پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | یک راس گوزن زرد ایرانی در جنگل‌های دز مشاهده شد

یک راس گوزن زرد ایرانی در جنگل‌های دز مشاهده شد





یک راس گوزن زرد ایرانی در جنگل‌های دز مشاهده شد

۲۰ آذر ۱۴۰۲، ۱۳:۲۳

رئیس اداره پارک ملی دز گفت: تصویر یک راس گوزن زرد نر وحشی در جنگل‌های دز در حوالی روستای خماط ثبت شد.

به گزارش پیام ما به نقل از ایرنا یاسر رنجبر روز دوشنبه افزود: یک راس گوزن زرد نر وحشی در حوالی روستای خماط توسط همیاران محیط زیست مشاهده و تصویر آن نیز ثبت شد.

او ادامه داد: با افزایش تدابیر حفاظتی و گشت و پایش شبانه روزی مأموران یگان حفاظت اداره پارک ملی دز خوشبختانه هم اکنون گزارش مشاهده گوزن توسط محیط بانان و همیاران محیط زیست به حداقل یک مورد در هفته رسیده است.

رئیس اداره پارک ملی دز با اشاره به کثرت و حجم ماموریت‌های این اداره گفت: محیط بانان پارک ملی دز در مقابله با تخریب و تصرف اراضی ملی، شکار و صید غیرمجاز، قطع درختان جنگلی و سایر جرائم زیست محیطی در مساحت گسترده پنج شهرستان فعالیت می‌کنند که این تنوع و حجم بالای ماموریت موجب شده تا مشارکت مردمی برای حراست از محیط زیست اهمیت زیادی داشته باشد.

او افزود: حمایت از امنیت و آرامش گونه ارزشمند گوزن زرد ایرانی و افزایش جمعیت آن به عنوان یک ثروت ملی نیازمند همکاری و مشارکت گروه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد، بخش دولتی و خصوصی با سازمان حفاظت محیط زیست است.

جنگل‌های دز پس از گذشت حدود ۶۵ سال دوباره پذیرای گوزن زرد ایرانی است، گونه‌ای که سال‌ها گمان آن می‌رفت که همچون شیر ایرانی و ببر مازندران منقرض شده است، تا سال ۱۳۳۴ که یک راس از آن توسط زیست‌شناس آلمانی بنام «ورنر ترنزه» در منطقه کرخه استان خوزستان مشاهده شد.

پس از آن در سال‌های ۱۳۴۲ و ۱۳۴۳ تیمی از سوی کانون شکار اقدام به زنده‌گیری گوزن زرد در بیشه‌زارهای کرخه کرد. تعداد ۶ راس گوزن زرد زنده‌گیری و به محوطه محصور ۵۵ هکتاری دشت ناز در نزدیکی ساری منتقل شد و پروژه تکثیر در اسارت این گونه ارزشمند که روزی طعمه اصلی شیر ایرانی بود، کلید خورد. پس از آن در سال ۸۵ اقدام به احداث مراکز متعدد در استانهای مختلف به منظور انتقال گوزن زرد از دشت ناز ساری و تکثیر و پرورش آن در سایت های مختلف شد.

گوزن‌های زرد ایرانی در حال حاضر با جمعیتی حدود ۳۰۰ راس در سایت‌های تکثیر و احیای دشت ناز ساری، جزیره اشک، میانکتل، ارسنجان، باغ شادی هرات، حلوه کرخه، میانرود دز، مانشت و قلارنگ نگهداری می‌شوند.

سال ۹۸ تعداد ۱۷ راس از سایت تکثیر و پرورش استان ایلام (مانشت و قلارنگ) با ترکیب ۱۲ نر و پنج ماده زنده‌گیری و به استان خوزستان منتقل شد. آذر ۱۴۰۱ نیز به منظور تقویت جمعیت رهاسازی در این منطقه ۱۶ راس دیگر از سایت مانشت و قلارنگ با ترکیب ۱۰ نر و ۶ ماده با هدف بازگرداندن گوزن زرد ایرانی به زیستگاه اصلی‌اش یعنی جنگل‌های دز و کرخه به خوزستان منتقل شدند.

 

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *