سایت خبری پیام ما آنلاین | گفت و گوی اختصاصی «پیام ما» با نجمه توحیدی پزشک سازمان انتقال خون کرمان در رابطه با «چاقی درکودکان» ذهن اندام ساز

گفت و گوی اختصاصی «پیام ما» با نجمه توحیدی پزشک سازمان انتقال خون کرمان در رابطه با «چاقی درکودکان» ذهن اندام ساز





۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۳:۱۷

گفت و گوی اختصاصی «پیام ما» با نجمه توحیدی پزشک سازمان انتقال خون کرمان در رابطه با «چاقی درکودکان»
ذهن اندام ساز
کودکانی را درخانواده ها ،مدارس ومهدکودک ها می بینیم که به دلیل اضافه وزنی که دارند، به راحتی نمی توانند بدوند، بازی کنند، خیلی سریع خسته می شوند و گاهی اوقات حتی توسط هم سالان و دیگران مورد تمسخر قرارمی گیرند. هر روز به تعداد کودکان چاق اضافه می شود و به تدریج این موضوع تبدیل به یک معضل شده است. با دکتر «نجمه توحیدی» پزشک سازمان انتقال خون کرمان درباره ی چاقی در کودکان به گفت وگو نشسته ایم.

تعریف چاقی در کودکان چیست؟
تعاریف متعددی در زمینه ی چاقی وجود دارد، که هر کدام مولفه های خاصی را مد نظر داشته و بر اساس آن ها بررسی می شوند؛ اما برای کودکان معمولا برای قضاوت در مورد وزن، باید حتما قد فرد هم مورد توجه قرار داد. نسبت وزن و قد در این مورد، اهمیت ویژه ای دارد و برای قضاوت درست نسبت آن ها، باید نمودارهای رشد کودک را مورد بررسی قرار داد و براساس نمودار نرمال مورد مقایسه قرار گیرد.
چند درصد از چاقی ها به دلیل تغذیه نادرست است؟
درصد بالایی از چاقی در کودکان به دلیل تغذیه‌ی نادرستی است که آن ها دارند. کودکان نوشابه ها و آبمیوه های سرشار از شکر، که هم فرد را به دیابت نزدیک می کند و هم چاقی را افزایش می دهد، زیاد مصرف می کنند. تنقلات مصنوعی و خوراکی های سرشار از چربی های ترانس مثل چیپس،پفک و… هم بی تاثیر نیست. گرایش بالا به سمت غذاهای پر کالری، برای بسیاری از افراد چاقی را به ارمغان می آورد.
برای جلوگیری و یا برطرف کردن چاقی در کودکان، مراقبت از چه سنی لازم است؟
درمان چاقی هر چه سریع تر شروع شود بهتر است. هر گونه اضافه وزن، به خصوص بعد از سه سالگی باید مورد توجه قرار گیرد. هر چه سن بالا تر برود درمان چاقی سخت تر می شود. برای درمان چاقی خانواده ها باید زمینه سازی های لازم را برای تغییرات زندگی و تغذیه انجام دهند.
بهترین سن برای پیشگیری از چاقی در کودکان چه سنی است؟
از نوزادی باید به وزن کودک توجه داشت. برخی از مادران تصور درستی از وضعیت تغذیه ی کودک خود نداشته و حتی اگر کودکشان چاق باشد آن را نشانه ای از سلامتی اش می دانند. درهر سنی باید به وزن کودک و تناسب آن دقت شود؛ اگر نوزادانی چاق پرورش دهیم، بی شک کودکان و نوجوانانی چاق را در آینده خواهیم دید.
برای از بین بردن چاقی در کودکان چه باید کرد؟
به بچه ها نباید رژیم غذایی داده شود، باید با تغییر سبک زندگی و تغییر تغذیه، سلامتی را به او برگرداند. باید در بچه ذهن اندام ساز ایجاد کرد، روحیه بچه ها خیلی مهم است، نباید به آن ها غر زد.باید با تشویق آن ها را به سمت تناسب اندام سوق داد. همیشه از ظاهر بچه ها تعریف کرد ، تا ذهن آن ها درگیر پروسه ی تناسب اندام شده و با گذر زمان با ما همکاری کنند. برای تناسب اندام بچه ها نمی توان انفرادی عمل کرد، باید گروهی عمل بشود. نباید به بچه گفت این را بخور آن را نخور، ولی خودمان بخوریم. رژیم غذایی خانواده باید هماهنگ و سالم باشد.
دلیل افزایش چاقی در ایران به خصوص کودکان چیست؟
در افزایش چاقی در ایران، رژیم های فست فودی و پر کالری و همچنین کم تحرکی بسیارتاثیر گذار بوده است. سرانه ی ورزش کردن در ایران پایین است و این خود یکی از عوامل بسیار مهم و زمینه ساز در چاقی است. خیلی از چاقی ها به دلیل داشتن عادات بد هست. ما به خیلی از کارها عادت کرده ایم، مثل تند تند غذا خوردن که می توانیم آن را تغییر دهیم . مغز ما مرکزی دارد به نا «هیپوتالاموس» که حس سیری را کنترل می کند. این مرکز بعد ازگذشت ۲۰ دقیقه از غذا خوردن احساس سیری را ایجاد می کند. ولی ما وقتی تند تند غذا می خوریم، تا سیری کامل مقدار زیادی غذا مصرف کرده ایم و کالری بیشتری وارد بدنمان شده است. آرام غذا خوردن خیلی به تناسب اندام کمک می کند. میزان مصرف برنج و نان در ایران بسیار بالاتر از کشورهای دیگر است که ریشه ی تاریخی آن وجود شالیزارهای شمال است. سرانه ی مصرف سالانه برنج ما بالا است و این در صورتی است که سبوس این برنج جدا شده و مواد مغذی آن گرفته شده است. مصرف برنج قهوه ای بهتر از برنج سفید است؛ هم چنین بهتر است خانواده ها از سبوس برنج در پخت مواد غذایی استفاده کنند. سبوس برنج حاوی انواع و اقسام ویتامین های گروه B و از مواد چربی سوز می باشد. و همچنین باید مصرف سالاد و سبزیجات را بالا برد تا معده پر شود و احساس سیری زودتر ایجاد شود.
عوارض چاقی در کودکان چیست و چه خطراتی را برای آن ها دارد؟
چاقی در کودکان و نوجوانان عوارض زودرس و دیررس دارد که بعضی از آن ها؛ بالا رفتن چربی خون ، دیابت ، پرفشاری خون، بیماری های قلبی ، بلوغ زود رس ، بالا رفتن ضربان قلب، سنگ صفرا ، مشکلات تنفسی حین خواب و حتی وقفه تنفسی در زمان خواب است. خانواده ها باید این آگاهی را داشته باشند، چاقی نه تنها نشانه ی سلامتی فرزندشان نیست، بلکه در هر سنی یک بیماری است و زمینه ساز انواع بیماری ها است.
چه راه کار هایی برای پیشگیری و درمان چاقی کودکان توصیه می شود؟
به طور کلی یک سری توصیه ها برای تغذیه ی سالم وجود دارد ،تا کودک به چاقی مبتلا نشود.
تغذیه کودک در شش ماه اول زندگی، فقط با شیر مادر و تداوم آن تا دو سالگی بسیار مهم و در تناسب اندام کودک موثر است .نوزادانی که شیر مادر استفاده می کنند، معمولا چاق نیستند.توجه به وعده ی مهم صبحانه و مصرف روزانه ی آن به عنوان یکی از سه وعده ی اصلی هر فرد، در داشتن وزن طبیعی بسیار نقش دارد. یکی دیگر از توصیه ها برای جلوگیری از چاقی ، مصرف روزانه حداقل دو میان وعده‌ی مناسب در روز است.

توصیه های دیگری هم می توان برای جلوگیری از چاقی داشت که به شرح زیر می باشند:
_ خودداری کردن از اجبار کودک به خوردن و آشامیدن.
_ خودداری از دادن غذا یا تنقلات به کودک در هنگام تماشای تلویزیون.
_ خودداری از وادار کردن کودک به اتمام غذا.
_ ندادن شکلات و شیرینی به عنوان پاداش به کودک و محدود کردن مصرف غذاهای چرب و سرخ شده و شیرین.
_ نوشیدن آب یا دوغ کم نمک به جای نوشابه های سرشار از قند.
برای مقابله با چاقی در کودکان؛ برای تغذیه کودک هیچ اجباری نباید وجود داشته باشد . هیچ وعده ای از تغذیه ی کودکان نباید حذف شود و این دقیقا به همان اندازه مهم است که به کودکی که گرسنه نیست به اجبار غذا خورانده نشود. باید غذاهایی در برنامه غذایی خانواده باشد که شاخص قندی پایینی داشته باشند و ترجیحا نباید از غذاهای آماده استفاده کرد. کودکانی که اضافه وزن دارند نیازمند حمایت های روانی خاصی از سوی والدین خود هستند و باید به کمک خانواده، به صورت تدریجی، الگوی تغذیه ی این کودکان تغییر یابد؛ در این تغییر الگو نگرش والدین بسیار مهم است.
کودکان قبل از هر چیزی تحت تاثیر عادات و رژیم های غذایی والدین خود قرار می گیرند. والدینی که خود بی توجه به سلامتی خویش هستند و رژیم غذایی ناسالمی دارند، نمی توانند تاثیر خوبی بر فرزندان بگذارند. از ابتدای کودکی باید ذائقه ی کودک به سمتی هدایت شود، که به خوردن غذاهای پر کربوهیدرات و غنی از چربی های اشباع شده عادت نکند و تا حد ممکن مصرف این مواد را کاهش دهند.

جدا ازبحث تغدیه، والدین باید بر میزان تحرک کودکان هم نظارت کامل داشته باشند و با ورزش کردن، آن ها را از کودکی به داشتن تناسب اندام تشویق کنند.
کودکانی که والدین چاق دارند ۸۰ درصداحتمال چاق شدنشان بیشتر است.
گاهی اوقات اضطراب و نگرانی در انسان نمود پرخوری می گیرد و این پرخوری ها چاقی را به دنبال خواهد داشت. کودکان و نوجوانان از این دایره ی احتمال خارج نیستند ، ایجاد یک محیط بدون اضطراب و مملو از آرامش می تواند پرخوری های ناشی از اضطراب را کم کند.
داشتن فعالیت های بدنی با مدت زمان لازم و به صورت مداوم، به همراه رژیم غذایی ای که غنی از فیبر و ویتامین بوده و مصرف هر چه کمتر کربوهیدرات و چربی های اشباع ، قطعا در رفع چاقی کودکان موثر است.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *