پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | البرزکوه آوردگاه کهن‌ترین جشن‌های ایران باستان

البرزکوه آوردگاه کهن‌ترین جشن‌های ایران باستان





۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۲:۵۶

البرزکوه آوردگاه کهن‌ترین جشن‌های ایران باستان
مهنس منصور ایران پور نویسنده و صاحب تالیف کتاب ارزشمند تاریخی که سال های زیادی را از عمر خود را صرف شناخت استان کرمان کرده است که در مورد جشن تندرستان چنین بیان کرده اند:
جشن شیوشگان در چهلمین روز از شروع فصل بهار در منطقه تندرستان کرمان برگزار میگردد. این جشن بر اساس رسمی سه هزار ساله فقط می بایست در منطقه تندرستان کرمان اجرا شود تا تاثیرات شفابخش و مثبت خود را داشته باشد. منطقه باستانی شیوشگان در میانه دو کوه هلالی شکل صاحب الزمان و گواشیر محصور است و بخشی از این منطقه که به کوه گواشیر متصل می باشد، شامل دره ای است به نام تندرستان که از قدیم الایام مکانی مقدس و اعجاب انگیز محسوب می گردیده، بر اساس عقاید پبشینیان تا به امروز بهنرین زمان انرژی مثبت و اعجاز این دره در روز چهلم از عید نوروز می باشد. بر همین اساس از قدیم رسم بوده که در این روز مردمانی از گوشه کنار ایران و یا سایر کشورها مانند هند و پاکستان خودشان را به این مکان می رساندند، تا از اعجاز آن و شرایط خاصی که بوجود می آید بهره ببرند و سلامتی خود را تضمین کنند یا بازیابند.
بدین جهت نام این دره را تندرستان گذاشته اند. یعنی محل بدست آوردن سلامتی و بهروزی و شادکامی. کرمانیان قدیم حضور در میانه سنگ ها و صخره های این منطقه را انرژی بخش می دانستند و از آن بهره می بردند. اما در قرن اخیر مانند همه مراسمات دیگر برخی خرافه ها هم وارد این جشن گردیده، که یکی از آنها ریختن آب چهل می باشد.
بر اساس این اعتقاد جاهایی را تدارک دیده اند که در آنجا نوعی غسل خاص به نام آب چهل انجام می دهند تا زنان نیازمند سلامتی به خصوص نازاها با اجرای آن به سوی بهبودی کامل گام بردارند. این رسم خرافی از حدود صد سال پیش باب گردیده و با اصل وجودی تندرستان مغایرت دارد. زیرا اعجاز و اهمیت تندرستان در وجود انرژی های مثبت فراوانش در این روز می باشد و همه این انرژی ها با دعا و سکوت و آرامش و حضور در طبیعت عملی می گردند. عید شیوشگان ریشه در تفکرات میتراییسم و پرستش الهه ها در دوران هخامنشیان دارد که بهره جستن از الهه آناهیتا الهه روزی دهنده و زایش و سرسبزی در آن مد نظر بوده است. البته همزمان با ورود اسلام به ایران، مراسم و آیین های آن هم مانند همه مراسم دیگر ایرانی، رنگ و بوی اسلامی به خود گرفتند و به درخواست از خداوند متعال و ائمه اطهار مبدل گشتند. جالب است بدانید که در مراسم روز شیوشگان هیچ کدام از رسوم زرتشتیان مشاهده نمی گردد.
یکی دیگر از رسوم روز شیوشگان بریدن چادر برای دختران دم بخت است و برای این نوجوانان آرزوی خوشبختی و سلامتی می کنند. این مراسم در پایان با صرف آش رشته و آشتی افراد قهر با هم و از سر گیری زندگی سالم و بدون دغدغه پایان می یابد. سپس همگان به هنگام غروب خورشید به خانه هایشان باز می گردند. تندرستان از دوران باستان تا به امروز به حدی برای کرمانیان اهمیت داشته که در قدیم تفرجگاه اصلی مردم بوده و بیشتر کرمانی ها برای تفریح روز سیزده بدر هم به همین مکان می رفتند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *