پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پیشنهادهایی برای مطالعه

پیشنهادهایی برای مطالعه





۱۰ خرداد ۱۳۹۵، ۱۸:۳۸

پیشنهادهایی برای مطالعه

نمایشنامه سه خواهر و دیگران
افشین هاشمی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره کتاب پیشنهادی خود برای مطالعه مخاطبان عنوان کرد: یکی از کتاب‌هایی که خواندم و بسیار توجه من را به خود جلب کرد، نمایشنامه «سه خواهر و دیگران» نوشته حمید امجد بوده است. وی افزود: حمید امجد در این اثر ترکیبی بدیع از نمایشنامه «سه خواهر» چخوف و چند نمایشنامه دیگر از این نویسنده را ارائه کرده که این تلفیق با پرداخت خوب نویسنده، منجر به خلق اثری زیبا و جذاب شده است. البته نویسنده در این متن ارجاعاتی به جهان نمایشنامه «شاه لیر» اثر شکسپیر و همچنین امکانات نمایش ایرانی داشته است از این‌رو به تمام افرادی که می‌خواهند لذت خواندن یک نمایشنامه را تجربه کنند، خواندن «سه خواهر و دیگران» را پیشنهاد می‌کنم. هاشمی در ادامه درباره جدیدترین آثار منتشر شده خود در حوزه نمایشنامه نویسی اشاره کرد و گفت: به تازگی دو کتاب «شیرهای خان بابا سلطنه» و «عشق من: حامد بهداد» از سوی انتشارات مروارید و «پرواز به تاریکی» را هم با همکاری انتشارات افراز منتشر کرده‌ام و خواندن این آثار را هم به همه علاقه‌مندان حوزه هنرهای نمایشی پیشنهاد می‌کنم. نمایشنامه «شیرهای خان بابا سلطنه» نوشته افشین هاشمی اثری طنازانه است که قصه آن در شهری قدیمی اتفاق می‌افتد. این کتاب ضمن روایت داستان خود، نکات پند آموزی را نیز به مخاطب ارائه می‌دهد.

به انتخاب مترجم
راضیه تجار در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره کتاب پیشنهادی خود برای مطالعه مخاطبان عنوان کرد: به تازگی مشغول خواندن کتابی با عنوان «به انتخاب مترجم» هستم. این مجموعه شامل 25 داستان از برخی نویسندگان شاخص انگلیسی‌زبان مانند اُ. هنری، شرلی جکسون و ولادیمیر ناباکوف است؛ البته داستان‌هایی از برخی نویسندگانی که تاکنون از آن‌ها اثری به فارسی ترجمه نشده، مانند ادموند ویلسون نیز آمده است که توسط احمد اخوت گردآوری و ترجمه شده است. تجار افزود: مترجم در این کتاب مجموعه‌ای داستان کوتاه از آثار نویسندگان محبوبش را با ترجمه خود، منتشر کرده و در کنار هر داستان نقد، نگاه و برداشت شخصی خود در ارتباط با هر داستان ارائه کرده است. این نویسنده درباره اهمیت مطالعه این کتاب، گفت: ما نیاز داریم تا علاقه‌مندان به حوزه داستان‌نویسی و افرادی که در این وادی قلم می‌زنند، نگاهی به آثار روز نویسندگان مطرح جهان داشته باشند تا با فکر، اندیشه، چگونگی ورود آنها به این عرصه و نوع پرداخت و تکنیک‌های آنها آشنا شویم. وی ادامه داد: برای من بسیار جای خوشبختی دارد وقتی در بسیاری از آثار داخلی ظاهری زیبا و پرداختی قوی در شخصیت را می‌بینم، اما به نظر می‌رسد آن اندیشه و هسته مرکزی داستان، در آثار غربی عمیق‌تر ارائه شده است. به همین دلیل خواندن این مجموعه داستان را به همه علاقه‌مندانی که نگاهی تخصصی به داستان‌نویسی دارند، پیشنهاد می‌کنم.

فرصت دوباره
ستاره اسکندری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: این روزها برخلاف گذشته که رمان‌های بلند می‌خواندم، تمایل بیشتری به خواندن داستان‌های کوتاه پیدا کرده‌ام که شاید دلیل آن بیشتر شدن مشغله کاری من در این برهه باشد. البته علاقه من به خواندن داستان کوتاه تنها به دلیل مشغله کاری و فرصت کم نیست، بلکه معتقدم داستان کوتاه یکی از بخش‌های مهم ادبیات ماست که می‌تواند برای هر خواننده‌ای جذاب باشد. اسکندری درباره کتاب پیشنهادی خود برای مطالعه مخاطبان عنوان کرد: در حال حاضر هم کتاب «فرصت دوباره» نوشته گلی ترقی را که مجموعه‌ای از 9 داستان کوتاه است در دست خواندن دارم. گلی ترقی نویسنده مورد علاقه من است، چرا که آثار او از جنس زندگی و آمیخته با فرهنگ کشور خودمان است و هیچ فرهنگ وارداتی در آن احساس نمی‌کنیم. وی با اشاره به یکی از داستان‌های این کتاب، ادامه داد: اولین داستان این کتاب با عنوان «بانو خانم» داستان خانم ناظمی است که در دبیرستان البرز مشغول کار بوده و در طی این داستان تمام ویژگی‌های تاریخی، جغرافیایی و احساسی داستان در دوره دبیرستان خانم ترقی برای خواننده تداعی می‌شود، حتی برای افرادی که سن و سال‌شان به آن دوره نمی‌رسد یا تصوری از آن جغرافیا ندارند.

یادداشت‌های روزانه نیما یوشیج
شمس آقاجانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره کتاب پیشنهادی خود برای مطالعه مخاطبان عنوان کرد: تا کنون آثار بسیاری درباره نیما یوشیج و حتی یادداشت‌های به جا مانده از او منتشر شده است، اما کتاب «یادداشت‌های روزانه نیما یوشیج» که توسط پسر نیما، شراگیم یوشیج جمع‌آوری شده، به مراتب مجموعه‌ای کامل‌تر است. وی درباره مطالب مطرح شده در این کتاب گفت: این کتاب فضای فکری و درگیری‌های روزانه نیما را کاملاً منعکس می‌کند. مطالب ارائه شده در این کتاب تنها در مورد شعر و مسائل ادبی نیست و مسائل اجتماعی زمان نیما نیز در این آثار دیده می‌شود. از آنجا که این کتاب مجموعه‌ای از یادداشت‌های پراکنده نیما بوده، ممکن است خواندن و دریافت آن در وهله اول سخت بنماید، اما بدون شک می‌تواند برای افرادی که به شعر امروز علاقه دارند، بسیار مفید باشد. این شاعر درباره برخی مسائل و جنجال‌های پیش آمده بعد از انتشار این کتاب نیز گفت: شراگیم یوشیج مقدمه‌ای را همراه این کتاب کرده که در آن به انتقاد از افرادی پرداخته بود که در انتشار آثار نیما صداقت و هماهنگی با خانواده نیما را در نظر نگرفته بودند. آقاجانی همچنین خواندن دو کتاب از انتشارات بوتیمار با عناوین «هفتاد سال عاشقانه شعر فارسی» و «آذرخشی از جنبش‌های ناگهان» را به علاقه‌مندان شعر و ادبیات فارسی پیشنهاد کرد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *