پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | «جولان» سازها در همنشینی با تنبور

آلبوم جدید «کاریز» منتشر شد

«جولان» سازها در همنشینی با تنبور





«جولان» سازها در همنشینی با تنبور

۵ دی ۱۴۰۲، ۸:۲۵

|پیام ما| «این آلبوم حاصل سال‌ها تلاش و دوام ما بر سر آن چیزی است که درست می‌پنداشتیم و می‌پنداریم. صدای جان ما را می‌شنوید، همان چیزی که هستیم… ظاهر و باطن.» بر پشت جلد آلبوم «جولان» که گروه «کاریز» آن را یکم دی‌ماه منتشر کردند، این نوشتهٔ «حمزه طاهری» را می‌خوانید. آلبومی که طاهری، آهنگساز و نوازندهٔ تنبور درباره آن به «پیام ما» می‌گوید شروع کار آن از ده سال پیش شروع شد: «مبنای کار ما براساس ساز تنبور بود. با سه تنبور کار ساختن قطعات را آغاز کردیم و تمام کارها از جمله ریتم، ملودیک و هارمونی را از آنها بهره می‌گرفتیم. وقتی سازهای دیگر اضافه شد، کمبود ریتم برطرف شد و متوجه شدیم تنبور سوم کاری را انجام می‌دهد که بقیهٔ سازها مانند پرکاشن و ویلن‌سل با دست بازتر می‌توانند انجام دهند. به همین دلیل سعی کردیم هارمونی‌سازی انجام دهیم.»
او در ادامه توضیح می‌دهد که با ورود سازهای دیگر، لاین سوم تنبور را حذف کردیم: «ما بعد از کلی آزمون و خطا به چنین نتیجه‌ای رسیدیم. هم می‌توان گفت قطعات این آلبوم تلفیقی است، هم خیر. ازآنجاکه تلفیق زمانی اتفاق می‌افتد که ادبیات سازها یکی شود، می‌توان گفت تلفیق اتفاق نیفتاده است. درواقع، تعریف موسیقی تلفیقی چیزی است که نمی‌توان گفت در این آلبوم با تعریف استاندارد اتفاق افتاده باشد و ما یکسری ساز را ترکیب کرده‌ایم. تنبور نقش خودش را داشته و بقیهٔ سازها به‌نوعی رنگ‌آمیزی کرده‌اند. اما از طرف دیگر از سوی عده‌ای می‌تواند تلفیقی خوانده شود.» هرچند که خود طاهری آن را در ژانر تلفیقی نمی‌داند و می‌گوید که این آلبوم را در پلتفرم‌های موسیقی در دستهٔ «world music» ثبت کرده‌اند.
این آلبوم شامل هشت قطعه بدون کلام است و عنوان قطعات آلبوم به‌ترتیب «رؤیا»، «جولان»، کوهسار»، «حیران»، «سُلی»، «دریا»، «رجز» و «صبوحی» است. طاهری دربارهٔ چینش آنها در آلبوم توضیح می‌دهد که این قطعات یک سیر را نشان می‌دهند: «قطعات آلبوم برگرفته از نوعی تجربهٔ زیسته است. آلبوم با رؤیا شروع می‌شود و یک تصویر ذهنی می‌سازد، به جولان و بعد قطعه‌ای عاشقانه می‌رسد که به‌نوعی ریتمی شادتر دارد. در قطعهٔ سُلی به‌شخصه از دوستی یاد کرده‌ام و در قطعهٔ یکی مانده به آخر یعنی «رجز»، همانطور که از نامش پیداست، شاهد یک رجزخوانی هستیم.»
«صبوحی» به‌عنوان آخرین قطعهٔ آلبوم، کوتاه‌ترین قطعه است که بین مقام «سحری» و مقام «مجنونی» ساز تنبور است که طاهری این قطعه را نوعی دیوانگی حاصل از مبارزه‌طلبی می‌خواند.
قطعات آلبوم از معاشرت و همنشینی تنبور با ویلن‌سل، دودوک، گیتار بیس، گیتار کلاسیک، ساکسیفون و پرکاشن ساخته شده است. آهنگسازی با «حمزه طاهری» و تنظیم آلبوم با گروه «کاریز» بوده است. صدابرداری، میکس و مستر توسط «رضا عسگرزاده» انجام شده و طراحی جلد آلبوم را «سجاد داغستانی» با استفاده از عکس «حجت حمیدی» انجام داده است.
«رضا عسگرزاده» نوازندگی دودوک، «پرویز نوروزی» نوازندگی ساکسفون، «جولیو گاواردی» نوازندگی گیتار و «ارسلان علیزاده» نوازندگی ویولن‌سل را برعهده داشته‌اند. همچنین «ابراهیم علوی» گیتار بیس آهنگ دریا را نواخته و «عارف میرباقی» نوازندگی گیتار بیس تمام آهنگ‌ها به‌جز دریا را برعهده داشته است. «مهرداد ویشکی» نوازندهٔ پرکاشن است و «آیدین ممتاز» و «حمزه طاهری» هم نوازندگان تنبور هستند.
علاقه‌مندان می‌توانند «جولان» را در اسپاتیفای بشنوند یا نسخهٔ مجازی و فیزیکی آن را تهیه کنند. نسخهٔ فیزیکی این آلبوم در شهر کتاب پاسداران در دسترس است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر