده‌اند مربوط به احداث تونل در اصفهان بوده است و ربطی به کرمان ندارد. این پروژه برای انتقال آب به استان کرمان قطعاً اجرا می‌شود.» سال گذشته درنهایت مناقصه این پروژه برای کرمان برگزار و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) برنده شد. پس‌ازاین هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهور به کرمان، این طرح کلنگ زنی شد.
سکوت کرمانی‌ها
گفته می‌شود با اجرای این طرح آب شرب شمال استان شامل شهرستان‌های کرمان، سیرجان، رفسنجان، زرند، شهربابک، بردسیر، انار را باکیفیت بالا تأمین خواهد کرد. اما شاید اعتراضات پیاپی خوزستانی‌ها مانع از اجرای کامل این پروژه شود. در این میان مسئولان استان کرمان بیشتر سعی دارند در مقابل این اعتراضات سکوت کنند و چراغ خاموش پروژه را جلو ببرند. به‌طوری‌که وقتی اوایل خرداد با یکی از مسئولان مربوط به این پروژه تماس گرفتیم، به ما گفت که نمی‌خواهد فضا جنجالی شود و با آرامش همه کارها جلو می‌رود. در نشست خبری استاندار کرمان که سوم خرداد برگزار شد هم یکی از خبرنگاران که اصالتاً خوزستانی است به انتقاد از اجرای این پروژه پرداخت و آن را پروژه‌ای سیاسی خواند که این صحبت وی با پاسخ سیف الهی معاون عمرانی استاندار روبرو شد. معاون عمرانی استاندار گفت: «در استان کرمان این آب را برای کشاورزی و صنعت نمی‌خواهیم. آقای رئیس‌جمهور هم در خوزستان به مردم گفته بودند که آب را برای آشامیدن حتی اگر از تهران هم مجبور شویم، انتقال می‌دهیم.» پس از این حرف رزم حسینی استاندار کرمان از وی خواست دیگر ادامه ندهد. این اتفاق نشان از این دارد که مسئولان استان علاقه‌ای به صحبت کردن درباره این پروژه ندارند و سعی دارند به‌دوراز جنجال پروژه را پیش ببرند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *