سایت خبری پیام ما آنلاین | سرنوشت مبهم بیمه سلامت

سرنوشت مبهم بیمه سلامت





۲۹ فروردین ۱۳۹۵، ۲۰:۳۴

سرنوشت مبهم بیمه سلامت
بودجه ی درمان در سال جاری، نگرانی های آینده ی تحولات و اصلاحات انجام شده درحوزه ی بهداشت و درمان را افزایش داده است. رشد ناچیز بودجه ی حوزه ی سلامت در سال جاری نسبت به دو سال گذشته، باعث شده بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران نسبت به عواقب کسری بودجه و تأثیرات نامطلوب آن هشدار دهند . طرح تحول نظام سلامت و همزمان با آن اجرای بیمه ی سلامت ایرانیان به عنوان دو اقدام مهم و تأثیرگذار دولت است که از این کسری بودجه تاثیر می گیرد.
بیمه سلامت ایرانیان
روزنامه ی شهروند در گزارشی نوشت:«وزیر بهداشت اعلام کرده است با توجه به وضع بودجه اختصاص یافته، این وزارتخانه با کسری ۵هزارمیلیارد تومانی مواجه می شود ، و از مجلس خبر می رسد که بیمه ی سلامت ایرانیان نیز امسال کسری بودجه ۸ هزار میلیارد تومانی را تجربه می کند .» این در حالی است که از اواسط سال گذشته، مسئولان وزارت بهداشت بارها نسبت به تأخیر بیمه های پایه درمانی در پرد اخت مطالبات بیمارستان ها و مراکز درمانی دولتی هشدار داده اند.
حال درچنین شرایطی با کاهش بودجه ی حوزه درمان در دو بخش بیمه و سلامت وزارت بهداشت، نگرانی ها د رخصوص آینده تحولات و اد امه ی روند اصلاحات نظام سلامت افزایش یافته است.
عبدالرحمان رستمیان نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به «شهروند» گفت: «کسری ۵ هزار میلیارد تومانی وزارت بهداشت و ۸ هزارمیلیارد تومانی بیمه ی سلامت ایران بیش از هر چیز سلامت مردم را تحت تاثیر قرار می دهد و در نهایت باعث نارضایتی آن ها می شود .» او با اشاره به ۱۱میلیون نفری که تحت پوشش بیمه ی سلامت هستند و مشکلاتی که کاهش بودجه ی درمان برای آن ها به وجود می آورد، می گوید: «بیشترین کسری بودجه شامل بیمه ی سلامت است که باید بتواند مطالبات مراکز بهد اشت و درمان را بدهد و آن ۱۱میلیونی را که بیمه کرده، پشتیبانی کند . ازطرف دیگر بیمه سلامت یکی از حامیان اصلی طرح پزشک خانواده است. با توجه به این شرایط اگر این کسری بودجه جبران نشود ، بسیاری از برنامه ها و دستاوردهای حاصل شده طی دو سال گذشته زمین می خورد.»
11 میلیون بیمه شده
رستمیان در پاسخ به این پرسش که، کسری بودجه‌ی حوزه ی درمان در سال جاری چه پیامدهایی به دنبال خواهد داشت، افزود : «باید آن۱۱میلیونی که بیمه شده اند، مورد پشتیبانی قرار گیرند و شبکه ی پزشک خانواده گسترش یابد که این اقدامات در صورت کسری بودجه انجام نخواهد شد و بیمه شدگان جدید نمی توانند خدمات مناسبی بگیرند.»
اواضافه می کند: «حمایت از بیمه ی سلامت حمایت غیر مستقیم از وزارت بهد اشت است و درصورتی که این بیمه حمایت شود ، مشکلات این وزارتخانه نیز کاهش می یابد.» وی به بدهی بیمه ی سلامت هم اشاره می کند : «هدف ما این بود که در بودجه، بیمه ی سلامت را ببینیم؛ اما برخی از مخالفت ها با این امر وجود داشت. در همه دنیا به این گونه است که بر کالاهای آسیب رسان مالیات می بندند و آن را به بخش سلامت اختصاص می دهند، این هدف گذاری وجود دارد ما روی مالیات سیگار کارمی کنیم؛ ولی هنوز نظام بودجه ای موفق نشده که ازکالاهای آسیب رسان مالیات مناسب بگیرد.»
کسری بودجه ۸ هزار میلیارد تومانی بیمه ی سلامت
کسری بودجه ای که می تواند تهدیدی جدی برای حوزه ی بهداشت و درمان کشور باشد . به همین دلیل هم محور اصلی جلسات اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از ابتدای سال جاری تا کنون به راهکارهای تأمین منابع جایگزین برای جبران این کسری بودجه اختصاص داشته است. جلساتی که به گفته سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با حضور مدیران ارشد بیمه ی سلامت، وزارت بهداشت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور چند نوبت برگزار شده و همچنان هم ادامه د ارد . محمد حسین قربانی در توضیح بیشتر از جزییات این جلسات به «شهروند » می گوید : «محور اصلی جلسات در مورد راهکارهای تأمین کسری بودجه ۸ هزار میلیارد تومانی بیمه ی سلامت است. این کسری بودجه چالش های زیادی را برای ادامه اصلاحات نظام سلامت به وجود می آورد. ما به دنبال تأمین منابع بیمه سلامت در بودجه ۹۵ هستیم .»به گفته ی قربانی، موضوع اختصاص یک درصد از درآمد های حاصل از ارزش افزوده به حوزه بهداشت یکی ازپیشنهادهای مطرح شده درخصوص کاهش کسری بودجه امسال بود . او دراین باره می گوید: «دولت در سال گذشته از درآمد ۵هزار میلیارد تومانی از محل های د رآمد های حاصل از ارزش افزوده هزارمیلیارد تومان را در جای دیگری مصرف کرد که این موضوع مشکلاتی را د رحوزه بهداشت و درمان به وجود آورد. »
چتر حمایتی
قربانی درپاسخ به این پرسش که در نهایت کسری بودجه بیمه ی سلامت از چه منابعی تأمین می شود، می گوید : «متاسفانه با وجود تلاش های صورت گرفته، هنوز به راهکار مشخصی نرسیدیم، درحال حاضر اختصاص درصدی از عوارض واردات و تولید سیگار تنها منبع جایگزین کسری بودجه بیمه ی سلامت است که درصورت تحقق نیز بخش کوچکی از این کسری بودجه را پوشش می دهد.»
او ادامه می دهد : «بیمه شدن آحاد مردم که سال ها معطل مانده بود ، در دولت یازدهم به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و سازمان بیمه ی سلامت موفق شد ۱۱میلیون نفر فاقد بیمه را زیر چتر حمایتی خود ببرد. ۶۸درصد از این افراد در حاشیه شهرها زند گی می کنند و درآمد پایینی دارند. با توجه به رویکردی که دولت در حمایت از این اقشار دارد، حتما بیمه ی همگانی برای آنها به صورت رایگان ادامه پیدا می کند و دولت برای جبران این کسری بودجه راهکاری ارایه می دهد. »
حمید رضا عزیزی دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در رابطه با بودجه سلامت در این باره به «شهروند» می گوید : «بود جه ی سلامت برای سال ۹۵ اگر تحقق پید ا کند ، تنها بخشی از بدهی های وزارت بهداشت برای سال ۹۴را پوشش می دهد ،بنابراین با توجه به شرایط کل بودجه و رشد ناچیز آن در سال جاری، این وزارتخانه امسال چالش های مالی زیادی پیش رو دارد.»
او ادامه می دهد : «به طور قطع بخش اعظم بودجه به دلیل نوسانات قیمت نفت و میعانات گازی محقق نمی شود ، به همین دلیل وزارت بهداشت برای گذر از تنگنای مالی در سال جاری باید منابع مالی محدود نظام سلامت را مدیریت کند؛ اما یکی از بزرگترین مشکلات این طرح تقاضاهای القایی بسیاری در مردم است، یعنی بسیاری از مراجعات مردم به مراکز درمانی بی مورد است.» او اضافه میکند : «به طور حتم یکی از مهم ترین علل کسری بودجه در بخش بهداشت و درمان آمار بسیار بالای مراجعات به بیمارستان ها و درمانگاه هاست که برای حل این مشکل باید مدیریت صحیح منابع و برنامه ریزی درست صورت گیرد.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *