پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کرمان در رتبه نخست ابتلا به بیماری «ام اس» قرار دارد شیوع بیماری اسرار آمیز در کرمان

کرمان در رتبه نخست ابتلا به بیماری «ام اس» قرار دارد شیوع بیماری اسرار آمیز در کرمان





۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۲:۰۲

کرمان در رتبه نخست ابتلا به بیماری «ام اس» قرار دارد
شیوع بیماری اسرار آمیز
در کرمان
شمار ابتلایان به بیماری «ام اس» که مغز و نخاع را تحت تاثیر قرار می دهد در کشور روز به روز بیشتر می شود. استان کرمان در این میان از نظر تعداد مبتلایان به این بیماری خطرناک، در رتبه های نخست کشوری قرار دارد.
«ام اس»؛ بیماری اسرار آمیز
به آن بیماری اسرار آمیز می گویند. بیماری که هنوز نه علت اصلی آن مشخص شده و نه درمان کامل آن. صحبت از بیماری «ام اس» است. بیماری که که در کشور ما کابوس خانمهای جوان محسوب می شود. در سراسر جهان این بیماری وجود دارد و عده ای به آن مبتلا می شوند. در کشورمان هم در طول سال های اخیر تعداد مبتلایان به این بیماری بیشتر شده است. اگرچه امروز هم آمار دقیقی از مبتلایان به بیماری ام اس در ایران در دسترس نیست اما در سال 93 اعلام شد که تعداد مبتلایان به این بیماری در کشور از مرز 70 هزار نفر عبور کرده و بیشتر این بیماران، افراد تحصیلکرده و دختران جوان هستند. در همان سال اعلام شده که استان های اصفهان و تهران بیشترین تعداد مبتلایان به «ام اس» را در کشور دارند. دو سال پس از این آمارها اما به نظر می رسد کرمان از نظر تعداد مبتلایان به «ام اس» به این استان ها نزدیک شده است.
کرمان در رتبه نخست کشوری ابتلا به «ام اس»
استان کرمان در رتبه نخست کشوری در ابتلا به بیماری «ام اس» قرار دارد. این آمار را مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان داده است. زهرا موسی پور که دیروز به اتفاق نمایندگان دانشگاه علوم پزشکی، رئیس بیمه سلامت شهرستان کرمان، نماینده کمیته امداد امام خمینی(ره)، نماینده اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای بازدید از بخش های دیالیز، تالاسمی، آزمایشگاه، بانک خون و ژنتیک به مرکز بیماری های خاص ثامن الحجج (ع) رفته بود، از رتبه نخست کرمان در ابتلا به «ام اس» خبر داد. وی با اشاره به اینکه استان کرمان با بیش از هزار و 616 نفر مورد مبتلا به بیماری ام اس، در رتبه های نخست کشوری قراردارد، خاطر نشان کرد: متاسفانه روند رو به رشد بیماران خاص در سراسر کشور استان کرمان را نیز شامل می شود که در سال گذشته در استان کرمان 1616 نفر مبتلا به بیماری ام .اس 388 نفر هموفیلی 1165 تالاسمی و بیش از 800 نفر مبتلایان به بیماری کلیوی که نیازمند دیالیز بوده اند در استان شناسایی شده اند. آنطور که ایسنا نوشته دبیر کمیته بیماران خاص استان یادآور شد: سیاست دولت تدبیر و امید در حمایت از این بیماران برای کاهش الام و دردهای آنها و تلاش برای کنترل بیماریهای خاص از طریق آموزش ، پایش و تجهیز آزمایشگاههای تشخیصی زود هنگام است . موسی پور از فعالیت و ارائه خدمات 18 مرکز دیالیز در سطح استان خبر داد و گفت: در حال حاضر در استان کرمان نزدیک به 4 هزار نفر از بیماریهای خاص رنج می برند که تعداد زیادی از آنها تحت حمایت بیمه های درمانی و خیریه ها قرار دارند. وی در ادامه ضمن اشاره به اشکالات عمده در سبک زندگی مردم که منجر به ایجاد و شیوع بیماریهای مختلفی نظیر ام اس در جامعه شده است، اظهار امیدواری کرد: با اصلاح شیوه های زندگی بر اساس آموزه های اسلامی و ایرانی و نیز تحول اسلوب شهرنشینی شاهد کنترل و کاهش این بیماری در سطح جامعه باشیم.
«ام اس»؛ بیماری ناتوان کننده
بیماری ام اس (Multiple sclerosis) یک بیماری ناتوان‌کننده است که مغز و نخاع را تحت تاثیر قرارداده و باعث از دست‌دادن کنترل، دید، تعادل و حواس (بی حسی) می‌شود. در بیماری ام اس اعصاب مغز و نخاع توسط سیستم ایمنی بدن آسیب می‌بینند، که به این اختلال بیماری خودایمنی می‌گویند. بیماری های خودایمنی بیماری هایی هستند که در آن‌ها سیستم ایمنی بدن که وظیفه‌شان حفاظت از بدن و نابودکردن آسیب رسان‌های خارجی همچون باکتری هاست، اشتباها شروع به حمله به بافت‌های بدن می‌نمایند. در بیماری ام اس، سیستم ایمنی بدن شروع به حمله به مغز و نخاع دوتا از اجزاء مهم که سیستم مرکزی اعصاب را کنترل می‌کنند، کرده و باعث فلج شدن و از کارافتادگی آنها می‌شود. سایر بیماری‌هایی خودایمنی شامل لوپوس و آرتریت روماتوئید می‌شود. سیستم مرکزی اعصاب از میلیون‌ها عصب تشکیل شده که وظیفه انتقال پیام‌ها بین مغز و اجزای بدن را برعهده دارند. این اعصاب پوشیده از لایه‌ای محافظ بنام myelin (نوعی چربی) که از تداخل اعصاب باهم جلوگیری می‌نماید(کاری که لایه محافظ سیم‌های الکتریکی انجام می‌دهد). در بیماری ام اس سیستم ایمنی بدن شروع به آسیب رساندن به این جربی ها کرده و با این کار باعث می‌شود، انتقال پیام توسط این اعصاب مختل شده و مغز قدرت کنترلی خود بربدن را از دست دهد. در این شرایط بدن دچار کاملا فلج و ناتوان می‌شود.
احتمال ابتلای زنان به «ام اس» بیشتر است
هرچند که شفایی برای بیماری ام اس وجودندارد، اما با درمان و مراقبت می‌توان حملات ام اسی و سرعت پیشرفت بیماری را کاهش داد. برطبق انجمن ملی ام اس آمریکا این بیماری بین زنان دو تا سه برابر شایع‌تر از مردان است. همچنین بیشترین خطر ابتلا به این بیماری بین نوجوانی و سن 50 سالگی می‌باشد.
علل ابتلا به «ام اس»
دکترعبدالرضا ناصر‌مقدسی متخصص مغز و اعصاب می گوید: ام‌اس علل مختلفی دارد و یک عامل خاص موجب ابتلا به این بیماری نمی‌شود. این عوامل می‌توانند محیطی یا ژنتیکی باشند همچنین کاهش ویتامین D، سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری، مصرف سیگار، برخی عفونت‌ها از جمله عواملی هستند که درباره آن صحبت شده است. مقدسی ادامه می دهد: در مورد ژنتیک باید به این نکته توجه کرد که گرچه ژن در ابتلا به این بیماری موثر است اما میزان تأثیر آن بالا نیست لذا بسیاری از مبتلایان نگرانند که آیا فرزندانشان به ام‌اس مبتلا می‌شوند یا خیر. پاسخ این است که احتمال درگیری فرزندان بسیار پایین است. پژوهشگر مرکز تحقیقات ام‌اس اظهار داشت: به دلیل درگیری سیستم اعصاب مرکزی، این بیماری می‌تواند طیف وسیعی از علایم را ایجاد کند که با گزگز دست‌ها و پاها، تاری یک چشم، دوبینی، مشکلات ادراری، مشکلات تعادلی و راه رفتن و نیز مشکلات شناختی همراه است. وی افزود: هرچند گزگز دست‌ها و پاها یکی از علایم شایع در بیماری ام‌اس است اما این علامت علل متفاوتی دارد و دیده شده است که بسیاری از افراد به واسطه ترسی که از این بابت دارند به طور مکرر به متخصصان مغز و اعصاب مراجعه می‌کنند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *