پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سیف الهی شهردار؛ سیف الهی نماینده/ از سپه تا بهارستان

سیف الهی شهردار؛ سیف الهی نماینده/ از سپه تا بهارستان





۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۴:۲۹

سیف الهی شهردار؛ سیف الهی نماینده/ از سپه تا بهارستان

شاید از همان زمان که سیف الهی – مهاجری به عنوان سرلیست اصلاح طلبان وارد انتخابات سومین دوره شورای شهر شدند سودای نمایندگی مجلس در سر داشتند. که برای تحقق آن و تغییر ماهیت و حضور به عنوان نامزد نمایندگی مجلس شورای اسلامی به سال ها زمان نیاز داشت. دوگانه سیف الهی و مهاجری توانست با رای خیره کننده به شورای شهر ورود کنند و از آزمونی سخت برای سودای اصلی سربلند بیرون بیایند. حضور سیف الهی در کنار مهاجری در شورای شهر کرمان دیری نپایید و سیف الهی برای پذیرفتن سمت شهرداری کرمان همان طور که از قبل برنامه ریزی شده بود از نمایندگی شورای شهر استعفا داد و ترجیح داد که در نقش شهردار به ایفای نقش پررنگ تر بپردازد و سمتی که بسیار بیشتر از سمت عضویت در شورا در دید و توجه مردم بود. چند ماه پیش از آنکه سیف الهی در کرمان شهردار شود قالیباف که در انتخابات ریاست جمهوری شکست خورده بود ردای شهرداری تهران را بر تن کرده سیف الهی به عنوان شهردار کرمان سودای نمایندگی مجلس را در سر داشت و قالیباف به عنوان شهردار تهران سودای ریاست جمهوری را. این اتفاقات و حضور اصولگرایان در استانداری کرمان باعث شد سیف الهی روز به روز از اصلاح طلبانی که با رای آن ها به شورا راه یافته بود دور شود و به اصولگرایان که در قدرت بودند نزدیکتر شود. البته این نزدیکی به نفع مردم شهر تمام شد زیرا حضور پر رنگ سیف الهی در اقدامات عمرانی با حمایت استاندار وقت توانست نام وی را بیش از پیش مطرح کند. دوگانه سیف الهی – مهاجری که حال یار و یاور یکدیگر در شورا و شهرداری بودند و خط فکری خود را اصلاح طلب می دانستند و نه اصولگرا، به اصولگرایان اصلاح طلب نزدیک شدند و در همین ایام در کرمان با دکتر قالیباف دیدار کردند. دیداری که بعدها از سوی فعالین سیاسی کرمان به «ناهار باغ شاهزاده» معروف شد. هیچ خبر رسمی از این دیدار منتشر نشد ولی آنچه که یکبار تکرار شد این بود که مهاجری و سیف الهی در این دیدار قول داده اند برای انتخابات ریاست جمهوری در زمره حامیان قالیباف باشند و البته این حمایت دو جانبه باشد. چرخ بازیگر بسیار چرخید و فضا آنگونه نشد که باید می شد و دکتر خلبان محمد باقر قالیباف برای حضورش در انتخابات 88 فضا را مناسب ندید. البته قالیباف از همان زمان برای انتخابات بعد خود را آماده می کرد و آنقدرها طول نکشید که دیدار دوم سیف الهی – مهاجری با قالیباف که برای شرکت در مراسم ازدواج فرزند حاج قاسم به کرمان آمده بود رقم خورد. در این دیدار که گفته می شود در منزل نماینده حزب سیاسی قالیباف در کرمان اتفاق افتاده است بر قول و قرارهای پیشین تاکید شد. همانطور که فضا برای حضور قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری مساعد نبود به دلیل مشابه و رقابت تنگاتنگ گروه های سیاسی شرایط برای حضور دوگانه سیف الهی – مهاجری در انتخابات مجلس هشتم و نهم فراهم نشد. زیرا از منش سیاسی این دو می توان اینگونه برداشت کرد که در انتخاباتی که درصد اندکی تردید در پیروزی وجود داشته باشد هرگز وارد نخواهند شد.
امروز پس از انتخابات ریاست جمهوری 92 سیف الهی بیش از همیشه از اصلاح طلبان دور شده است. این در حالی است که به واسطه حضور شهردار کرمان در طول سال‌های متمادی و رفاقت‌هایی که شکل گرفته در بدنه اصلاح طلبان کرمانی نیز هواداران بسیاری دارد. هوادارانی که در هر حال سیف الهی را رها نخواهند کرد حتی اگر به عنوان اصلاح طلب وارد گود انتخابات نشده باشد. در حالی تنها هشت روز تا آخرین فرصت برای استعفا کاندیداهای مجلس دهم از سمت هایی چون شهرداری وجود دارد رایزنی ها برای حضور دوگانه سیف الهی – مهاجری (و یا سیف الهی به تنهایی) در انتخابات مجلس به بالاترین حد خود رسیده است از یک سو اعتدال گرایان کرمانی به عنوان یک گروه نوخاسته که از فعالین ستاد انتخاباتی روحانی بوجود آمده است اصرار به حضور سیف الهی – مهاجری به عنوان کاندیدای اصلی گروه خود دارند و از سوی دیگر شنیده می شود پورابراهیمی نماینده مجلس که به احتمال زیاد در لیست اصلی اصولگرایان نخواهد بود هم به دنبال تشکیل ائتلاف دو نفره ای با سیف الهی است تا قوی تر در عرصه انتخابات مجلس دهم حضور پیدا کند. تمامی احتمالات فوق زمانی پررنگ تر می شود که بدانیم سیف الهی حضور خود را در جلسه های مختلف و رسانه ها بیشتر کرده است و در هفته اخیر از دفتر سه خبرگزاری فارس، ایرنا و ایسنا بازدید کرده است. وا اما مهاجری یار دیرین سیف الهی پس از مدت ها کش و قوس با استعفایش از سازمان میراث فرهنگی موافقت شد و می تواند به عنوان گزینه ای مطرح در کنار سیف الهی در انتخابات مجلس دهم ظاهر شود و یا جای خالی سیف الهی را در سمت شهرداری کرمان در صورت کاندیداتوری وی بگیرد. در این حالت سمت شهردار هم جای دوری نخواهد رفت. باید تا 28 خرداد و آخرین مهلت استعفای مدیران منتظر بمانیم تا ببینیم آیا سیف الهی حاضر است پس از سال ها ترک عافیت کرده و در رقابتی نفس گیر پا بگذارد. رقابتی که در طول سال های سال قربانیان سیاسی بسیاری داشته است. زمانی این تصمیم سخت تر می شود که بدانیم سیف الهی نمی تواند صبر کند و با طمانینه بیشتری تصمیم بگیرد و تصمیم خود را موکول کند به زمانی که باهنر و دیگران هم تصمیمشان را گرفته باشند و فضا شفاف تر شده باشد. سیف الهی باید قبل از پنج شنبه 28 خرداد تصمیمش را گرفته باشد که عطای شهرداری را برای لقای نمایندگی ببخشد یا خیر.
نگارنده اینطور می اندیشد که شهردار کرمان تصمیمش را گرفته است و پا به کارزار انتخاباتی مجلس دهم خواهد گذاشت هرچند که تا هشت روز دیگر همه چیز روشن خواهد شد.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *