پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ارسال توپ ناترازی بودجه به زمین مجلس

سخنگوی دولت ناترازی بودجه را حاصل عملکرد مجلس اعلام کرد

ارسال توپ ناترازی بودجه به زمین مجلس





ارسال توپ ناترازی بودجه به زمین مجلس

۱۷ بهمن ۱۴۰۲، ۱۹:۴۲

سخنگوی دولت از مجلس خواست خط قرمز رشد اقتصادی هشت درصدی و جلوگیری از افزایش تورم را رعایت کند. «علی بهادری جهرمی» در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به پرسشی دربارهٔ برنامهٔ دولت برای رفع ناترازی بودجه گفت: طبق گزارش سازمان برنامه‌وبودجه ناترازی‌ها به‌دلیل تغییرات مجلس در لایحهٔ بودجه انجام شده و منابع لازم برای آن حداقل ۴۰۰ همت برآورد شده که عدد بسیار بالایی است و به‌نوعی شاکلهٔ کلی بودجه را تحت‌تأثیر قرار داده است. یعنی حدود یک‌پنجم بودجه با مصارفی مواجه شده که منابعی برای آن در نظر گرفته نشده است.

دبیر هیئت دولت در بخشی از نشست خبری هفتگی با خبرنگاران، دربارهٔ آخرین وضعیت احیای دریاچه ارومیه گفت: تدابیر دولت دو محور داشت. یکی تأمین آب و اقدامات سخت‌افزاری آن بود که پروژهٔ انتقال آب کانی‌سیب، انتقال آب تصفیه‌خانهٔ فاضلاب ارومیه و پروژهٔ تثبیت کانون‌های نمکی از آن جمله است. بخش دیگر هم اقدامات نرم‌افزاری مانند جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز است.
بهادری جهرمی افزود: براساس اعلام مقامات محلی ۷۰ هزار چاه غیرمجاز در این حوضهٔ آبریز احداث شده بود که بخش زیادی برای ویلاهای تفریحی بود و بخشی برای کشاورزی. با همکاری خود مردم و کشاورزان تلاش می‌شود جلوی برداشت‌های غیرمجاز گرفته شود. الگوی کشت منطقه نیز اصلاح می‌شود تا امکان کشت‌هایی وجود داشته باشد که بهره‌وری بالاتر و مصرف آب کمتری داشته باشند.
سخنگوی دولت یادآور شد: کسری بودجه یکی از عوامل اصلی ایجاد تورم و دیگر مشکلات است و انتظار می‌رود با همکاری و تعامل و کارشناسی بیشتر این موارد را بهتر بررسی کنیم. بهادری جهرمی گفت: همچنان در مجلس فرصت در این زمینه‌ باقی است و به‌عنوان سخنگوی دولت از مجلس خواهش می‌کنم که خط قرمز همهٔ ما رشد اقتصادی هشت درصدی و جلوگیری از افزایش تورم باشد.

سخنگوی دولت: براساس اعلام مقامات محلی ۷۰ هزار چاه غیرمجاز در حوضهٔ آبریز دریاچهٔ ارومیه احداث شده بود که بخش زیادی برای ویلاهای تفریحی و بخشی برای کشاورزی بود

دبیر هیئت دولت در پاسخ به پرسشی دربارهٔ برنامهٔ دولت برای رفع ناترازی در مصرف بنزین گفت: استاندارد مصرف ما در حوزه‌های مختلف انرژی مقداری بالاست. برای حل این ناترازی، سیاست دولت غیرقیمتی بوده است و در همین راستا باجدیت پیش می‌رود. اولین سیاست افزایش عرضه یا تولید بنزین است. او افزود: مثلاً فاز ۱۴ پالایشگاه پارس جنوبی با سرمایه‌گذاری ۲.۷ میلیارد دلاری، به بهره‌برداری رسید و ۵۰ میلیون مترمکعب در روز به افزایش تولید رسید. با سرمایه‌گذاری‌های متعدد، در خوراک نفت و میعانات گازی پالایشگاه‌ها به پنج درصد افزایش در طول سال گذشته رسیدیم.
بهادری جهرمی یادآور شد: تولید بنزین در دو سال گذشته افزایش داشته است، اما سرعت یا نرخ رشد مصرف هم در دولت بالاست. همزمان دولت هم مسیر افزایش تولید را با سرعت پیش می‌برد و هم مسیرهای کنترل غیرقیمتی از جمله جلوگیری از قاچاق را که به کشف و برخورد ۳۰ میلیون لیتر بنزین منجر شده است.
دبیر هیئت دولت گفت: در عموم ایام سال تراز تولید و مصرف وجود دارد، مگر زمانی که در اوج مصرف باشیم یا زمانی که پالایشگاه در اورهال قرار دارد که در این مواقع نیاز می‌شود از روش‌های مختلفی برای پرکردن مخازن، ذخیره‌سازی یا جبران تولید آن پالایشگاه، استفاده شود.

دستور رئیس‌جمهور برای واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی دربارهٔ مشارکت بخش خصوصی در حوزه‌های نفتی، گفت: پیش‌ازاین، رویکرد غلط نگاه به بیرون و بی‌توجهی به ظرفیت‌های داخلی حاکم بود. در این دولت نگاه به درون در پیشبرد پروژه‌ها جایگزین نگاه به بیرون شده است و پیرو بیانات رهبر انقلاب، دولت اهتمام ویژه‌ای به واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی دارد. رئیس‌جمهور هم دستور ویژه‌ای مبنی‌بر بازنگری رویکرد واگذاری پروژه‌ها برای اینکه هرچه بیشتر از بخش خصوصی استفاده شود، داده است.
او با بیان اینکه «فرایند مناقصه‌ها معمولاً ۴۰ ماه طول می‌کشید»، یادآور شد: در دولت سیزدهم یعنی در همین مدت کمتر از ۴۰ ماه، شش قرارداد برای توسعهٔ هفت میدان نفتی و گازی به ارزش چهار و نیم میلیارد دلار منعقد، تنفیذ و عملیات اجرایی آن انجام شده است که درنتیجهٔ آن، ۱۹۰ هزار بشکه به تولید کشور افزوده شده است.
بهادری جهرمی گفت: همچنین پنج قرارداد برای هشت میدان نفتی و گازی به ارزش ۱۴ میلیارد دلار تا پایان امسال منعقد می‌شود که تقریباً در همهٔ این قراردادها طرف حساب ما بخش خصوصی خواهد بود و درنتیجهٔ این قراردادها، انتظار داریم که ۳۹۰ هزار بشکه نفت و ۳۰ میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت تولید کشور افزوده شود.

تصویب آیین‌نامهٔ اجرایی ماده ۲۴ قانون بهبود محیط کسب‌وکار
دبیر هیئت دولت در بخش دیگری از این نشست با اعلام تصویب آیین‌نامهٔ اجرایی ماده ۲۴ قانون بهبود محیط کسب‌وکار، گفت: یکی از دغدغه‌های مهم و بجای بخش خصوصی، تغییرات یک‌شبه و مکرر مقررات و دستورالعمل‌ها بود. رفع این دغدغه در سال ۹۰ در ماده ۲۴ قانون بهبود محیط کسب‌وکار پیش‌بینی شد، اما عملاً اجرایی نشد؛ چراکه دستگاه‌ها به‌بهانه‌های واهی و ذکر مواردی همچون محرمانگی از اجرای آن سر باز می‌زدند.
سخنگوی دولت گفت: اکنون و با تصویب آیین‌نامهٔ اجرایی ماده ۲۴ در دولت، دستگاه‌ها مکلف شده‌اند قوانین و دستورالعمل‌هایی را که برای فعالیت‌های بخش خصوصی دارای اهمیت است، پیش از اجرایی شدن منتشر کنند.
او ادامه داد: در تدوین این آیین‌نامه نظرات فعالان بخش خصوصی، اتاق‌ها و دستگاه‌های متولی گرفته شده است. این آیین‌نامه به پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد و ایجاد فضای آرامش و ثبات برای فعالان اقتصادی کمک شایانی می‌کند.
بهادری جهرمی یادآور شد: پیش‌ازاین نیز دولت در راستای رفع دغدغه‌های فعالان اقتصادی اقداماتی انجام داده بود. اصلاح فرآیندهای گمرکی و نصف شدن دستورالعمل‌های گمرکی، ارتقای شاخص امنیت سرمایه‌گذاری و مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزها که طبق آن در حال حاضر امکان صدور ۹۷ درصد مجوزهای کسب‌وکار در بستر درگاه ملی مجوزها وجود دارد، از این موارد است.
دو هزار و ۴۰۰ پروژه به ارزش ۴۱۰ هزار میلیارد تومان در دههٔ فجر افتتاح می‌شود
بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی دربارهٔ برنامهٔ دولت برای بهره‌برداری از پروژه‌ها در «دههٔ فجر» گفت: دو هزار و ۴۰۰ پروژه به ارزش ۴۱۰ هزار میلیارد تومان در دههٔ فجر افتتاح می‌شود. بخشی از این طرح‌ها و پروژه‌ها افتتاح شده است و بقیه نیز تا پایان دههٔ فجر افتتاح خواهند شد. از این میان، ۱۵ طرح مربوط به وزارت نفت با مجموع سرمایه‌گذاری ۲.۲ میلیارد دلاری است که موجب افزایش تولید گاز و نفت و گازرسانی به شهرها و روستاها خواهد شد. تمامی اعضای هیئت وزیران نیز در دههٔ فجر حداقل به یک استان سفر می‌کنند.
او با بیان اینکه «تولید نفت خام در دههٔ فجر ۵۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد»، ادامه داد: تولید گاز خام هشت میلیون مترمکعب در روز و ظرفیت پتروشیمی ۳.۴ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت. گازرسانی به بیش از هزار روستا، ۱۳ شهر و دو هزار و ۵۱۸ صنعت جدید انجام می‌شود.
دبیر هیئت دولت با بیان اینکه در طرح «فجرانه کالابرگ الکترونیکی»، به هر فرد ۶۲۰ هزار تومان یارانه تعلق می‌گیرد، اعلام کرد: در این طرح درصورت استفاده از کالابرگ و خرید از سبد غذایی مورد تأیید وزارت کار، به مبلغ ۲۲۰ هزار تومان، به‌ازای هر فرد یارانه‌بگیر مبلغ ۴۰۰ هزار تومان کالابرگ افزوده می‌شود. یعنی هر فرد یارانه‌بگیر می‌تواند تا ۶۲۰ هزارتومان از کالابرگ استفاده کند.

توضیح دربارهٔ تعطیلات آخر هفته
بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی دربارهٔ نظر دولت برای تعطیلی آخر هفته‌ها، گفت: این لایحه را دولت سال گذشته به مجلس داد که تعطیلات آخر هفته را به دو روز افزایش دهد. منتظریم تا جمع‌بندی مجلس انجام شود که هر آنچه قانونگذار تعیین کند، ملاک عمل است؛ اما در لایحهٔ دولت پنجشنبه و جمعه تعیین شده بود.
کارمندان بخش خصوصی امسال تا سقف ۱۳ میلیون تومان از مالیات معافند
او در پاسخ به پرسشی دربارهٔ معافیت‌های مالیاتی، گفت: کارمندان بخش خصوصی امسال تا سقف ۱۳ میلیون تومان از مالیات معافند. بسیاری از معافیت‌های مالیاتی ضروری هستند و طبیعی است که کسی نمی‌پسندد از حقوق زیر ۱۲ میلیون تومان یا از فعالیت اقتصادی خرد مالیات گرفته شود. به درخواست دولت امسال، تولیدکننده‌ها تا هفت درصد از مالیات معاف شدند. البته لازم است در برخی معافیت‌ها تجدیدنظر شود که سازمان مالیاتی در این زمینه در حال اقدام است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

سردار رادان: حجاب موضوعی کاملا فرهنگی است

در تجمع روحانیون قم در دفاع از «طرح نور» چه گذشت؟

سردار رادان: حجاب موضوعی کاملا فرهنگی است

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

الهه محمدی و نیلوفر حامدی آزاد شدند

الهه محمدی و نیلوفر حامدی آزاد شدند

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *