قرص باران‌زایی اختراع نشده!





قرص باران‌زایی اختراع نشده!

۱۸ دی ۱۴۰۲، ۲۰:۵۵

کسی در جیبش «قرص باران‌زایی» ندارد. مرور تاریخ بلند ایران نشان می‌دهد که سرزمین ما از گذشته تاکنون سرزمینی خشک و نیمه‌خشک بوده است. بررسی بارش باران در بلندمدت هم گویای همین نکته است که ما هیچگاه کشوری پربارش نبوده‌ایم. بنا به گواه کارشناسان، در سال‌های گذشته بر اثر پیامدهای تغییراقلیم الگوهای بارش تغییر کرده و دوره‌های خشکسالی جدی را تجربه کرده‌ایم؛ یا اگر ترسالی داشته‌ایم الگوی بارش (از نظر سرعت بارش و سایر مولفه‌ها) در کنار تخریب خاک موجب شده سفره‌های آب زیرزمینی بهرهٔ چندانی از این بارش‌ها نبرند. 

 

در چنین شرایطی راه‌حل چیست؟ چگونه می‌‌توان نیاز بخش‌های شرب، کشاورزی و صنعت را برطرف کرد؟ پاسخ به این پرسش‌ها، هزینهٔ زیادی روی دست کشور ما گذاشته است. عده‌ای اعم از کارشناس یا شرکت مشاور یا مدیر ارشد با نادیده‌گرفتن واقعیت تاریخی کم‌بارشی ایران، طرح‌ها و نقشه‌هایی را اجرا کرده‌اند که هر سال بیش از پیش از منابع سفره‌های آب زیرزمینی برداشت شده است.

 

کسانی با استفاده از راهبردهای به‌ظاهر علمی طوری وانمود کرده‌اند که گویی قرص رفع مشکل کم‌آبی در جیب آنهاست. انتقال آب از خلیج‌فارس برای صنایع، انتقال آب بین‌حوضه‌ای و نمونهٔ شگفت‌آوری چون تأسیس تشکیلاتی برای بارورسازی ابرها. این روزها دوباره عده‌ای صدایشان بلندشده که اگر کشوری باران دارد و ما نداریم به «ابردزدی» مربوط است و راه‌حلش این است که ما هم ابرهای آسمان را دستکاری کنیم و بارور کنیم تا بلکه باران بر ما هم ببارد. 

 

بنا به‌استناد مقالات حوزهٔ آب و هواشناسی، بارورسازی ابرها صرفاً یک روش برای متعادل‌سازی رطوبت هوا در مقیاس کوچک است و نه بارورسازی به‌قصد بارش گستردهٔ باران‌. تازه در همین مقیاس کوچک هم روش اجرا آنقدر مهم و پیچیده است که هر کشوری نمی‌تواند در آن به موفقیت مورد انتظار دست یابد. «رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا» هم دیروز در اظهار نظری کارشناسی بر همین نکته تأکید کرده بود که بارورسازی ابرها صرفاً برای وسعت‌های کوچک و در یک بازه زمانی مشخص تأیید شده و برای کشور وسیعی همچون ایران اجرایی نیست. امیدواریم مسئولانی که بر طبل این روش‌های غیرمعقول می‌کوبند، سخن کارشناسان دلسوز کشور را بشنوند. کسی در جیبش قرص باران‌زایی ندارد. 

 

پیشینیان ما به ما نشان داده‌اند که راهی جز سازگاری با طبیعت و  «تاب‌آوری» نیست. جناب سعدی هم به ما زنهار داده که «چو دخلت نیست خرج آهسته‌تر کن». به‌جای آنکه دایماً از منابع آب قرضی بذل و بخشش کنیم باید راهی دیگر در پیش بگیریم. راهی که پیش از این کارشناسان و ذی‌نفعان بارها دربارهٔ ابعاد اجتماعی و فنی و سیاستی‌اش سخن گفته‌اند و از حوصلهٔ این نوشته خارج است.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

استقرار هزاران سار صورتی در زیستگاه‌های طبیعی شهرستان انگوت

حضور پرندگان مهاجر در شمال غرب کشور

استقرار هزاران سار صورتی در زیستگاه‌های طبیعی شهرستان انگوت

چرای غیرمجاز دام در خراسان شمالی؛ تهدیدی جدی برای بقای یوزپلنگ آسیایی

بحران در زیستگاه‌های حساس حیات‌وحش

چرای غیرمجاز دام در خراسان شمالی؛ تهدیدی جدی برای بقای یوزپلنگ آسیایی

بازگشت حیات‌وحش به طبیعت؛ ۳۵ گونه جانوری در مناطق حفاظت‌شده تهران رهاسازی شدند

گامی مؤثر در جهت حفاظت از تنوع زیستی استان تهران

بازگشت حیات‌وحش به طبیعت؛ ۳۵ گونه جانوری در مناطق حفاظت‌شده تهران رهاسازی شدند

کاهش یک‌متری تراز آب دریای خزر در ۵ سال اخیر

وضعیت نگران‌کننده تراز آب بزرگ‌ترین دریاچه جهان

کاهش یک‌متری تراز آب دریای خزر در ۵ سال اخیر

لاهیجان‌زاده: حفاظت پایدار از تالاب‌ها بدون مشارکت جوامع محلی ممکن نیست

حفاظت از تالاب‌های کشور

لاهیجان‌زاده: حفاظت پایدار از تالاب‌ها بدون مشارکت جوامع محلی ممکن نیست

پویش «محرم سبز» در استان تهران؛ کاهش پسماند و ترویج نذر سبز در مراسم عزاداری

محیط زیست و آیین‌های مذهبی

پویش «محرم سبز» در استان تهران؛ کاهش پسماند و ترویج نذر سبز در مراسم عزاداری

رهاسازی بیش از ۲ میلیون بچه‌ماهی بومی در تالاب هورالعظیم

رهاسازی بیش از ۲ میلیون بچه‌ماهی بومی در تالاب هورالعظیم

تالاب زیر فـــــرش سبز مرگ

سنبل آبی چگونه به تهدیدی برای تالاب‌های گیلان و مازندران تبدیل شد؟

تالاب زیر فـــــرش سبز مرگ

پارک پردیســـــــــان را دریابیم

پارک پردیســـــــــان را دریابیم

میزبانی ایرانی از کاروانسرا تا بوم‌گردی

میزبانی ایرانی از کاروانسرا تا بوم‌گردی

بیشترین نظر کاربران

شهــرکُــشــــــی |پیام ما

شهــرکُــشــــــی |پیام ما