پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نگاهی به وضعیت اهدای خون درکرمان/ اهدای خون سالم اهدای زندگی

نگاهی به وضعیت اهدای خون درکرمان/ اهدای خون سالم اهدای زندگی





۲۲ فروردین ۱۳۹۵، ۲۰:۵۴

نگاهی به وضعیت اهدای خون درکرمان
اهدای خون سالم
اهدای زندگی

هر لحظه امکان دارد فردی در شرایطی قرار بگیرد که نیازمند دریافت خون شود و در صورت نبود خون مورد نیاز، به طور جدی سلامتش تهدید شود. سازمان انتقال خون نهادی است که با توجه به اهدای خون مردم به نحوی واسطه ی زندگی می شود و در آن هر ایرانی می تواند از سلامت خود سود جسته و خون خود را هدیه دهد. خونی که جان هم نوعی را نجات داده و باعث تسکین درد دیگری می شود.این اقدام قابل مقایسه با هیچ کاری نیست .این که بدون چشم داشتی زندگی را هدیه دهی و این حرکت علاوه بر بعد انسان دوستانه ای که دارد نشانه ای از پیشرفت و تمدن است .
تشویق اهدا کننده ی مستمر
عباس بهرامی که هم مسئولیت روابط عمومی و هم ارزیابی عملکرد سازمان انتقال خون کرمان را دارد دررابطه به نحوه ی اهدای خون به «پیام ما» گفت: «هر فرد ۱۸تا ۶۰ ساله ای به همراه کارت ملی خود می تواند به سازمان انتقال خون مراجعه کند و بعد از معاینه و ارایه ی شرح حال و تایید پزشک می تواند خون اهدا کند. خون اهدایی وارد سیستم آزمایشگاهی شده و مورد بررسی های مختلف، در زمینه ی بیماری های عفونی مثل هپاتیت و ایدز قرار می گیرد و بعد از تایید سلامت، به بخش فر آورده ها می رود تا فرآورده های خونی مانند پلاکت و پلاسما را از آن استخراج شود. از فراورده های خونی، پلاکت بیشترین مورد مصرف را در بیمارستان های کرمان دارد .هر کدام از بیمارستان ها به صورت مجزا درخواست خود را به سازمان انتقال خون می دهد و همان موقع خون درخواستی فرستاده می شود.» او در ادامه گفت : «در سازمان انتقال خون هر فردی که دو بار در سال خون اهدا کند اهداکننده ی مستمر است و با توجه به این که امکان بیشتری وجود دارد که اهدا کننده ی بار اولی رفتار های پر خطر داشته باشد و از خون دهی معاف و از سیستم انتقال خون حذف شود تاکید بر تشویق و افزایش دادن تعداد اهدا کنندگان مستمر است. البته آزمایش و تایید سلامت خون، هیچ ربطی به تعداد دفعات اهدا ندارد و هر بار تمامی آزمایش های تایید سلامت، بر خون اهدا کننده انجام می شود.»
افزایش ضریب امنیت خون
دکتر علی اکبر پورفتح الله مدیر عامل سازمان انتقال خون در این رابطه به ایسنا گفت: «مطالعات انجام شده، نشان می دهند که در میان اهداکنندگان مستمر که سالی دو بار امر اهدای خون را انجام می دهند، هیچ موردی از ویروس های اچ آی وی و هپاتیت در سال گذشته نداشتیم و تمام مواردی که این موارد دیده شده اند، مربوط به اهداکنندگان بار اول است. بنابراین اگر اهداکنندگان بار اول را، از چرخه ی اهدای خون حذف کرده و کاهش دهیم، می توانیم ضریب امنیت خون را افزایش دهیم.»پورفتح ﷲ با بیان برنامه های سازمان انتقال خون گفت: «برنامه ریزی های متعددی انجام شده، تا هم جمعیت اهداکنندگان را تغییر دهیم و به سمت اهداکنندگان مستمر رویم و هم شاخص اهدای مستمرمان را که اکنون حدود ۵۱ درصد است، تغییر دهیم. بنابراین در نظر داریم به سمتی حرکت کنیم که بخش عمده ای از اهداکنندگان مان، اهداکننده ی مستمر باشند.»
مدیریت خون بیمار
مدیر عامل سازمان انتقال خون پیشبرد برنامه ی عملیاتی مدیریت خون بیمار، حرکت به سوی اهداکنندگان مستمر در انتقال خون، تولید حداکثری پلاسما و توجه به ایجاد پالایشگاه های تولید داروهای مشتق از پلاسما از طریق همکاری های بین المللی را، از جمله اولویت های انتقال خون در سال جدید عنوان کرد.دکتر پورفتح ﷲ درباره ی مهم ترین اولویت های سازمان انتقال خون در سال ۹۵ گفت: «مهم ترین مساله ی ما در سال جدید برنامه ریزی برای اجرای برنامه ی مدیریت خون بیمار است.»
وی با بیان این که مدیریت خون بیمار یعنی این که بتوانیم کاری کنیم که خون بیماران مدیریت شود و بیمار نیازی به خون دیگران نداشته باشد، افزود: «امروزه دستاوردهای بزرگی در زمینه ی مدیریت خون بیمار در دنیا به وجود آمده است. به این صورت که از فناوری ها و روش هایی استفاده کنند که خون بیمار هدر نرود و وی متکی به سیستم خون سازی خودش باشد و نیازش به خون دیگران به حداقل ممکن برسد.»
پورفتح ﷲ از فراهم کردن برنامه ی عملیاتی و اجرایی درباره ی آموزش و فرهنگ سازی در زمینه ی مدیریت خون بیمار برای سال ۹۵ خبر داد و گفت: «این برنامه در سطح آموزش پزشکان و تجویزکنندگان خون و فرآورده های خونی است.
همچنین تجهیز مراکز درمانی و بیمارستان ها به سرویس انتقال خونی که بتواند مدیریت خون بیمار را انجام دهد، فراهم کردن ابزارها وتجهیزات مورد نیاز برای مدیریت خون بیمار، مانند دستگاه هایی که خون بیمار را از فیلترهایی عبور داده و آن را برای خودش استفاده می کند یا استفاده از انتقال خون خودی و ده ها فرایند دیگری که می توانند در این زمینه کمک کنند، در دستور کار ما قرار دارند.»
بیش از۱۲۰۰بیمار تالاسمی در سطح استان
عباس بهرامی در رابطه ی با مدیریت خون بیمار و نحوه ی مراقبت از خون به پیام ما گفت: «در سازمان انتقال خون استان کرمان، سیستم مراقبت از خون و فرآورده های خونی اجرا می شود و بر آن تاکید ویژه ای وجود دارد.در این رابطه آیین نامه ها و تعهدات ویژه ای بین سازمان انتقال خون و وزارت بهداشت موجود است. در هر بیمارستانی، در مسیر حفظ و نگهداری از خون و فراورده های خونی یک سری وظایف برای کادرهای درمانی تعریف شده است و البته نظارت سازمان به صورت کامل از لحظه ی اهدای خون تا لحظه ای که خون اهدایی به گیرنده منتقل می شود وجود دارد و این به دلیل تاکید بر مصرف درست فرآورده های های خونی است. هدف، مصرف مدیریت شده ی خون است؛ زیرا هر چند واحد خون از بانک سازمان خارج شود، قابل برگشت نیست و استفاده نشود هدر می رود. بنابراین به دلیل کمبود خونی که در کشور و همچنین در استان وجود دارد توجه به این نکته بسیار ضروری است. ما در سطح استان مصرف بالای خون و فراورده های خونی را داریم. به غیر از اعمال جراحی و تصادفات و حوادث، بیش از۱۲۰۰بیمار تالاسمی داریم که خون مورد نیاز آنها را باید تامین کرد؛ که این میزان نیاز، دقت بیشتری در مصرف خون می طلبد.» وی در مورد سلامت خون سازمان بانک انتقال خون گفت: «ضریب امنیت سلامت خون در سازمان انتقال خون صد در صد است. موضوع، جان وسلامتی انسان هاست. تمام اقدامات انجام شده در سازمان بر اساس دستورالعمل های تایید شده انجام می شود و بر تمام مراحل، واحد کنترل کیفیت، نظارت کامل دارد تا خون سالمی در اختیار بیماران قرار گیرد.»
در پایان مسئول ارزیابی عملکرد سازمان انتقال خون استان کرمان گفت: «غیر از گروه هایی که نمی توانند خون اهدا کنند؛مانند بیماران قلبی ،دیابتی ها،بیماران شیمیایی و … بقیه افراد ۱۸ تا ۶۰ سال می توانند اهداکننده باشند. مردها ۴ بار و زن ها ۳ بار در سال می توانند با مراجعه به مراکز سازمان انتقال خون،خون خود را اهدا کنند.این نکته قابل ذکر است که به دلیل بعضی از باورهای غلط، بانوان تمایلی به اهدای خون ندارند. این در حالی است که سالم ترین خون ها متعلق به آن هاست و سازمان انتفال خون از این منبع محروم است و باید در این زمینه فرهنگ سازی انجام شود.»
او در ادامه از برنامه های سازمان انتقال خون برای فرهنگ سازی در این زمینه گفت: «هر سال سازمان انتقال خون در مراسمی از اهداکنندگان مستمر تقدیر می کند. در سطح استان، بالغ بر ۷۵ هزار اهدا کننده داریم و به دلیل محدودیت امکانات، توان تقدیر از همه ی آن ها وجود ندارد. البته هیچ تقدیری در اندازه ی کار اهدا کنندگان وجود ندارد.»
باتوجه به نیاز بالای خون در کشور، خلاء یک عزم بزرگ ملی در این زمینه احساس می شود؛ عزمی که هدفش بخشیدن زندگی است. ایرانیان نشان داده اند که یک پیکره ی واحد هستند و برایشان هر دردی، درد مشترک است . بی شک در این زمینه، زندگی را به همنوعان خود هدیه خواهند کرد .

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *