پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تداوم برف و کولاک در ۱۱ استان‌‌

دستور آماده‌باش برای دستگاه‌های امدادی در استان‌های درگیر برف صادر شد

تداوم برف و کولاک در ۱۱ استان‌‌

در سراسر کشور امدادرسانی به سه هزار و ۷۶۰ نفر انجام شده. همچنین ۱۹۱ نفر اسکان اضطراری پیدا کردند و ۱۱ نفر نیز به مناطق امن منتقل شدند





تداوم برف و کولاک در ۱۱ استان‌‌

۲۴ دی ۱۴۰۲، ۲۰:۳۶

براساس اعلام سازمان هواشناسی کشور با توجه به ورود سامانهٔ بارشی، برای استان‌های گیلان، مازندران، آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، خوزستان، قزوین، البرز و تهران تداوم بارش برف و کولاک سنگین پیش‌بینی شده است. ‌طبق هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی، کولاک برف و احتمال وقوع بهمن، از روز یکشنبه (دیروز) تا اواسط هفته، در استان‌های گیلان، مازندران، آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، شمال‌شرق خوزستان، ارتفاعات قزوین، البرز و تهران، پیش‌بینی شده است. بر این‌ اساس، با توجه به هشدار وقوع کولاک برف و احتمال رخداد بهمن امدادگران جمعیت هلال‌احمر در ۱۱ استان کشور، در حالت آماده‌باش قرار گرفتند. بنابر اعلام رئیس سازمان امداد و نجات کشور، در چهار روز گذشته و پس از وقوع برف در گردنه‌های برف‌خیز، ۱۲ استان آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، اردبیل، چهارمحال‌وبختیاری، زنجان، سمنان، قزوین، کردستان، کهگیلویه‌وبویراحمد، گیلان، لرستان و همدان، شامل ۴۶ محور کوهستانی، نیاز به خدمات امدادی پیدا کردند که امدادگران جمعیت هلال‌احمر برای امدادرسانی در این مناطق حاضر شدند. در این مدت زمان، امدادرسانی به سه هزار و ۷۶۰ نفر انجام شده. همچنین، ۱۹۱ نفر اسکان اضطراری پیدا کردند و ۱۱ نفر نیز به مناطق امن منتقل شدند. ۸۷ تیم عملیاتی شامل ۲۷۰ امدادگر، برای رهاسازی ۴۶۰ دستگاه خودرو از برف اقدام کردند.

با شروع بارش‌های زمستانه در ۱۹ استان کشور، برخی مناطق کشور دچار مشکلاتی در تردد و محورهای دسترسی شدند. این میان اما استان اردبیل متحمل اختلال‌های شدیدی شده است تا جایی که دفتر مدیریت بحران این استان همهٔ شهرها را در وضعیت قرمز اعلام کرد.

«مهدی خدمتی» مدیرکل بحران استانداری اردبیل به «پیام ما» می‌گوید: «تمام شهرهای استان در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند و بارش سنگین برف مردم را خانه‌نشین کرده است. نه‌تنها «نمین» بلکه تمام شهرهای استان در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند و از اهالی انتظار می‌رود با پرهیز از ترددهای غیرضروری اجازه دهند شهرداری و سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان نسبت به برف‌روبی و پاکسازی مناطق شهری اقدام کنند.

 

امداد با آفرود

بارش سنگین برف موجب شده تا آفرودسواران در این استان برای جابه‌جایی به کمک مردم بیایند. خدمتی با تأیید این خبر توضیح می‌دهد: «ارتفاع برف در برخی از مناطق به ۸۰ تا ۹۰ سانتی‌متر رسیده و واقعاً کار خدمات‌رسانی با سختی تمام در مسیرها و جاده‌های اصلی در حال انجام است. براساس اعلام اداره‌کل هواشناسی استان بارش برف ادامه خواهد داشت و با برنامه‌ریزی انجام‌شده سعی ما بر این خواهد بود تا راهداران در جاده‌ها و شهرداری‌ها نیز در داخل شهرها عملیات پاکسازی و برف‌روبی را از سطح معابر انجام دهند. اکثر راه‌های روستایی استان اردبیل مسدود شده و با توجه به ضرورت بازگشایی روستاهای پرجمعیت، راهداری تلاش خود را آغاز کرده است تا این مسیرها را بعد از اولویت راه‌های اصلی و فرعی شروع کند.»

 

«علی نسیمی»، رئیس مرکز مدیریت راه‌های استان اردبیل نیز گفته‌های خدمتی را تأیید و وضعیت محورهای مواصلاتی این استان را بحرانی و خطرناک اعلام می‌کند. به‌گفتهٔ او، تصاویر دریافتی از دوربین‌های نظارتی، جاده‌ها و پایش همکاران نشان می‌دهد که امکان تردد در برخی از مسیرها وجود ندارد: «محور اردبیل-آستارا مسدود شده است. به‌دلیل نبود ایمنی کافی در این مسیر، تا اطلاع ثانوی تردد در محور اردبیل-نمین-آستارا مسدود می‌شود تا شرایط ایمن‌تری را در این مسیر مهیا کنیم. محورهای مواصلاتی استان فاقد انسداد شریانی هستند و راهداران تلاش می‌کنند راه‌های اصلی استان را با سرعت بازگشایی کنند. محور پونل-خلخال و گردنهٔ الماس نیز تقریباً مسدود است. در این مسیر نیز تردد به‌سختی انجام می‌شد که تدبیری مناسب اندیشیدیم تا با مسدود کردن مقطعی امکان تردد ایمن‌تری را فراهم کنیم.»

 

تداوم قطع برق

اما از شهرهای نمین، مشگین‌شهر، گرمی، اصلاندوز، بیله‌سوار، نیر، سرعین و…، براساس آنچه ایرنا به‌نقل از فرمانداران آنان منتشر کرده‌اند، خبر می‌رسد که بارش برف زمستانی در کنار خوشحالی مردم، به مسدود شدن راه‌های روستایی این شهرستان‌ها منجر شده و کار خدمات‌رسانی را دشوار کرده است.

«سیدمحمد اعتماد اعجازی»، فرماندار اردبیل، به ایرنا گفته بود: «مشکل قطعی برق در ثمرین و برخی روستاهای این شهرستان در حال رفع شدن است و تلاش دستگاه‌های خدمات‌رسان بر این است تا در ساعات آینده قطعی گاز، برق و آب نداشته باشیم. اولویت بازگشایی راه‌های روستایی را شناسایی زنان باردار روستایی است. اورژانس و هلال‌احمر نیز در این زمینه پای کار هستند.»

«شهرام محمدی»، فرماندار مشگین‌شهر، نیز به همین خبرگزاری گفته بود: «بیش از ۲۴ ساعت است که مدام در این شهر بارش برف را شاهدیم و ما با مدیریت شهری سعی کردیم تا در تردد روزانه مردم مشکلی به‌وجود نیاید. با توقف بارش‌ها از عصر دیروز عملیات برف‌روبی شهرها و روستاها سرعت بیشتری می‌گیرد.»

 

او همچنین در مورد آخرین وضعیت کوهنوردان مفقودشده در سبلان نیز گفت: «منتظر آرامش هوایی هستیم تا با بالگردهای امدادی بتوانیم کوهنوردان مفقودشده را پیدا کنیم و تحویل خانواده‌هایشان دهیم.»

«حمید قویدل»، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان اردبیل، نیز به «پیام ما» می‌گوید که تا زمان انجام این گفت‌وگو امدادرسانی به بیش از دو هزار و ۳۰۰ نفر گرفتارشده در برف و کولاک اردبیل انجام شده است: «از تاریخ ۲۰ دی طی گزارش مردمی مبنی‌بر گرفتار شدن خودروهای عبوری در برف و کولاک در محور خلخال-اسالم تیم‌های عملیاتی اقدام به امدادرسانی کردند. در چهار روز گذشته، امدادگران به دو هزار و ۳۹۱ نفر از هموطنان که در محورهای اردبیل، بیله‌سوار، خلخال، کوثر، گرمی، مرکز استان، مشگین‌شهر و نمین در برف و کولاک گرفتار شده بودند، امدادرسانی کردند. ۲۷۰ نفر در محور اردبیل، هشت نفر در بیله‌سوار، هزار و ۳۲۸ نفر در شهرستان خلخال، دو نفر در کوثر، ۵۳ نفر در گرمی، ۲۲۸ نفر در مرکز استان، در مشگین‌شهر دو نفر و در نمین ۵۰۰ نفر گرفتار برف و کولاک شده بودند که امدادگران برای امدادرسانی به این مناطق، حاضر شدند.»

 

آستارا در برف

به‌گفتهٔ قویدل در این حوادث ۲۱ تیم عملیاتی جمعیت هلال‌احمر با حضور ۶۱ نفر-روز نیروی عملیاتی و به‌کارگیری ۱۹ دستگاه-روز خودروی امدادی مشغول خدمات‌‌رسانی به هم‌وطنان بودند‌: «در این مدت زمان، به ۲۱۹ نفر از حادثه‌دیدگان نیز توسط جمعیت هلال‌احمر اسکان اضطراری داده شده است. البته امدادرسانی در محورهای برف‌گیر استان، همچنان ادامه دارد.»

گرفتار شدن در برف و مشکلات ناشی از بارش برف در کشور فقط مختص استان اردبیل نماند. کمی آن‌سوتر و در آستارای استان گیلان برف مشکلات متعددی ایجاد کرده است.

 

در پی بارش شدید برف طی دو روز گذشته تمامی مدارس در مقاطع مختلف تحصیلی و اداره‌های این شهرستان را به تعطیلی کشاند. به‌گفتهٔ «محمدرضا شهاب‌زاده»، فرماندار و رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان آستارا، آب و برق ۲۷ روستای بخش مرکزی قطع شده و نیروهای راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای در حال بازگشایی مسیرهای منتهی به این روستاها هستند تا فرآیند امدادرسانی و ارسال تجهیزات به مردم ساکن روستاها فراهم شود.»

همچنین، ایرنا به‌نقل از «بهزاد قنبری»، فرمانده سپاه ناحیهٔ شهرستان آستارا، نیز از اسکان ۱۸۰ نفر از مسافران گرفتار در برف خبر داده و گفته بود اسکان این تعداد مسافر با هماهنگی خانهٔ هلال‌احمر و پایگاه مقاومت بسیج شهید شیارکار مسجد حضرت محمد رسول‌الله(ص) صورت گرفته است.

 

براساس اطلاعیهٔ منتشرشده از سوی ادارهٔ هواشناسی شهرستان آستارا میزان بارش برف در ارتفاعات را حدود یک متر و در سمت جلگه را حدود ۵۰ سانتی‌متر برآورد شده و  طبق پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته سازمان هواشناسی بارش‌ها تا عصر امروز تداوم خواهد داشت. در اثر بارش نخستین برف زمستانی در ارتفاعات شهرستان آستارا محور کمربندی آستارا به اردبیل در محدودهٔ گردنهٔ حیران از دو شب گذشته تا کنون مسدود بود و تلاش برای بازگشایی کمربندی آستارا به اردبیل توسط کارکنان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تا زمان تنظیم این گزارش ادامه داشته است.

 

مدارس تعطیل شدند

آذربایجان‌شرقی نیز از گزند برف زمستانی در امان نماند. گرچه به‌نظر می‌رسد بارش منتهی به انسداد محورهای مواصلاتی شهری و روستایی این استان نشد، اما اداره‌کل هواشناسی این استان از شهروندان خواست تا از تردد غیرضروری خودداری کنند. همچنین، اداره‌کل آموزش‌وپرورش آذربایجان‌شرقی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد به‌دلیل برودت هوا و بارش برف نوبت بعدازظهر امروز، شنبه، مدارس مناطق صوفیان، اهر، ورزقان و خواجه به‌صورت غیرحضوری است.

در اطلاعیهٔ آموزش‌وپرورش این استان آمده است: «در منطقهٔ صوفیان، ورزقان و خواجه با توجه به بارش برف و کولاک، لغزندگی سطح معابر و نامناسب بودن وضعیت تردد، مدارس شهری و روستایی در تمامی مقاطع تحصیلی نوبت بعد‌ازظهر غیرحضوری است.»

 

اداره‌کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی نیز طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد از روز گذشته (یکشنبه) به‌طور هم‌زمان یک سامانهٔ بارشی و یک سامانهٔ سرد هوایی وارد استان می‌شود و در کنار بارش برف کاهش هشت تا ۱۵ درجه‌ای دما انتظار می‌رود. این سامانهٔ بارشی در شهرستان‌های کلیبر، اهر، هریس، هوراند، سراب، بستان‌آباد، هشترود، چاراویماق و مراغه شدت بیشتری خواهد داشت.

آخرین وضعیت محورهای استان کردستان نیز حاکی از مسدود شدن برخی از محورها همچون سقز-بانه و گردنهٔ ژالانه و سایر گردنه‌ها هم تردد تنها با زنجیر چرخ امکانپذیر است. براساس اعلام وب‌سایت خبری استانداری این استان مسیر دسترسی به ۵۰ روستای این استان بر اثر بارش برف هفتهٔ سوم دی‌ماه مسدود شده است.

 

کردستان، لغزنده

«رحیم صدیقی»، مدیرکل هواشناسی استان کردستان، به «پیام ما» می‌گوید بارش برف که از اواخر هفتهٔ گذشته در این استان آغاز شده، سنندج و اغلب شهرها را سفیدپوش کرده است و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی نشان می‌دهد سامانهٔ بارشی تمامی نواحی به‌ویژه نیمهٔ غربی استان را در بر گرفته است و فعالیت آن تا اواخر روز دوشنبه در کردستان تداوم خواهد یافت.

 

به‌گفتهٔ او، فعالیت این سامانه موجب لغزندگی، مه‌گرفتگی، کولاک برف، اختلال در تردد به‌ویژه در گردنه‌ها و جاده‌های کوهستانی و در نواحی گرمسیر استان احتمال آبگرفتگی معابر عمومی می‌شود: «توصیه می‌شود رانندگان، مسافران و کوهنوردان از سفرهای غیرضروری و فعالیت‌های کوهنوردی خودداری کنند و درصورت ضرورت در گردنه‌ها و جاده‌های کوهستانی تجهیزات زمستانی به‌همراه داشته باشند. از روز سه‌شنبه جوی پایدار در استان حاکم می‌شود، با توجه به برودت هوا و احتمال یخبندان در گردنه‌ها و جاده‌های کوهستانی استان، رانندگان برای تردد در این مناطق احتیاط کنند.»

 

همچنین، «مرتضی شیروانی» مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان نیز به «پیام ما» در مورد آخرین  وضعیت محورهای مواصلاتی لرستان در پی فعالیت سامانۀ بارشی اخیر می‌گوید: «جاده‌های اصلی و فرعی این استان هم‌اکنون باز و تردد برقرار است. بارش سنگین برف راه ارتباطی ۳۶۰ روستای لرستان را در روز گذشته مسدود کرد، اما این محورها با تلاش راهداران بازگشایی شده‌ است. محورهای روستایی در شهرستان‌های بروجرد، سلسله و دلفان بازگشایی شده‌است.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر