پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اضطرار تأمین آب شرب

سخنگوی صنعت آب می‌گوید کاهش بارندگی، وزارت نیرو را برای تأمین آب آشامیدنی چند شهر به تکاپو انداخته است

اضطرار تأمین آب شرب

برای تهران، سیستان، مشهد، فسا و چند شهر استان گلستان طرح‌های اضطراری تأمین آب شرب تعریف شده است





اضطرار تأمین آب شرب

۱۸ دی ۱۴۰۲، ۲۰:۵۶

|پیام ما| برخلاف پیش‌بینی‌ها، پاییزی پربارش را پشت سر نگذاشتیم و از طرفی میزان بارندگی در همین چندروز زمستان نیز به‌میزان قابل‌انتظار نبوده است. به‌همین دلیل برای چند شهر در کشور برنامهٔ تأمین اضطراری آب آشامیدنی تعریف شده و در حال اجراست. این را «عیسی بزرگ‌زاده»، سخنگوی صنعت آب کشور، اعلام کرد. هرچند که او تأکید داشت این اقدام به‌معنای وجود بحران نیست، ولی ارزیابی وزارت نیرو چنین است که باید اقداماتی اضطراری انجام شود. او البته از شهروندان خواست تا سعی کنند حداقل ۱۵ درصد در مصرف آب آشامیدنی صرفه‌جویی کنند تا سال کم‌بارش جاری بدون مشکل سپری شود. سخنگوی صنعت آب کشور البته گریزی هم به بحث داغ این‌روزها یعنی «ابردزدی» زد و گفت که چنین موضوعی در مجامع علمی مطرح نشده است.

نشست خبری سخنگوی صنعت آب کشور روز گذشته در شرکت مدیریت منابع آب ایران برگزار شد و مهمترین محور آن، کم‌بارشی در تقریباً تمام استان‌های کشور بود. آن‌طور که بزرگ‌زاده اعلام کرد، از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه) تنها دو استان مازندران و گلستان در مقایسه با میانگین درازمدت ۵۵سالهٔ خود در همین مدت، شاهد بارندگی بیشتری بودند. مازندران ۱۰ درصد و گلستان ۱۶ درصد بیشتر از میانگین درازمدت شاهد بارش بوده است. استان خراسان‌شمالی نیز یک‌درصد کمتر از میانگین درازمدت شاهد بارندگی بوده است. اما از آن‌سو استان‌های قم، فارس و قزوین به‌ترتیب با ۶۷، ۶۶ و ۶۳ درصد بیشترین میزان کاهش بارندگی‌های را داشتند. مرکزی، زنجان، خراسان‌رضوی، تهران، البرز، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه‌وبویراحمد، سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان نیز با کاهش شدید میزان بارندگی روبه‌رو بوده‌اند. 

بزرگ‌زاده گفت: «در بخش کشاورزی با تنش آبی روبه‌رو هستیم، ولی در بخش شرب با کم‌بارشی روبه‌رو هستیم و وزارت نیرو پاسخ‌ها و واکنش‌های لازم را طراحی کرده است. این پاسخ‌ها در حال انجام هستند.» 

 

بارش کمتر از نرمال در ۲۶ استان

به‌طور کلی از ابتدای سال جاری تاکنون متوسط بارش در کشور ۴۸.۲ میلی‌متر بوده که در مقایسه با متوسط درازمدت ۴۰ درصد کاهش داشته است، به‌طوری‌که ۲۶ استان کمتر از مقادیر نرمال بارش دریافت کرده‌اند. بزرگ‌زاده اضافه کرد: «سال آبی جاری تا امروز، از نظر بارش، در مقایسه با ۵۵ سال گذشته رتبهٔ ۴۵ را داشته است، یعنی یکی از کم‌بارش‌ترین سال‌ها. البته دور از ذهن نماند که حدود ۱۰ سال نیز کمتر از این میزان بارش داشته‌ایم.» 

 

سخنگوی صنعت آب کشور همچنین گفت: «در برخی شهرهای خراسان‌رضوی، ساوه، کرمان، لرستان، کهگیلویه‌و بویراحمد، خراسان‌شمالی، سمنان، سیستان‌وبلوچستان و کرمان مشمول طرح‌های تأمین آب‌ اضطراری هستند و برخی نقاط ویژه‌تر مانند سیستان، مشهد، تهران، گلستان، شهر فسا در استان فارس در پیشانی تمرکز وزارت نیرو برای تأمین آب شرب قرار دارند.» اما اضافه کرد که طرح‌های اضطراری تأمین آب به‌معنای بحرانی بودن شرایط تأمین آب نیست: «وزارت نیرو ارزیابی‌های لازم را برای پروژه‌ها و طرح‌های قابل‌اجرا آغاز کرده است و گزارش‌های لازم را به مراجع ذی‌ربط داده. همچنین، تأمین مالی پروژه‌های اضطراری انجام شده و این طرح‌ها در دست انجام است.» 

به گفتهٔ او، در شهرهایی که در تأمین آب با کاهش شدید بارش‌ها مواجه شده‌اند و ارزیابی میزان تأمین و مصرف نشان می‌دهد نیاز به طرح‌های اضطراری دارند، روی دو مسئلهٔ «طرح‌های تأمین» و «مدیریت مصرف آب» تمرکز شده است.

 

آب تهران جیره‌بندی نمی‌شود

بزرگ‌زاده دربارهٔ تهران گفت که یکی از شهرهایی که متأثر از شرایط خشکسالی است و به‌طور میانگین، ۵۶ درصد بارش کمتری نسبت به متوسط درازمدت داشته است: «سدهای تهران در مجموع ۱۴ درصد پرشدگی دارند. سدهای شرق تهران نسبت به سال قبل، ۲۲ میلیون مترمکعب کمتر و سدهای غرب تهران ۳۲ میلیون مترمکعب بیشتر ذخیرهٔ آبی دارند‌.» 

او گفت: «بحث جیره‌بندی آب در تهران در دستورکار نیست و آنچه پیش‌بینی شده، مدیریت مصرف و تقاضاست.» 

بزرگ‌زاده همچنین گفت که با کاهش فشار آب در مناطق، بخشی از مدیریت مصرف انجام می‌شود: «اگر ۱۵ درصد از مصرف آب هر شهروند تهرانی کم شود، می‌توانیم شرایط را به‌صورت پایدار مدیریت کنیم‌.» 

 

حتی‌المقدور چاه جدید حفر نخواهد شد

سخنگوی صنعت آب کشور همچنین به تأمین آب‌ شرب از طریق چاه‌ها اشاره کرد و گفت: «وزارت نیرو به سراغ تأمین آب از چاه‌هایی می‌رود که در اختیار شهرداری‌ها و نهادهای عمومی است، تا حتی‌المقدور چاه جدید برای برداشت آب اضافه نشود.» 

او همچنین اضافه کرد: «بالغ بر پنج‌هزار پروژهٔ ریز و درشت در بخش مدیریت تنش آبی در کشور در دست اجرا داریم که برای تأمین مالی پروژه‌های مدیریت خشکسالی در سال جاری، به‌جز منابع مالی در بودجهٔ سنواتی، درخواست ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجهٔ ویژه به سازمان برنامه‌وبودجه ارائه کرده‌ایم.» 

بزرگ‌زاده دربارهٔ تأمین آب سیستان نیز گفت که در سال جاری هیچ حقابه‌ای از سوی افغانستان برای ایران تأمین نشده است: «وزارت نیرو تأمین آب سیستان‌وبلوچستان را به ارادهٔ همسایهٔ بداخلاق و بدعهد خود گره نزده و پروژه‌های اضطراری این منطقه به‌خوبی پیش رفته است.» 

 

به‌گفتهٔ او، طرح‌های تأمین آب شامل حفر چاه‌های جدید برای کوتاه‌مدت و تأمین آب از دریا برای درازمدت است: «بیش از ۱۶۰ حلقه چاه در دو منطقه و به فاصلهٔ یک کیلومتر حفر شده که برای این چاه‌ها ۷۰ کیلومتر جادهٔ دسترسی و خط تأمین برق احداث شده است. دربارهٔ آب‌شیرین‌کن‌ها نیز تمامی دستگاه‌های موردنیاز ساخته شده است و به‌زودی در دو مرحله وارد کشور می‌شود.» 

او اضافه کرد: «در مجموع روزانه ۱۰۰ هزار مترمکعب آب از طریق آب‌شیرین‌کن تأمین خواهد شد که در مرحلهٔ اول با ورود بخش اول آب‌شیرین‌کن‌ها ۳۵ هزار مترمکعب آب تأمین می‌شود و در مرحلهٔ دوم ۶۵ هزار مترمکعب دیگر هم به‌آن اضافه خواهد شد.» 

 

«ابردزدی» در فضای کارشناسی مطرح نیست

بزرگ‌زاده دربارهٔ موضوع ابردزدی که از چندی پیش در شبکه‌های مجازی مطرح شده نیز گفت: «در فضای کارشناسی، موضوعی به اسم ابردزدی مطرح نشده است، در واقعیت‌ها با مسائلی چون تغییراقلیم مواجهیم و امسال چهارمین سال خشک متوالی را در کشور پشت سر می‌گذاریم.» 

او دربارهٔ بارورسازی ابرها نیز گفت: «از دههٔ ۱۳۷۰ موضوع بارورسازی ابرها در ایران مطرح بوده، الان مرکز ویژه‌ای برای این موضوع تشکیل شده و مطالعاتی در این زمینه درحال انجام است.» 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *