پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | فردا توافق هسته ای یک ساله می شود فرجام نیک برجام

فردا توافق هسته ای یک ساله می شود فرجام نیک برجام





۲۲ تیر ۱۳۹۵، ۰:۴۶

فردا توافق هسته ای یک ساله می شود
فرجام نیک برجام

برجام را می توان نقطه عطفی در تاریخ روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران توصیف کرد که متعاقب آن ایران از انزوای بین المللی خارج شد و 18 رئیس دولت و حدود 40 وزیر خارجه از کشورهای مختلف جهان به تهران سفر کردند.
به گزارش ایرنا، 23 تیرماه سال گذشته بود که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی، پس از 17 روز مذاکره فشرده در وین به میان خبرنگاران آمدند و توافق هسته ای جمهوری اسلامی ایران و 1+5 را طی بیانیه مشترکی اعلام کردند. امضای توافق هسته ای تحت عنوان برنامه جامع اقدام مشترک که ضمیمه قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد شده است از جهات مختلفی نقطه عطفی در تاریخ روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود. امضای این توافق آغاز فرایندی بود که بر اساس آن طی یک دوره زمان بندی شده دو طرف تعهداتی را اجرایی می کردند تا در نهایت به بحران غیر ضرور ایجاد شده خاتمه دهند.
کشورهای غربی به بهانه برنامه هسته ای ایران، تحریم های شدید و چند لایه ای را علیه جمهوری اسلامی ایران تحمیل کرده و با کشاندن پای سازمان ملل به این تحریم ها، به دنبال انزوای بین المللی جمهوری اسلامی ایران بودند، هر چند که به اذعان مقامات غربی، این تحریم ها در نهایت نتوانست خللی در برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کند. با این حال با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران توانسته بود، دانش هسته ای را بومی سازی کند، می توانست به سمت عادی سازی روابط با سایر کشورها پیش برود. از این رو بود که با لغو قطعنامه های تحریمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و تحریم های یکجانبه اتحادیه اروپایی و آن دسته از تحریم های ایالات متحده آمریکا که مرتبط با موضوع هسته ای بود، زنجیر تحریم ها و انزوای جمهوری اسلامی ایران گسسته شد.
حدود 12 سال بحران هسته ای، روابط ایران با جهان خارج را به شدت تحت تاثیر قرار داده بود. برون رفت از این وضعیت نیازمند تلاش گسترده ای از سوی دستگاه دیپلماسی بود تا بتوان بار دیگر ضمن احیای روابط خارجی، برای تحرک بخشی به اقتصاد کشور نیز مقدمات لازم را فراهم کرد.
در این راستا طی یک سال اخیر شاهد حضور روسای جمهوری قرقیزستان، اتریش، ترکمنستان، روسیه، عراق، بولیوی، ونزوئلا، گینه استوایی الجزایر، چین، ویتنام، آذربایجان، سوییس، قزاقستان، صربستان، آفریقای جنوبی، کره جنوبی و کرواسی در ایران بوده ایم؛ این در حالی است که رییس جمهوری کشورمان نیز در این مدت به کشورهای روسیه، ترکیه، ایتالیا، فرانسه، پاکستان و مقر سازمان ملل در نیویورک سفر کرده است.
از سوی دیگر، طی این مدت شاهد حضور حدود 40 وزیر خارجه از کشورهای مختلف جهان در ایران بوده ایم. هرچند برخی از این وزرا همچون فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان بیش از یک بار به کشورمان سفر کرده اند. علاوه بر این، طی این مدت شاهد دو بار حضور فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در تهران بوده ایم که یک بار بعد از امضای توافق هسته ای در تابستان گذشته و بار دوم اردیبهشت ماه امسال به همراه هفت کمیسیونر اروپایی به تهران آمد. یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی هم از چهره هایی بود که در یک سال اخیر در مقاطع مختلف به ایران سفر کرد و در نهایت مهر تایید به صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران زد. دیپلماسی پارلمانی هم در این یکسال اخیر بخشی از بار احیای روابط با سایر کشورها را بر دوش داشت و شاهد حضور مقامات پارلمانی از کشورهای مختلف در ایران بودیم.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *