پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | امروز در تاریخ

امروز در تاریخ





۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۷:۳۵

نوشیروان کیهانی زاده

دستور احیاء صنعت فرش ایران با اصالت باستانی اش
شاه اسماعیل صفوی که در مارس 1502 میلادی شیعه اثنی عشری را مذهب رسمی ایرانیان اعلام کرد سه ماه بعد ، 15 ژوئن همین سال، دستوری برای احیای صنعت فرش ایران به همان گونه که در عهد ساسانیان بود صادر کرد که در آن تأکید بر بازگشت به اصالت قدیم فرش ایران و استفاده از نقش و تصویر گیاهان و حیوانات شده بود. در دوران سلطه ایلخانیان و پس از ورود ایلات ترک ماوراء النهر به ایران، بافت فرش در ایران تغییر یافته و فرشهای کوچک با اشکال هندسی ویژه مفروش کردن چادر و خیمه باب شده بود. شاه اسماعیل که یک حکومت مرکزی نیرومند در ایران به وجود آورده بود در سال 1508 بغداد را تصرف کرد و در سال 1510 میلادی ازبکها به ریاست محمدخان شیبانی را در هم شکست و حکومت سمرقند را به «بابر» از امیران تیموری سپرد، ولی در اوت 1514، نیروهای او به علت نداشتن اسلحه آتشین- توپ و تفنگ- از ارتش عثمانی در دشت چالدران شکست خوردند و این شکست مقدمه صدها سال جنگ میان ایران و عثمانی (ترکیه) شد.

قالیچه پارسی 4 میلیون دلاری
فروش یک قالیچه پارسی 390 ساله در حرّاج سوم ژوئن 2008 اشیاء تاریخی و هنری در نیویورک به مبلغ چهار میلیون و 450 هزار دلار توجه مخاطبان رسانه ها را برای مدتی از گزارشهای سیاسی برگرفت و به هنر ایرانی معطوف ساخت. سایر اخبار آن بخش خبری رسانه های صوت و تصویری، مربوط به دیدار نخست وزیر عراق در تهران با رهبر ایران و دریافت این اخطار از او بود که با آمریکا موافقتنامه ای مبنی برماندن نیروهای آن کشور بعد از سال جاری 2008 در عراق امضاء نکند؛ همچنین درخواست تکراری بوش از سران کشورهای مورد بازدید در اروپا که بر تحریم ایران بیفزایند و …. قالیچه پارسی که بفروش رفت بافت اصفهان (پایتخت وقت) در دوران پادشاهی شاه عباس یکم بود که در بافت آن نخ ابریشم و هفده رنگ مختلف بکار رفته است. این قالیچه متعلق به بانو «دورس دیوک» بود که در 1993 فوت شده است. پروفسور آرتر پوپ ایرانشناس بنام در تالیف خود «مروری بر هنرهای ایرانی» به چگونگی این قالیچه اشاره کرده است.

لغو امتیاز نفتی دو کمپانی
آمریکایی در ایران
25 خرداد سال 1317 (15 ژوئن 1938) و پنج سال پس از تصویب تمدید قرارداد امتیاز نفت انگلستان به مدت 60 سال در مجلس!، دولت وقت امتیاز نفت شمال را که قبلا به دو شرکت آمریکایی داده شده بود لغو و کان لم یکن اعلام داشت. در سال 1312 که مذاکره برای تمدید قرارداد نفت انگلستان در جریان بود، نظر به ملاحظات روابط با مسکو، نفت شمال ایران (اصطلاحا، ازحوزه قرارداد) مستثنی شده بود. در آن زمان دولت مسکو با آمریکا معارضه نداشت و به باور تاریخنگاران، لغو قرارداد کمپانی های آمریکایی خواست دولت لندن بود زیراکه نمی خواست در ایران حتی رقیب انگلوساکسون داشته باشد.

دوران کوتاه نافرمانی های
مسلحانه در ایران
برکناری سیّد ضیاء طباطبایی یزدی از نخست وزیری و دادن مقام او به قوام السلطنه و عیان شدن مداخلات خارجی در ایران (برغم کنار رفتن دولت مسکو از استعمارگری) سبب وقوع چند نافرمانی مسلحانه در ایران وقت شده بود. درحالی که سرهنگ محمدتقی خان پسیان در خراسان و میرزا کوچگ خان در گیلان با ضعف های حاکمیّت در تهران به مخالفت برخاسته بودند، 25 خرداد 1300 ساعد تنکابنی ـ افسر ارتش و پسر سپهسالار ـ تنکابن را تصرف و اعلام کرده بود که به تهران نیرو خواهد فرستاد تا وطن را نجات دهد. پنج روز بعد احسان الله مازندرانی با همین هدف چالوس و کلاردشت را تصرف کرد و در نقطه ای دیگر از مازندران، امیر مویّد سوادکوهی دست به نافرمانی مسلحانه زده بود. دولت تهران برای حل مسئله از امیر مویّد آغاز کرد و سرتیپ امیر احمدی (بعدا سپهبد) را با یک واحد قزاق به مازندران فرستاد و وی با خشونت تمام امیر موید را شکست داد و اردوگاه اورا به آتش کشید.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *