پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | قائم‌مقام وزیر بهداشت جزییات حضور بیمار افغان در بیمارستان دولتی را تشریح کرد: بیماران افغانِ «مجاز» با تعرفه دولتی درمان می‌شوند

قائم‌مقام وزیر بهداشت جزییات حضور بیمار افغان در بیمارستان دولتی را تشریح کرد: بیماران افغانِ «مجاز» با تعرفه دولتی درمان می‌شوند





۱۸ فروردین ۱۳۹۵، ۲۲:۱۸

قائم‌مقام وزیر بهداشت جزییات حضور بیمار افغان در بیمارستان دولتی را تشریح کرد:
بیماران افغانِ «مجاز» با تعرفه دولتی درمان می‌شوند

ماجرای ترخیص بیمار بهبودیافته «افغان» همچنان ادامه دارد. بیماری که ۱۹روز از حضورش در یکی از بیمارستان‌های دولتی می‌گذرد، بدون این‌که نیازی به درمان داشته باشد. از یک‌سو وزارت بهداشت بر اجرای قانون تأکید می‌کند که نتیجه آن «رد مرز» کردن این فرد است بدون این‌که از او هزینه درمان گرفته شود، ازسوی دیگر، موسسه سرای امید (مرکز ترک اعتیاد و نگهداری از معتادان بهبودیافته) که این شخص یکی از مددجویانش است و او را به بیمارستان منتقل کرده، تأکید می‌کنند، بیمارستان برای ترخیص پول می‌خواهد. «محمد» ۶۵ساله، بیستم اسفندماه به دلیل مشکل قلبی ازسوی موسسه سرای امید به بیمارستان فیروزآبادی منتقل شد، بیست‌ونهم همان ماه، اقدامات درمانی تمام شد اما به دلیل هزینه سه‌میلیون تومانی و ناتوانی موسسه و بیمار در پرداخت هزینه، در بیمارستان نگهداری شد. مدیر بیمارستان درپی تماس‌های «شهروند» تأکید می‌کند که از زمان اعلام ترخیص این بیمار، کسی برای تحویل گرفتن او مراجعه نکرده است. مسئولان موسسه سرای امید اما اعلام می‌کنند، بیمارستان هزینه درمان را می‌خواهد. با گذشت دوهفته از حضور «محمد» در بیمارستان، احمد ملکی، مدیر بیمارستان به «شهروند» اعلام کرد که این بیمار بهبودیافته افغان غیرمجاز است که براساس قانون، پس از درمان، باید با دستور قضائی به کشورش بازگردد. حالا مسئولان بیمارستان هم از مرجع قضائی برای این فرد دستور «رد مرز» گرفته‌اند. حکمی که تأکید می‌کند «محمد» باید به اردوگاهی تحویل داده شود و به کشورش بازگردد.
ایرج حریرچی، قائم‌مقام وزیر بهداشت است. او در گفت‌وگو با «شهروند» درباره جزییات نگهداری از این مرد افغان در یکی از بیمارستان‌های دولتی توضیحاتی می‌دهد. تأکید او بر این است که بیمارستان مورد نظر، اقدام درست و خداپسندانه‌ای انجام داده و در زمان پذیرش بیمار، هیچ پولی نگرفته و اقدام به درمان کرده است اما براساس قانون، افرادی که اتباع بیگانه غیرمجاز هستند و توانایی مالی ندارند، باید با حکم قضائی به کشورشان بازگردند. او می‌گوید: «این فرد، حدود دو‌سال است که در موسسه سرای امید، مشغول به کار است، او جزو افغان‌های غیرمجاز است، پیش از تعطیلات نوروز به دلیل مشکلی که برایش ایجاد شده بود، به بیمارستان منتقل شد، همان جا هم کارهای درمانی برایش صورت گرفت، اما پس از یک هفته، هیچ‌کس برای تحویل او به بیمارستان مراجعه نکرد.» او می‌گوید: «ما براساس قانون نمی‌توانیم بیمار را بدون همراه مرخص کنیم، حتما باید کسی باشد که این بیمار را تحویل بگیرد، بیمارستان چندبار با کسانی که او را به بیمارستان آوردند، تماس گرفت اما کسی برای تحویل او نیامد.» او در پاسخ به این سوال که مسئولان سرای امید اعلام می‌کنند چندبار مراجعه کرده‌اند اما بیمارستان از آنها خواسته هزینه سه‌میلیون تومانی درمان را پرداخت کنند تا بیمار را تحویل دهند، توضیح می‌دهد: «هیچ‌کس با کارت شناسایی مشخص از جای مشخص برای مرخص کردن این فرد نیامده است. مکانی که گفته می‌شود این فرد را به بیمارستان آورده‌اند، اقدام به بکارگیری یک فرد غیرمجاز کرده که از نظر قانونی، خلاف است. همین هم شد تا درنهایت بیمارستان با مرجع قضائی مکاتبه کند، مرجع قضائی هم مانند موارد مشابه، دستور رد مرز داد.» او تأکید می‌کند:
« اگر همین حالا ما این فرد را مرخص کنیم، به ما ایراد می‌گیرند که چرا او را در خیابان رها کرده‌ایم، اما از آن طرف هم کسی برای تحویل او مراجعه نمی‌کند.» قائم‌مقام وزیر بهداشت درباره هزینه سه‌میلیون تومانی درمان و ناتوانی این فرد و موسسه سرای امید، در پرداخت هزینه‌ها تأکید می‌کند: «ما می‌دانیم هزینه درمان این شخص، پرداخت نمی‌شود، انتظار پولی هم نداریم اما نمی‌توانیم او را رها کنیم. بیایند او را تحویل بگیرند.»
او به دستور قضائی برای رد مرزکردن این فرد اشاره می‌کند: «از نظر قانونی این فرد باید از کشور خارج شود، موضوعی که وجود دارد این است که ما در بیمارستان‌های کشور، هزینه درمان اتباع خارجی مجاز را مانند بیماران ایرانی و براساس تعرفه‌های دولتی حساب می‌کنیم، هیچ کجای دنیا این اتفاق نمی‌افتد. ما این کارها را برای افغان‌های مجاز انجام می‌دهیم و بر سر هزینه بیمه‌ای‌شان به توافق رسیده‌ایم. درکشورهای دیگر افرادی با این مشخصات، باید ۶برابر هزینه‌های دولتی، پول درمان بدهند.» حریرچی، ادامه می‌دهد: «درمیان این افراد، اما تعدادی از افغان‌ها هستند که غیرمجازند، ما باید با این غیرمجازها چه کنیم؟ الان بکارگیری این افراد هم تخلف و غیرقانونی است، حالا با شرایطی که پیش آمده ما چاره‌ای نداریم جز این‌که این بیمار را رد مرز کنیم، چراکه اگر این اقدام را انجام ندهیم، کاری خلاف قانون انجام داده‌ایم.» او می‌گوید: «بیمارستانی که این فرد را درمان کرده، اقدام خداپسندانه و درستی انجام داده اما متاسفانه طوری عنوان می‌شود که گویی بیمارستان مقصر است و این فرد را به گروگان گرفته است.»
منبع:روزنامه‌ی شهروند

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *