پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آشنایی با هیچهایک و باید‌ها و نباید‌های آن بهترین راه سفر

آشنایی با هیچهایک و باید‌ها و نباید‌های آن بهترین راه سفر





۱۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۹:۳۷

آشنایی با هیچهایک و باید‌ها و نباید‌های آن
بهترین راه سفر

طبق معمول برنامه‌های سرویس سفر دوباره به آخر هفته نزدیک می‌شویم و پیام ما با پیشنهادات و تجربیات سفرهای پیام‌مایی مهمان چشم‌های در جست‌ و جوگر شماست. امروز تصمیم داریم اندکی درباره‌ی هیچهایک یا رایگان سواری و بهتر بگویم سفرهای مرامی شرح بدهیم، قبل از هرچیز لازم به ذکر است که کلمه‌ی هیچهایک ترجمه‌های متعددی دارد که دونمونه‌ی شایع از آنها را ذکر کردیم و ترجمه‌های بیشتری هم از این کلمه در دسترس هست اما نیاز به درک شهودی ماجرا هم داریم.
در واقع باید در نظر داشته باشیم که هیچهایک به هیچ وجه مشغولیت انسان‌های خسیس و به قول عده ای مفت‌خور نیست که بخواهند به خرج دیگران و با وسیله‌ی دیگران سفر کنند چرا که معمولا به واسطه‌ی زمانی که در مسیر صرف می‌شود و تعداد زیاد ماشین‌هایی که مجبور می‌شوید عوض کنید و گاهی اوقات راهتان را اندکی هم دور کنید آنچنان با اندیشه‌ی خساست و زیادی اقتصادی بودن سازگار نیست بگذارید این گونه شرح بدهم:
وقتی که شما تصمیم می‌گیرید به منطقه‌ای سفر کنید و از همان بدو حرکت به سمت شهر مورد نظر با مردم و فرهنگ وجب به وجب آن منطقه آشنا بشوید و از لهجه گرفته تا روش زندگی و مشاغل‌آنها و حتی روابط آن‌ها با زن و فرزندان‌شان و همینطور برخوردهای آن‌ها با میهمانان و خویشاوندان را از نزدیک ببینید تنها راه پیش‌روی شما استفاده از همین روش هیچهایک کردن است چرا که می‌توانید با مردم در طول مسیر سفر آشنا بشوید و نه تنها گام‌های بزرگی در راه نیت‌خودتان بردارید بلکه به محیط زیست هم صدمه‌ی کم‌تری می‌رسد چرا که به هرحال ماشین‌های زیادی این مسیر را می‌روند و چه بهتر که بجای اینکه شما هم خودروی شخصی‌تان را آن هم به صورت تک سرنشین وارد جاده‌ها بکنید، با دیگر مردمی که با خانواده سفر می‌کنند و به اندازه‌ی یک همسفر خوب هم جا دارند و هم حوصله، همسفر بشوید و بجای ساکت در اتوبوس یا قطار نشستن و خیره شدن به مناظر بیرون که با عجله‌ از پیش چشم‌تان فرار می‌کنند و در عین حال حسرت این‌را هم دارید که ای کاش هم صحبت و هم دلی به همراه خود داشتم، تا مسیر کوتاه بشود و از یکدیگر بگوییم و بشنویم، در هیچهایک سواری به راحتی تمام این موارد پیش می‌آید و بهتر از همه‌ی اینها اینکه بعد از اولین سفرتان برای مثال از کرمان به بندر عباس شما با افراد زیادی که اهل معاشرت و هم صحبت شدن با دیگران هستند، آشنا شده‌اید و تا ابد دوستانی در تمام این مسیر دارید که همانطور که خودتان بارها تجربه کرده‌اید اگر به شهرشان سفر کنید و برای یک وعده‌ی شام یا ناهار به منزل‌شان نروید به شدت ناراحت می‌شوند و شما هم ناراحت می‌شوید اگر دوست‌تان به شهر شما بیایید و به شما سر نزند و در نتیجه در این زمانه که همه‌ی خانواده‌ها تک فرزند شده‌اند و بچه‌های ما آرزوی داشتن خاله و عمو و دایی به دلشان مانده، حالا می‌توان در این تابستان که تعطیلات هم کم ندارد دوستان عزیزی برای خود در شهرهای مختلف و همین طور عموهای مهربانی برای فرزاندان‌مان دست و پا کنیم و کمی هم از زندگی در خانواده‌های تک سلولی دور بشویم و مثل پدران‌مان در میان مردم و با مردم زندگی کنیم و اندکی بیشتر اجتماعی باشیم باشد که نکاتی را هم به نسل بعدی آموزش بدهیم چرا که من کودکان زیادی را دیده‌ام که دوست شدن با هم‌سن و سال‌هایشان به نظرشان دشوارترین کار دنیاست و به شدت از یکدیگر می‌ترسند که باید این مسائل توسط متخصصین آسیب شناسی بشوند. بگذارید زیاد از هیچهایک دور نشویم سایت گردالی اصول هیچهایک را این چنین معرفی می‌کند:
هیچهایک کردن هیچوقت با سوار شدن به یک ماشین یا وسیله نقلیه دیگر انجام نمی شود. گاهی اوقات لازم است ۴ یا ۵ ماشین عوض کنید و مسیر را تکه تکه پیش بروید، اما همین هم هیجان کار را بیشتر می کند.
نکته مهم دیگر این است که ظاهر شما در هیچهایک کردن مهم است. باید بدانید که راننده ها در صورتی حرفتان را باور خواهند کرد که ظاهرتان واقعا شبیه یک گردشگر باشد. پس لباس اسپورت بپوشید، سبک سفر کنید و از همه مهم تر، خوش مشرب باشید! به طور منطقی تنها دلیلی که می تواند باعث شود یک نفر شما را رایگان به مقصدتان برساند این است که از هم صحبتی با شما لذت ببرد، و بخواهد داستان سفرهایتان را بشنود. پس اگر راننده تمایل به صحبت داشت، سکوت نکنید. بدیهی است که صحبت کردن بیش از حد هم می تواند راننده را آزار بدهد.
هیچهایک کردن در ایران شدنی است، چرا که مردم بیش از حد مهربانی در سرتاسر این کشور پیدا می شود که از کمک کردن به دیگران لذت میبرند. از مزیت های این نوع سفر این است که آدم های محلی هر منطقه را از نزدیک میبینید و می توانید با آنها هم صحبت شوید. هر کس داستانهای زیادی برای گفتن دارد که می تواند تجربه خوبی از سفر برایتان به جا بگذارید. ما این کار را امتحان کرده ایم و هیچهایکرهای زیادی می‌شناسیم که مدت زیادی است به این شیوه سفر می کنند.
اگر در شهرهای بزرگ قصد هیچهایک کردن داشته باشید، احتمالا هیچ‌وقت ماشین گیرتان نخواهد آمد. کسانی که در شهر رفت و آمد می‌کنند در پی کارهای خود هستند و احتمالا علاقه‌ای به رساندن شما ندارند. باید اول به شیوه ای خودتان را به حاشیه شهر و جاده های بین شهری برسانید. تاکسی بگیرید، اتوبوس سوار شوید و یا قسمتی را پیاده روی کنید. وقتی به جایی رسیدید که فضای کافی برای نگه داشتن ماشین ها وجود داشت (بهتر است کمی سایه هم باشد برای ایستادن های طولانی) بایستید و انگشت شست خود را بیرون بگیرید.
بهترین مکان برای هیچهایک زدن کنار جاده، درست بعد از رستورانهای بین راهی، پمپ بنزین، عوارضی و اینگونه مکان‌هایی است که ماشین ها با سرعت کم از آنها خارج می شوند. این کار شانس سوار شدن‌تان را بالاتر می‌برد. حواستان باشد، ایستادن و راه رفتن کنار جاده نباید برای راننده ها و ماشین‌های عبوری مزاحمت و یا خطر ایجاد کند. می‌خواهیم یک شیوه سفر نوین را بین مردم‌مان جا بیندازیم، نه اینکه اعتراض آنها را نسبت به اشغال لاین های اتوبان ها و جاده ها برانگیزیم و خدای ناکرده به تعداد حوادث جاده‌ای بیافزاییم.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

رضا

بسیار جالب بود توضیحاتتون. شناخت خوبی پیدا کردم

simin

سلام ، مطلب قشنگی بود وخیلی خوب و واضح در موردش صحبت کرده بودید وسپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *