پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مرگ ۱۲ معلم در جاده‌های ناایمن

در یک سال گذشته تصادفات جاده‌ای جان تعدادی از معلمان را گرفت اما وزارت آموزش‌وپرورش اقدام خاصی انجام نداد

مرگ ۱۲ معلم در جاده‌های ناایمن

وزیر آموزش‌وپرورش در واکنش به تصادفات اخیر معلمان فقط به یک پیام تسلیت بسنده کرد





مرگ ۱۲ معلم در جاده‌های ناایمن

۲ بهمن ۱۴۰۲، ۲۰:۰۰

|پیام ما| شش معلم در عرض ۴۰ روز در جاده‌های استان چهارمحال‌وبختیاری در مسیر بازگشت از مدرسه جان خود را از دست دادند. حادثهٔ اول در سومین هفتهٔ آذر در محور اردل به جونقان رخ داد و سه نفر از معلمان جوان این شهرستان را به کام مرگ کشید. حدود ۴۰ روز پس از این حادثه، تصادف دیگری در محور صالحات به لردگان سه معلم دیگر را به کشتن داد. این تصادفات که در فاصلهٔ کوتاهی از هم رخ دادند، هر دو در جاده‌های بین‌شهری استان چهارمحال‌و‌بختیاری به وقوع پیوستند و در حادثهٔ اول، دو سواری سمند و پراید و در دیگری سواری پژو و کامیون با یکدیگر برخورد کرده‌اند. طبق آنچه در رسانه‌ها منتشر شده، فقط در سال جاری، ۱۲ معلم جان خود را در جاده‌های ناایمن و مسیر ایاب و ذهاب مدرسه از دست داده‌ و بسیاری هم در تصادفات جاده‌ای زخمی و مصدوم شده‌اند. وزیر آموزش‌وپرورش در واکنش به تصادفات اخیر فقط به یک پیام تسلیت بسنده کرده است. این در‌حالی‌است که یکی از وظایف آموزش‌وپرورش به‌عنوان متولی تأمین امنیت شغلی معلمان و اندیشیدن تمهیداتی برای ایاب و ذهاب ایمن آنان است.

مدت‌هاست که آموزش‌وپرورش با کمبود نیرو مواجه است و امسال هم شدیدترین میزان آن را تجربه کرد، به‌طوریکه براساس گزارش‌ها و گفتهٔ نمایندگان مجلس تا میانهٔ سال تحصیلی جاری بسیاری از کلاس‌ها در مناطق کم‌برخوردار خالی از معلم بودند. طبق آنچه در رسانه‌ها منتشر شده فقط در سال جاری، ۱۲ معلم جان خود را در جاده‌های ناایمن و مسیر ایاب و ذهاب مدرسه از دست داده‌‌اند و بسیاری هم در تصادفات جاده‌ای زخمی و مصدوم شده‌اند. وزارت آموزش‌وپرورش اما در مقابل زنجیرهٔ این اتفاقات، همواره سکوت کرده و در بهترین حالت فقط به یک پیام تسلیت برای فوت هرکدام از این معلم‌ها و تأسف برای وقوع این حوادث، بسنده کرده است.

براساس اخباری که در رسانه‌ها منتشر شده است از اواخر سال تحصیلی گذشته تا امروز، ۱۲ معلم در جاده‌ها تلف شده‌اند

این درحالی‌است که یکی از وظایف این وزارتخانه و اداره‌های زیرمجموعهٔ آن به‌عنوان متولی آموزش و کارفرمای معلمان، ایجاد امنیت شغلی و امکانات اولیه از جمله وسیلهٔ ایاب و ذهاب امن به‌ویژه در مناطق روستایی و کم‌برخوردار است. اما تجربهٔ تدریس معلمان در این مناطق می‌گوید آموزش‌وپرورش به‌طور مداوم از این مهم، شانه خالی می‌کند. این بی‌توجهی به امنیت شغلی و جان معلمان، به‌مرور منجر به بی‌انگیزگی معلمان و افت کیفیت آموزش شده است و درنهایت قربانی این وضعیت دانش‌آموزان هستند که دود بی‌مسئولیتی آموزش‌وپرورش به چشم آنها می‌رود. 

 

پیش‌ازاین، یکی از معلمان پیمانی که خودش تجربهٔ ۲۰ سال تدریس در روستاهای کم‌برخوردار اصفهان را داشت و خواسته بود نامش فاش شود به «پیام ما» دربارهٔ وضعیت معلمان در مناطق کم‌برخوردار گفته بود: «تدریس در روستای محروم یعنی امکانات صفر؛ نه وسیلهٔ ایاب و ذهابی و نه حتی امکاناتی که آدم بتواند مایحتاج اولیهٔ زندگی‌اش را فراهم کند. چندسال پیش معلم‌ها طعمهٔ گرگ شدند، چون بایست برای رسیدن به روستاهای صعب‌العبور و دورافتاده از جاده‌های خطرناک بدون هیچ سرویس و وسیله‌ای رد می‌شدند. الان هم آنها با هزینهٔ شخصی گزاف باید برای رسیدن به کلاس‌های درس رفت‌وآمد کنند. نه تلفن، نه اینترنت و در بعضی مناطق حتی سرویس بهداشتی وجود ندارد.» 

 

مرگ ۱۲ معلم در جاده‌های ناایمن

براساس اخباری که در رسانه‌ها منتشر شده است، از اواخر سال تحصیلی گذشته تا امروز، ۱۲ معلم در جاده‌ها تلف شده‌اند. در روز ۱۷ اسفند سال گذشته، یک آموزگار کلاس دوم دبستان اهل فسا، در مسیر چارک به بندر آفتاب از جاده منحرف شد و در اثر شدت جراحات جان سپرد. پس از آن در هفتهٔ دوم اردیبهشت امسال، در محور سبزوار-جوین یک معلم دیگر در اثر تصادف پراید با کامیونت جان سپرد و سه نفر دیگر در این تصادف به‌شدت مجروح شدند. در عرض یک هفته پس از این تصادف در ۲۵ اردیبهشت سال جاری، معلم دیگری در اثر تصادف در مسیر اسدآباد به همدان درگذشت. 

سپس پنج ماه بعد در ۱۰ مهرماه به‌گزارش روابط‌عمومی آموزش‌وپرورش لرستان، سه معلم دیگر در سانحهٔ تصادفی در محور سپیددشت به خرم‌آباد مصدوم شدند و یکی از معلمان فوت کرد. آن‌طورکه روابط‌عمومی ادارهٔ آموزش‌وپرورش استان لرستان گفته بود: «این معلمان در مسیر بازگشت از محل کار در سپیددشت به‌سمت خرم‌آباد بودند و در پی این سانحهٔ رانندگی، علیرضا کوچک‌زاده از فرهنگیان خوشنام این منطقه جان به جان‌آفرین تسلیم کرد و سه فرهنگی دیگر نیز در بخش اورژانس بیمارستان شهدای عشایر بستری شدند.»

یک ماه بعد در عجب‌شیر از شهرهای آذربایجان‌شرقی، یک مینی‌بوس حامل دبیران مدرسهٔ روستای آلمالو در نزدیکی روستای صومعه در بخش قلعه‌چای، واژگون شد و در پی این حادثه یک نفر کشته و ۱۶ نفر به‌شدت مصدوم شدند.

وزیر آموزش‌وپرورش درحالی نسبت به این حادثهٔ دلخراش ابراز تأسف کرده است که به‌نظر نمی‌رسد این وزارتخانه تمهیدی برای پیشگیری از این وضعیت اندیشیده باشد تا امنیت جانی معلمان را به‌طور عملی تضمین کند

در آذرماه نیز دو تصادف دیگر در جاده‌ها جان معلمان را گرفت. یکی از تصادفات مربوط به جاده‌های ناایمن منطقهٔ طارم سفلی در شهرستان قزوین می‌شد که باعث واژگونی خودروی یک زوج معلم که در حال بازگشت از جادهٔ سیردان به کلج بودند، شد. در این سانحهٔ دلخراش معلم ابتدایی مدرسهٔ سیردان جان خود را از دست داد و همسر او نیز مجروح و در بیمارستان بستری شد.

حادثهٔ دیگر نیز تصادف خودروی معلمان در مسیر بازگشت از مدرسه در محور اردل به جونقان بود که باعث جان سپردن سه دبیر چهارمحال‌وبختیاری شد. این تصادف به‌گفتهٔ رئیس اورژانس و مدیر حوادث دانشگاه علوم‌پزشکی استان چهارمحال‌وبختیاری در محدودهٔ سه‌راهی اردل به‌سمت جونقان رخ داد که دو سواری سمند و پراید با یکدیگر برخورد کردند و سه معلم جوان در آن جان سپردند. 

آخرین مورد این زنجیرهٔ شوم هم مربوط به تصادف یک تصادف سواری پژو با کامیون در محور صالحات به لردگان در استان چهارمحال‌وبختیاری می‌شود که چهل روز پس از تصادف جادهٔ اردل به جونقان رخ داد و به‌گفتهٔ رئیس پلیس‌‌راه این استان دو معلم پرورشی و یک آموزگار ابتدایی فوت کردند و یک نفر مصدوم شد.

 

جاده‌های ناایمن عامل تصادفات منجر به فوت

به‌گزارش فارس، «غلامعلی نوربخش»، رئیس پلیس‌‌راه چهارمحال‌وبختیاری، علت این تصادفات انحراف به چپ از خط وسط راه تشخیص داده شده است. به‌گفتهٔ او، با توجه به دوطرفه بودن اکثر جاده‌های این استان و نبود جدا‌کننده در میانهٔ راه، برخورد رخ‌به‌رخ در اثر ورود به مسیر مقابل، مهمترین عامل تصادفات منجر به فوت و جرح در این محورهاست.

او همچنین دربارهٔ آمار تصادفات در محورهای چهارمحال‌وبختیاری به ایسنا گفت: «آمار تصادفات استان طی ۹ ماه امسال مخصوصاً در تعداد فوتی‌ها، افزایش حدود ۴۰ درصدی داشته است. در این مدت تعداد مجروحان ناشی از تصادف در محورهای استان ۱۰ درصد افزایش داشته که ۲۲ مورد تصادف دسته‌جمعی صورت گرفته و این حوادث منجر به افزایشی شدن آمار تصادفات شده است. درصورتی‌که سال گذشته شاید سه مورد تصادف دسته‌جمعی در محورهای استان اتفاق افتاده بود. البته دوطرفه و کوهستانی بودن جاده‌های استان منجر به این شده است که با کوچکترین تخلف تصادف اتفاق می‌افتد.»

 

او دربارهٔ دلیل حوادث محور اردل طی هفته‌های گذشته، اضافه کرد: «تیم کارشناسی به‌همراه دادستان، فرماندار، راه‌وشهرسازی و راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای و دهیاران از این مسیر بازدید و اقدامات کوتاه‌مدت و میان‌مدت پیشنهاد شد. همچنین قرار شد شانه‌ها تعریض، شیب محور ملایم‌تر، خط‌کشی‌ها پررنگ‌تر و نصب بیشتر تابلو علائم برای کاهش تصادفات و آشکارسازی انجام شود.» به‌گفتهٔ او، از ابتدای امسال تاکنون طبق کارشناسی‌های صورت‌گرفته، حوزهٔ راه در حدود ۳۵ مورد تصادف به‌عنوان مقصر شناخته شده است.

رئیس پلیس‌راه چهارمحال‌وبختیاری در ادامه با بیان اینکه بیشتر تصادفات در فصل بهار و تابستان اتفاق می‌افتد، آماری از علل این تصادفات ارائه داد: «۳۸ درصد تصادفات مربوط به واژگونی‌ها، ۵۷ درصد آنها در شش‌ماههٔ ابتدای سال مربوط به خستگی و خواب‌آلودگی و ۳۹ درصد تصادفات هم مربوط به انحراف به چپ بوده و ۱۵درصد آنها مربوط به خودرو گزارش شده است. لازم به ذکر است که در این مدت، بیش‌ترین عامل تصادفات استان یعنی حدود ۷۰ درصد مربوط به عامل انسانی و ۳۰ درصد مربوط به وسیلهٔ نقلیه و راه است.»

 

بی‌توجهی طولانی آموزش‌وپرورش به امنیت جانی معلمان

درحالی‌که جان معلمان به‌طور مداوم در جاده‌های ناایمن، از دست می‌رود در مقابل آموزش‌وپرورش در این مدت سکوت اختیار کرده و فقط به پیام‌های تسلیت بسنده کرده است. به‌طور مثال در پی درگذشت سه معلم در استان چهارمحال‌وبختیاری، وزیر آموزش‌وپرورش پیامی صادر کرد: «خبر ناگوار درگذشت دو مربی پرورشی و آموزگار تلاشگر استان چهارمحال‌و‌بختیاری؛ هادی حسینی، داود مهری و محمدرضا کوهی در اثر حادثهٔ دلخراش تصادف، موجب تأثر و تأسف گردید.» وزیر آموزش‌وپرورش در‌حالی نسبت به این حادثهٔ دلخراش ابراز تأسف کرده است که به‌نظر نمی‌رسد این وزارتخانه تمهیدی برای پیشگیری از این وضعیت اندیشیده باشد تا امنیت جانی معلمان را به‌طور عملی تضمین کند. پیگیری‌های «پیام ما» از روابط‌عمومی وزارتخانهٔ آموزش‌وپرورش و ادارهٔ آموزش‌وپرورش استان چهارمحال‌وبختیاری در همین رابطه نیز بی‌پاسخ ماند. 

 

نوشدارو پس از مرگ سهراب

پس از تسلیت وزیر آموزش‌وپرورش، استاندار چهارمحال‌وبختیاری نیز یکشنبه‌شب در پیامی جان باختن سه معلم این استان در حادثهٔ رانندگی را تسلیت گفت. به‌گزارش روابط‌عمومی استانداری چهارمحال‌وبختیاری، «غلامعلی حیدری» در پیامی اعلام کرده است از شنیدن خبر ناگوار سانحهٔ دلخراش تصادف سه تن از فرهنگیان جوان استان به‌شدت متأثر شده و در این پیام آورده است: «از بابت حوادث ناگواری که در جاده‌های استان چهارمحال‌وبختیاری اتفاق می‌افتد، بسیار دردمند هستم و به خانواده‌های داغدار و جامعهٔ فرهنگیان استان از صمیم قلب تسلیت عرض می‌کنم.» او در ادامه گفته است که بهبود اوضاع، سامان بخشیدن و افزایش سطح ایمنی جاده‌ها که از مطالبات بحق مردم در سراسر استان و از مهمترین دغدغه‌های مسئولان چهارمحال‌وبختیاری است.

باوجوداین، اما وضعیت ناایمن جاده‌ها نه‌فقط در چهارمحال‌وبختیاری بلکه در سایر استان‌ها جان شهروندان را می‌گیرد و سرعت افزایش ایمنی آنها کند است و مشخص نیست که بالاخره چه زمانی  قرار است این مطالبات بحق مردم تحقق پیدا کند؟

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *